Po devíti letech výroby přišla chvíle na střídání stráží. V Ženevě slavila svoji výstavní premiéru také trojčata z kolínského závodu TPCA.
Toyota Aygo
Až na Peugeot, přeznačený ze 107 na 108, pokračují vozy i ve své druhé generaci pod stejnými jmény. Jejich zaměření zůstává stejné, přesto se tito tři blízcí sourozenci na první pohled výrazněji liší a vesměs působí dospělejším a hodnotnějším dojmem. Toyota Aygo narostlo do délky o 25 mm na 3 455 mm, a i když klesla výška karoserie o 5 mm na 1 460 mm, interiér údajně nabídne o 7 mm více místa pro hlavy.
Toyota Aygo
Ačkoli byl rozvor náprav zachován na hodnotě 2 340 mm, délka prostoru pro posádku údajně narostla o 9 mm. Toyota Aygo zároveň nabízí rozchod kol na obou nápravách rozšířený o 8 mm a oproti svým francouzským bratříčkům vyniká výraznou maskou chladiče ve tvaru písmene X s rameny protaženými hluboko do sloupků A.
Přístrojový štít je soustředěn do jednoduchého segmentu před volantem
Stejně jako u Peugeotu, ale nikoli u Citroënu, je nad zadním oknem spoiler, Toyota se pak vyznačuje tenkým sloupkem C a stoupající spodní hranou zasklení v zadních dveřích. U Ayga se zřejmě na rozdíl od 108 a C1 nepočítá s verzemi se shrnovací střechou.
Peugeot 108
Základní pohonná jednotka bude k dispozici pro všechny tři modely stejná, půjde o vylepšenou verzi litrového tříválce Toyota s výkonem 69 koní (51 kW) při 6 000 ot./min. a točivým momentem 95 Nm při 4 300 ot./min. Koeficient odporu vzduchu cx byl omezen z 0,30 na 0,29, což pomohlo k snížení průměrné spotřeby na 4,1 l/100 km při emisích CO2 o hmotnosti 95 g/km. Uprostřed nové palubní desky najdeme u některých verzí sedmipalcový dotykový monitor se standardní projekcí obrazu couvací kamery.
Peugeot 108
Peugeot 108 vyniká měkkými liniemi inspirovanými většími vozy značky a je 3 470 mm dlouhý a 1 620 mm široký, připlácet bude možno za shrnovací plátěnou střechu s délkou 760 mm a šířkou 800 mm, doplněnou výsuvným deflektorem pro omezení turbulencí při rychlejší jízdě. Kromě „litru“ Toyota bude pro Peugeot k dispozici také motor 1,2 VTi s výkonem 83 koní (61 kW), převodovky jsou v obou případech pětistupňové manuální.
Citroën C1
Brzdová soustava využívá vpředu ventilovaných kotoučů s průměrem 247 mm a vzadu bubnů o průměru 200 mm, standardem jsou vypínatelné ESP, ABS i nouzové samočinné brzdění. V základu najdeme i šestici airbagů a elektrický posilovač řízení. Citroën C1, třetí do party, se délkou řadí mezi své sourozence (3 460 mm) a má být k dispozici v široké škále barev, schémat a kombinací.
Přídi Citroënu C1 dominuje typická maska chladiče s včleněným firemním logem obklopená oddělenými páry svítilen vzdáleně připomínajícími Nissan Juke. Také C1 bude k mání s tří a pětidveřovou karoserií a s poměrně širokou základní výbavou. Prodeje všech tří příbuzných modelů mají být zahájeny už v průběhu letošního jara.
A nezapomeňte nahlédnout do naší fotogalerie a všechny tři verze porovnat!