Nejlehčím nárazníkem na světě se pyšní nové SUV Mazda CX-5

Sen automobilek je vyrábět co nejlehčí vozy. A Mazda k tomu vykročila opravdu razantně, když společně s firmou Japan Polypropylen Corporation vyvinula materiál z pryskyřice, který dosahuje stejné pevnosti jako součásti vyrobené z běžných materiálů. Jeho hmotnost je však významně nižší.

Pokud je tento materiál použit jak na přední, tak na zadní nárazník, znamená to snížení hmotnosti přibližně o 20%.

Mazda smíchala dva komponenty, které lze nalézt v polypropylenu a kaučuku. Ty jsou složkami pryskyřice a mají velmi odlišné vlastnosti. Technikům se povedlo rozprostřít je do dvouvrstvé struktury tak, aby bylo dosaženo požadovaných vlastností vnější a vnitřní vrstvy celého nárazníku.

Výsledkem tohoto procesu je pak povrch, který skvěle drží lak. I přes to, že je nárazník tenčí, skvěle absorbuje náraz. 

Při použití tohoto materiálu jsou výsledné součásti tenčí než ty, na které je využita standardní pryskyřice – tím dochází také k úspoře pryskyřice. V procesu výroby takového nárazníku pak jeho tenčí struktura znamená kratší chlazení při lisování.

Využitím technologie computer-aided engineering (CAE) byla také optimalizována pružnost tohoto nového pryskyřičného materiálu. Výsledkem všech těchto procesů je zkrácení doby lisování z předchozích 60 vteřin na polovinu, tedy na 30 vteřin. To znamená významné snížení spotřeby energie při výrobním procesu.

CX-5_2011_skyblue_action_07__jpg300u.jpg
Nové nárazníky se nejprve objeví na SUV CX-5 a později i na dalších modelech Mazdy. 
 

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud