13
Fotogalerie

Citroën GS: francouzská revoluce

Aerodynamické tvary, pohon předních kol motorem boxer, hydropneumatické odpružení – kompaktní Citroën GS se stal v roce 1970 senzací.

Čtyřdveřový fastback respektive později pětidveřový hatchback (GSA) a kombi Break (existovala i třídveřová užitková verze) si získal ihned své příznivce nejen mezi zákazníky, ale i mezi evropskými odbornými novináři.

Ti zvolili Citroën GS jednoznačně Vozem roku 1971 (Car of the Year 1971) před typy Volkswagen K 70 na druhém místě a Citroën SM na třetím místě.

4381_cl_78_027_002up.jpg4382_cl_78_027_004up.jpg 
Vůz byl dlouhý 4120 mm, široký 1644 mm a vysoký 1370 mm.

Pokroková technika v nižší střední třídě

Litrový čtyřválcový boxer uložený vpředu a pohánějící přední kola postrádal sice sportovní dynamiku, ale lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost byla cca 900 kg) a vynikající aerodynamika nedostatek síly částečně vyrovnávaly.

Pokrokový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol – vpředu lichoběžníková náprava, vzadu vlečená ramena – byl zárukou vynikajících jízdních vlastností, na nichž se podílelo v této třídě vozů poprvé použité hydropneumatické odpružení s automatickou regulací světlé výšky vozu ve třech polohách.

Zdrojem jistoty řidiče za volantem bylo také citlivé hřebenové řízení a kotoučové brzdy na všech kolech.

3902_cl_77_027_014up.jpg
Nezvyklý design přístrojové desky. 

Jako alternativa vzduchem chlazeného litrového motoru se záhy objevila verze 1,2 litru s výkonem zvýšeným ze 40 kW (55 k) na 44 kW (60 k).

V praxi bylo však nejvýznamnější citelné vylepšení průběhu točivého momentu v nejvíc využívané oblasti provozních otáček. Existovaly rovněž varianty 1,1 a 1,3 litru s výkonem až 49 kW (66 k).

0248_cl_79_062_003up.jpg0249_cl_79_062_004up.jpg2576_cl_77_034_004up.jpg 
Bestseller. Bylo prodáno více než 2,5 milionu vozů GS/GSA.

Krok vedle: Wankelův motor

Kvůli vysoké ceně a velké poruchovosti se však neprodala ani tisícovka těchto vozů, zatímco „konvenčních“ typů GS/GSA (GSA byla modernizovaná verze prodávaná od roku 1979) bylo až do roku 1986 vyrobeno téměř 2,5 milionu.

b%2026.396up.jpg


 


 

 


 

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud