V 60. letech automobilka Škoda představila špičkovou verzi své tehdejší Octavie. Šlo prakticky o Felicii s karoserií tudor.

V 60. letech automobilka Škoda představila špičkovou verzi své tehdejší Octavie. Šlo prakticky o Felicii s karoserií tudor.

Octavie Touring Sport měly stejnou masku jako Felicie

Octavie Touring Sport měly stejnou masku jako Felicie

Hlavním kouzlem vozů Touring Sport a Touring Sport 1200 byly dvoukarburátorové motory z Felicie, resp. Felicie Super

Hlavním kouzlem vozů Touring Sport a Touring Sport 1200 byly dvoukarburátorové motory z Felicie, resp. Felicie Super

25
Fotogalerie

Škoda Octavia Touring Sport (1959): předchůdce dnešní Octavie RS

Před 55 lety automobilka Škoda představila špičkovou verzi své tehdejší Octavie. Šlo prakticky o Felicii s karoserií tudor.

Kapitoly článku:


Vinuté pružiny a dva karburátory

V průběhu tohoto týdne vám snad ani nemohlo uniknout 40. výročí vozů Škoda RS. Více či méně adaptovanou tiskovou zprávu Škoda Auto u nás totiž převzala i ta média, jež se obvykle automobily zabývají jen výjimečně. Marketingové oddělení škodovky použilo poněkud křečovitý oslí můstek s tím, že nasměrovalo původní modely Škoda RS do pozice předchůdců dnešních vozů Škoda Octavia RS

440 1.jpg440 1955 1.jpg440 1955.jpgSkoda 440 Spartak.jpgSkoda 445.JPGSkoda 450.jpg
Vozy Škoda 440/445/450 byly v rámci modernizace z roku 1959 přeznačeny na Octavia/Felicia



Právě v tomto roce společnost AZNP představila první Octavii, jež měla svým jménem připomínat, že šlo již o osmý model odvozený z meziválečné konstrukce Popular 420. Vozy Škoda 440 byly přeznačeny na Octavii, tudor 445 na Octavii Super a roadsteru 450 se dostalo označení Felicia (tradiční značení oznamovalo „4“ válce a „50“ koní).

Octavia 1961 2.jpgpodvozek 1960.jpgOctavia 1959 1.jpgOctavia 1959 2.jpgOctavia 1959 3.jpgOctavia 1959.jpg
Nejdůležitější technickou změnou byla náhrada předního listového pera vinutými pružinami

Jedinou výraznější změnou se stala přední náprava, na níž bylo listové pero nahrazeno vinutými pružinami se soustřednými teleskopickými tlumiči. Kromě toho je třeba zmínit ještě zadní listové pero s progresivní charakteristikou pérování, přetlakové chlazení, světlomety s asymetrickou optikou a upravenou elektroinstalaci. Stylistické modifikace byly minimální.

Zvýšená komprese, větší výkon

Další analogií s dnešní Octavií RS je v případě původní Octavie TS také pozice špičky v základní řadě, jež se promítá i do výrobních počtů. Zatímco standardních Octavií vzniklo několik set tisíc a otevřených Felicií takřka 15 000, Octavie Touring Sport byla vyrobena pouze v necelých 2 300 exemplářů. Škoda Octavia TS ve svém původním provedení byla vlastně Felicií s uzavřenou karoserií, měla stejný motor, stejnou masku chladiče a prakticky identické jízdní výkony.

Octavia Touring Sport 1960 1.jpgOctavia Touring Sport 1960 2.jpgOctavia Touring Sport 1960 3.jpgOctavia TS 1960 1.jpgOctavia TS 1960 2.jpg
Octavie Touring Sport měly stejnou masku jako Felicie
Octavia TS 1961 .jpgOctavia TS 1961 1.jpgOctavia TS 1960 3.jpg
Hlavním kouzlem vozů Touring Sport a Touring Sport 1200 byly dvoukarburátorové motory z Felicie, resp. Felicie Super

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud