Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. Zdroj: Mercedes-Benz

Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. | Zdroj: Mercedes-Benz

Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici. Zdroj: BMW

Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici. | Zdroj: BMW

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík – stačí se  podívat na nový VW Golf  a zavrhnout propagované hlasové ovládání, které ani v současných autech nefunguje bez chyby. Zdroj: Volvo

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík – stačí se podívat na nový VW Golf a zavrhnout propagované hlasové ovládání, které ani v současných autech nefunguje bez chyby. | Zdroj: Volvo

Nová studie britské organizace IAM RoadSmart se však nyní zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto. Zdroj: Mercedes-Benz

Nová studie britské organizace IAM RoadSmart se však nyní zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto. | Zdroj: Mercedes-Benz

Výsledky studie totiž uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu. Více v článku... Zdroj: Škoda

Výsledky studie totiž uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu. Více v článku... | Zdroj: Škoda

Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici. Zdroj: BMW
Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík – stačí se  podívat na nový VW Golf  a zavrhnout propagované hlasové ovládání, které ani v současných autech nefunguje bez chyby. Zdroj: Volvo
Nová studie britské organizace IAM RoadSmart se však nyní zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto. Zdroj: Mercedes-Benz
Výsledky studie totiž uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu. Více v článku... Zdroj: Škoda
5
Fotogalerie

Moderní konektivita aut je nebezpečnější než jízda pod vlivem. Zakázaná však není

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici.

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík – stačí se podívat na nový VW Golf a zavrhnout propagované hlasové ovládání, které ani v současných autech nefunguje bez chyby. Nová studie britské organizace IAM RoadSmart se však nyní zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto.

Výsledky studie totiž uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu (ač pod legálním limitem, který je ve Velké Británii 0,8 promile). Používání infotainmentu dopadlo i hůře než jízda pod vlivem marihuany nebo při zmíněném textování.

Průzkum ukázal, že při používání těchto systémů řidiči v nejhorších případech sklonili zrak ze silnice až na 16 vteřin. To je při rychlosti 112 km/h více jak 500 ujetých metrů. Řidičům na legálním limitu požití alkoholu se podle studie snížila reakční doba na krizovou situaci o 12 %, u uživatelů marihuany o 21 %, textováním se snížila o 35 % a telefonováním bez hands-free o 46 %.

Právě ovládání rozhraní Android Auto a Apple CarPlay však zaznamenalo snížení reakční doby o 53 až 57 %. Dokonce hlasové ovládání mělo řidiče rozptýlit a snížit jeho pozornost o 30 až 36 %. Po dotázání řidičů na jejich odhad, kolik vteřin asi strávili nepozorností při koukání do obrazovky, se přitom většina mýlila o řadové 5 vteřin.

Nakonec tedy další potvrzení, že ačkoliv je telefonování a textování za volantem postihované zákonem, stále častější nastavování a klepání do dotykových displejů v nových autech je pro dopravu minimálně stejně nebezpečné, i když se bere jako samozřejmost moderní doby.

Doporučujeme

Články odjinud