73
Fotogalerie

Test Dacia Logan MCV: kombi pro všechny

Francouzi dokázali za pomoci starší techniky a rumunské pracovní síly stvořit opravdu velké lidové kombi. Jaký je nový hit pro sedm?

Kapitoly článku:


Dacia zažila v devadesátých letech nemastný comeback na český trh. Letitý model SuperNova nedokázal oslovit kupující ani cenou pod 200 000,- Kč. Teprve v roce 2005 se konal skutečný návrat, ale již pod taktovkou Renaultu. To se vezme technika starých Renaultů, vytvoří se nový kabát a s pomocí levné pracovní síly v Rumunsku je cenový hit na světě. Kde ani to nepomůže, odloupne se logo Dacie a vůz se vesele prodává pod jménem Renault Logan.

Český trh takovou metamorfózu nepotřeboval, protože Dacia je všeobecně známá značka díky dovozům ze sedmdesátých a osmdesátých let. Licenční Renault byl tehdy trhákem Mototechny a nebýt chabé antikorozní ochrany, jezdily by Dacie dodnes. Zvláště ceněné byly první kousky, kompletované ještě z francouzských dílů. Později kvalita poklesla, ale obliba nikoliv.

Dva roky na trhu znamenaly pro Logan jeden triumfální rok a jeden rok poklesu prodejů. Právě po něm přichází na trh zbrusu nové kombi. Jeho devizou není ani design, ani značka. Nabízí totiž velký rozvor a možnost svezení až sedmi osob. Dacia Logan MCV je snem vícečlenných rodin, ale i taxikářů, pro které je připravena speciální edice v příslušné barevné kombinaci. Levné kombi s prodlouženým rozvorem totiž kromě pětimístné verze nabízí sedmimístnou variantu. Kdo nelpí na sedmi místech, dostane kombi Dacia s odpočtem DPH za cenu, za kterou se u nás prodávají ojetiny.

Podstatou MCV je prodloužení rozvoru o 27 cm proti sedanu, čímž překonává dokonce i Škodu Superb. Vzniká tak ideální možnost zástavby třetí řady sedadel, která zmenší zavazadelník na 198 l. Kdo chce variabilitu, jednoduše třetí řadu sedadel vyjme a získá zavazadlový prostor o objemu 700 l přístupný pomocí dvojice křídlových dveří.

To jsou samé silné argumenty. Obstál velký Logan v našem testu?

dacia_loganmcvrevue/P1480336.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480343.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480347.JPG

Hranatost opět v módě

Původní Dacia vycházející z Renaultu byla ryze hranatou záležitostí. Její nástupce Logan sklony k témuž zřejmě podědil. Ať se na vůz díváte z kterékoliv strany, vidíte jen hrany, tu a tam zaoblené, jinde bez ostychu vystavené na odiv.

Základem designu je přední maska ztvárňující mnohoúhelník. Zřejmě z lásky k automobilu. Design je tak trochu funkcionalistický, vše se podřídilo jednoduchosti. Mnohoúhelníkovitou masku chladiče doplňují podobně pojaté přední světlomety s čirou optikou a motiv se opakuje také v předním nárazníku u průduchu před chladičem a kolem předních mlhových světel. Rozluštění záhady se skrývá v logu automobilky. Dacia má totiž logo ve tvaru pavézy a z jejího tvaru pramení pojetí designu. Vtipné a jednoduché...

Přední kapota pozvolna stoupá vzhůru, sklon čelního skla rovněž není agresivní, jen střecha se oproti sedanu o hodně zvedla a má náběh k dodávce. To ještě umocňují střešní ližiny z nelakovaného plastu.

dacia_loganmcvrevue/P1480284.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480290.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480295.JPG

Z profilu se jednoduchost opakuje v nekomplikovaných funkcionalistických křivkách, jednoduše zvýrazněných lemech blatníků a lowendových klikách dveří a samostatně umístěném zámku, který pamatuje ještě Renault 19.

Krabicoidní záď dodávky odlehčuje prosklení boku za C sloupkem, které se prudce zvedá vzhůru a vytváří dojem dynamiky. Líbivé tvary doplňují neméně povedená patnáctipalcová litá kola s pneumatikami o rozměrech 185/65.

Záď je tím nejhybridnějším na celém voze. Čekali byste klasické kombi a nakonec se z vašeho Loganu vyklube dodávka s poctivými křídlovými dveřmi v poměru 3:2. Určujícím detailem designu jsou boční sloupky tvořené koncovými svítilnami s čirým krytem, na které navazuje předsazený plastový kryt sloupku. Bezesporu to ocení řidiči ve ztížených podmínkách, kdy případný náraz do sloupku znamená poškození levného plastového krytu a nikoliv ocelové karosérie. Praktičnost se projevuje také masivními boky zadního nárazníku, které chrání koncové svítilny i zadní dvoukřídlé dveře. Tažné oko je decentně vyvedeno z nárazníku.

Dvoukřídlé dveře respektují tvary vozu a oblinami se snaží zamaskovat charakter dodávky. Zvláště patrné je to na jejich horní hraně opisující oblouk střechy. Pod prosklením pak hrdě nesou označení výrobce a modelu.

Existuje tedy nějaká výtka k řešení karosérie? Snad jen hrdlo palivové nádrže by mohlo být řešeno inteligentněji. Krycí dvířka totiž nejsou uzamykatelná, a tak je lze otevřít a rovnou se dostat k víčku na klíč zapalování. Myslím, že přidat lanko na otevírání dvířek zevnitř by nebyla zase tak velký technický problém. Ale cenový možná ano...

dacia_loganmcvrevue/P1480352.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480356.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480362.JPG

Prostorný interiér

Otevření dveří nám prozrazuje, odkud vítr vane. Samozřejmě z Francie a přímo od Thalie. Zatímco zastaralá Thalia místem šetří, Logan dostal do vínku dostatek místa pro čtveřici cestujících. Kombi MCV to ještě více prohlubuje dodávkovým rozvorem kol skoro tři metry.

dacia_loganmcvrevue/P1480525.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480531.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480534.JPG

Cestující vpředu i vzadu mají k dispozici měkká francouzská sedadla, vpředu pak s náznakem bočního vedení. Architektura výplní dveří je ukázkou francouzského minimalismu - kus textilního čalounění a jinak ten nejtvrdší plast. Ozdobná lišta prahů dveří s nápisem Dacia je plastová samolepka.

dacia_loganmcvrevue/P1480543.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480559.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480571.JPG

Pasažéři vyššího vzrůstu si budou s Loganem báječně rozumět. Zvýšená střecha je zárukou, že nikdo z pětice cestujících nebude hlavou narážet do stropu. Místa na předních sedadlech je daleko více než v Renaultu Thalia, na zadních sedadlech je nadbytek prostoru ještě viditelnější.

dacia_loganmcvrevue/P1480573.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480579.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480584.JPG

Palubní deska nese stopy po starších Renaultech, při její tvorbě se opět uplatnil minimalismus a nejtvrdší plasty na světových trzích. Nutno hned na úvod zmínit, že ani za jízdy po polní cestě nikde nic nevrzalo a slícování je přesné. Tříramený volant padne do ruky a nechybí mu ani nastavení výšky sklonu.

dacia_loganmcvrevue/P1480597.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480617.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480620.JPG

Palubní deska má nekomplikované řešení - přes řidičem je jednoduchý přístrojový štít, středový panel je opticky oddělen dvojící kruhových výdechů ventilace a před spolujezdcem je dvojice odkládacích přihrádek - jedna otevřená a druhá uzavíratelná o velikosti té ve Škodě 105. Přístrojový štít je řešen dvojicí analogových přístrojů - tachometru a otáčkoměru, kontrolkami a digitálním displejem.

Středový panel je proveden ve stříbrné barvě a kromě autorádia nese trochu netradičně řešené ovládání elektrického stahování oken předních dveří a ovládání manuální klimatizace.

dacia_loganmcvrevue/P1480624.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480627.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480647.JPG

Zavazadlový prostor si zaslouží naši pozornost. Kde už jsme jen viděli podobné řešení s křídlovými dveřmi? Byl to Renault Kangoo, který moc krásy nepobral, ale jako konkurence Citroënu Berlingo a Peugeotu Partner se docela povedl. Dacia se pokouší oba segmentu - víceúčelový vůz a rodinné kombi spojit dohromady. A tak byste s trochou opatrnosti v Dacii převezli i europaletu.

dacia_loganmcvrevue/P1480656.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480659.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480666.JPG

Základní objem zavazadlového prostoru činí 700 litrů, což je úctyhodná hodnota. V sedmimístném provedení se zavazadelník značně zmenší, ale katolíci pro změnu odvezou celou rodinu na pouť do Velehradu. Zadní řada sedadel v pětimístném provedení je jednoduše sklopná a lze ji odklopit k zadní stěně předních sedadel. Nemusíte tak řešit, kam uložit sedačky při převozu většího nákladu. Zůstanou ve voze a zabírají minimum prostoru. Za toto řešení si Dacia zaslouží další z řady ocenění. Malou výtku bych přece jen měl. Nepodařilo se nám křídlové dveře otevřít v devádesátistupňovém úhlu, což je určitě škoda, když se rozhodnete Logana využívat jako dodávku.

dacia_loganmcvrevue/P1480671.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480674.JPG dacia_loganmcvrevue/P1480676.JPG

Dacia

Dacia je rumunská automobilka, která od roku patří do skupiny Renault. Byla založena v roce 1966 a už v té době s Renaultem spolupracovala.

V portfoliu Dacie jsou zejména vozy nižší cenové kategorie, například i terénní Dacia Duster, která v roce 2017 dostala již druhou generace.

Dacia LoganDacia Sandero • Dacia Duster • Dacia Lodgy • Dacia Dokker

Doporučujeme

Články odjinud