Pokud to svět myslí s elektromobily vážně, měl by si vzít příklad z Norska. Vozy se spalovacími motory tam do pár let vymřou.
Norský silniční svaz se pochlubil statistikami prodejů nových automobilů v zemi za poslední půlrok a překvapil neutuchajícím zájmem Norů o elektromobily. Aktuálně je každé druhé prodané auto v Norsku elektrické, přesněji je podíl elektromobilů 48,4 %. Zbytek tvoří hybridy, případně automobily pouze se spalovacím motorem, které už jsou v menšině.
Nejprodávanějším autem v Norsku je aktuálně Tesla Model 3. Kalifornská automobilka má nyní v Norsku 24,5% podíl na trhu a jen za červen zde prodala 3760 aut. A prodala by i víc, kdyby Tesla stíhala uspokojovat poptávku.
Zatímco Tesla a ostatní výrobci automobilů, kteří dokázali na poptávku po elektromobilech reagovat, zaznamenávají růst prodejů, o automobily značek Ford či Mercedes v Norsku naopak zájem opadá, upozorňuje Reuters. Tito výrobci totiž zareagovali na poptávku po elektrických vozech pozdě a nemají co nabídnout. Z tradičních automobilek se ale naopak daří značkám jako Nissan, Hyundai nebo BMW, které elektromobily již nabízejí.
Norsko je největším evropským těžařem ropy a zemního plynu, přesto je nyní zemí s největším počtem elektromobilů na počet obyvatel. Prodej elektromobilů přitom vláda výrazně podporuje a zvýšenému provozu elektromobilů přizpůsobuje i energetickou infrastrukturu. V roce 2025 by měl podle současného plánu prodej vozů se spalovacími motory úplně skončit.
V Norsku se pochopitelně činí i Tesla, která zde provozuje už 12 svých značkových obchodů a přes 60 rychlodobíjecích stanic Supercharger.
Nástup elektromobilů v Norsku je extrémně rychlý, což je dáno souhrou několika faktorů: jedná se o vyspělý a bohatý stát, národ má poměrně silné ekologické povědomí a počet obyvatel není nijak vysoký. Reforma mobility se zde tedy realizuje poměrně snadno.
Může přitom posloužit jako příklad a vhled do budoucnosti pro ostatní státy. Inspirovat se již nechalo například sousední Švédsko, kde však aktuálně prodej elektromobilů poněkud předbíhá budování potřebné infrastruktury.
Autor: David Polesný