Znovu jsme zasedli za volant lehkého SUV Subaru XV. Po obou zážehových jednotkách přišel na řadu vznětový agregát.
Kapitoly článku:
V záběhu
V testech modelu Subaru XV v českých médiích se objevují vesměs nejdražší verze Executive s působivou výbavou, ale nesmyslnou cenou. My jsme však na test získali vůz s prostřední výbavou Comfort, jež je o 70 000 Kč levnější, a v kombinaci se vznětovým motorem, pochopitelně opět typu boxer.
Subaru XV 2,0D Comfort
Navíc spád událostí tomu chtěl, že jsme nakonec k testu převzali namísto alespoň mírně zajetého vozu (oficiální „novinářská“ auta mívají najeto několik tisíc km) vůz zcela nový, který na svém tachometru nesl nájezd pouhých 9 km. Z této skutečnosti plyne, že jsme auto netrápili obvyklými dynamickými měřeními, proto v tabulkách najdete pouze výsledky měření vnitřní hlučnosti a zpřevodování.
Takže jsme měli možnost opájet se pocitem řidiče, který si v showroomu přebírá novotou vonící, vymydlené auto, jehož pneumatiky ani zákoutí blatníků dosud nepoznaly prach a špínu běžných cest. Řada řidičů si myslí, že moderní auta není třeba nijak zajíždět, ale snad každý člověk se základy technické představivosti chápe, že i přes přesnost výroby a elektronické řízení kdečeho si zkrátka všechny díly musí „sednout“.
Takto vypadá vůz, který právě vyjel z prodejny
U Subaru předepisují pro prvních 1 600 km nového vozu několik doporučení, z nichž žádné nijak výrazně neomezuje využitelnost auta. U dieselů by neměly otáčky překračovat hranici 3 500 ot./min. a nedoporučuje se jezdit delší dobu ustálenou rychlostí a příliš prudce zrychlovat ani zpomalovat.
Motor není radno podtáčet, před zastavením po rychlejší jízdě by se mělo na volnoběh chvíli chladit turbodmychadlo a zvláště něžně bychom se měli chovat k motoru do chvíle, neř zhasne modrá kontrolka neprohřátého motoru.
Pokud se těchto doporučení budete držet, můžete se těšit na delší životnost, vyšší výkon a nižší spotřebu paliva, jež konkrétně u vozů Subaru XV 2,0D klesne po zajetí v průměru na 6 až 6,5 l/100 km. Očekávat lze také zpřesnění chodu řadicí páky a dalších ovladačů nebo snížení hlučnosti motoru poté, co si sednou vstřikovače.
Nabídka verzí
Podle našich zkušeností to vypadá, že se Subaru XV snaží vrátit tam, kde kdysi začínalo lehké SUV Forester. Od dob první generace Foresteru se toho totiž hodně změnilo, Forester se během let stal komfortně vybaveným a naladěným a jaksi „vyměklým“ strojem, který nelze nenařknout z jisté dávky podbízivosti. Uvidíme, kam se posune jeho nová generace.
Subaru XV v kombinaci vznětového motoru 2,0D a střední výbavy Comfort
Ačkoli Subaru XV technicky vychází z nové generace Subaru Impreza (a i na první pohled je to dosti zřetelné), automobilka je vyčlenila do specifické modelové řady, už to tedy není žádná „Impreza Scout“. A zatímco Impreza bude k mání pouze se zážehovým motorem 1,6i, Subaru XV se nabízí s trojicí motorů a několika převodovkami.
S modelovou řadou Subaru XV je to u nás celkem jednoduché a aktuální ceník a tabulky technických údajů najdete v příslušných odkazech mezi odstavci. Motory jsou tři, zážehový 1,6i s výkonem 114 koní (84 kW) a 2,0i o výkonu 150 koní (110 kW) a jeden diesel 2,0D s výkonem 147 koní (108 kW). Převodovky jsou šestistupňové manuální (u 1,6i pětistupňové), za příplatek pro zážehové jednotky pak bezstupňové Lineartronic (CVT).
Tento model charakterizují ostré linie, jež si s žádným jiným modelem nespletete
Výbavy jsou pro všechny motory a převodovky ve stupních Active, Comfort a Executive (pro 1,6i bez toho nejvyššího). Standardem i pro Subaru XV je samočinně řízený pohon všech kol bez redukční převodovky.
V kombinaci s manuálními převodovkami jde o trvalý náhon obou náprav 50:50 s mezinápravovým diferenciálem LSD, vozy s CVT disponují soustavou Active AWD. Ta nemá mezinápravový diferenciál, pohání přední kola přímo a náhon kol zadní nápravy je regulován změnami tlaku oleje z převodovky ve vícelamelové spojce.
Subaru XV 2,0D Comfort | |
Rok výroby | 2012 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 759 000 Kč |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 569 000 Kč |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 7x |
El. řízení podvozku | ABS, VDC, BA |
Centrální zamykání | Ano, na DO |
El. ovládání oken | Ano, 4x |
El. ovládání zrcátek | Ano vč. přiklápění |
Čalounění | látka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano |
Stavitelná bederní opěra | Ne |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | CD, MP3, AUX, USB |
Bluetooth | Ano |
Navigace | Ne |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ano |
Litá kola | Ano |
Xenonové světlomety | Ano |
Denní svícení | Ano |
Palubní počítač | Ano |
Kožený potah volantu | Ano |
Vyhřívaná sedadla | Ano, přední |
Vyhřívaný volant | Ne |
Parkovací asistent | Ano, s kamerou |
Start/stop systém | Ne |
Metalíza | Ano |
Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.
Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.
Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ