Nejnovější modely německých über-hatchbacků se pyšní podobnými (čti podobně šílenými) parametry, podobnou koncepcí i podobným tržním zaměřením. Skvělá záminka porovnat, co takhle přeplňovaná monstra s pohonem všech kol předvedou na letišti…
Kapitoly článku:
Audi RS3 Sportback a Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake představují aktuální vrchol kategorie ostrých hatchbacků (i když se oba tváří spíš jako kompaktní kombi). Na základě velkosériových modelů nižší střední třídy vznikly stroje s výkonem vysoko přes 300 koní, pohonem všech kol a dynamickými parametry, které jsme ještě nedávno byli zvyklí vídat jen u supersportů.
Audi RS3 dostanete pouze jako 5dv. hatchback, Mercedes nabízí model 45 AMG v karosářských variantách A (hatchback), GLA (crossover), CLA (sedan stylizovaný jako kupé) a CLA Shooting Brake (kombi)
Hned na úvod jedno přiznání: ačkoliv jsme o to usilovali, Audi RS3 a Mercedes-Benz CLA 45 AMG Shooting Brake se nám nesešly v redakci v jednom termínu. Proto je také titulní obrázek přiznanou koláží. Nebudeme se tedy pouštět do tradičního srovnávacího testu. Časové rozpětí jednoho týdne ale nebrání porovnat, nakolik se reálná dynamika obou modelů liší od té udávané.
Než připojíme k čelnímu oknu Vbox a rozjedeme se po letišní dráze, pojďme si zrekapitulovat, co slibují oba výrobci. Zde jsou klíčové údaje:
Audi RS3 Sportback vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: technické parametry |
Model |
Audi RS3 |
Mercedes CLA 45 |
Motor |
řadový pětiválec 2480 cm3 |
řadový čtyřválec 1991 cm3 |
Převodovka |
7st. 2spojková, pohon všech kol |
7st. 2pojková, pohon všech kol |
Max. výkon (kW/k) |
270/367 |
265/360 |
v ot./min. |
550-6800 |
6000 |
Max. točivý moment (Nm) |
465 |
450 |
v ot./min. |
1625-5550 |
2250-5000 |
0-100 km/h (s) |
4,3 |
4,7 |
Max. rychlost (km/h) |
250 (el. omezena) |
250 (el. omezena) |
Komb. spotřeba (l/100 km) |
8,1 |
7,1 |
Provozní hmotnost (kg) |
1595 |
1615 |
Celková hmotnost (kg) |
2020 |
2120 |
Cena od (Kč) |
1 343 900 |
1 452 000 |
Mohla by vás napadnout námitka, že Audi má nespravedlivou výhodu většího objemu a že jsme měli Mercedes porovnat spíš s modelem S3. Tomu rozumíme, ale naším záměrem bylo srovnat jednoduše ty nejlepší motorizace, jakou obě značky v dané kategorii nabízejí.
Pořádná motory potřebují pořádné brzdy: RS3 má vpředu kotouče 370x32 mm a čtyřpístkové třmeny; stejně jako všechny Mercedesy AMG má i CLA na krytu motoru štítek s podpisem technika, který agregát sestavil
Mercedesův přeplňovaný čtyřválec nedávno posílil na pěkných 380 koní, v testovaném voze ale ještě bručela jeho dosavadní verze, kterou importér dosud uvádí i v cenících a technických údajích. Z logistických důvodů jsme nezvládli vzít Mercedes na válcovou zkušebnu, ale jak si možná pamatujete, Audi RS3 se na ní docela vytáhlo:
A co to znamená na letišti? Audi opakuje jednotlivé pokusy se strojovou přesností. Stačí v menu Audi Drive Select zvolit režim Dynamic, stisknout tlačítko stabilizačního systému, levou nohou přidržet brzdu, pravou sešlápnout plyn a jakmile otáčky vystoupají ke třem tisícům, odpálit to.
Turbodmychadlo pětiválce s pořadím zapalování válců 1-2-4-5-3 má plnicí tlak 1,3 baru, twin-scroll turbo v Mercedesu pak 1,8 baru; zvuk obou modelů vylepšují elektronicky řízené klapky ve výfukovém potrubí
RS3 vystřelí kupředu s minimálním prokluzem kol, zdrcující efektivitou a lahodně arytmickým burácením pěti válců. O řazení se stará S tronic, řidič se musí jen držet. Průměrně jsme naměřili 4,46 s, ale všechny pokusy oběma směry se vešly do 13 setin sekundy. Úctyhodný výsledek vzhledem k tomu, že auto bylo natankované, seděli jsme v něm dva a příplatková výbava určitě přidala k tabulkové hmotnosti nějaké to kilo navíc.
Od Mercedesu jsme čekali podobně konzistentní výsledky. Vždyť má také elektronicky řízený pohon všech kol s mezinápravovou spojkou a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Už aktivace systému launch control je ale podivně komplikovaná.
Rychloměr AMG je ještě o něco optimističtější než v Audi, rychlost obou aut je však omezena na 250 km/h; řadicí „pádla“ na volantu slouží v Mercedesu zároveň k ovládání (poněkud nevyzpytatelné) funkce Race Start
Chcete-li se s Mercedesem CLA 45 AMG odpíchnout z místa co nejrychleji, musíte a) krátkým stiskem tlačítka stabilizace aktivovat režim Sport s omezenou intervencí b) přepnout volič převodovky do režimu manuálního řazení (po rozjezdu se nelogicky přepne zpět na samočinné S) c) podržet chvíli přitažená obě pádla pod volantem d) po zobrazení informačního nápisu na displeji potvrdit volbu krátkým přitažením pravého pádla.
RS3 má tradiční přepínání jízdních režimů Audi Drive Select včetně možnosti individuálního nastavení; CLA demonstruje svoje „kupé ambice“ bezrámovými okny
Tím se aktivuje Launch Control, kterému Mercedes říká Race Start. Pak už je postup stejný, levá noha na brzdu, pravá na plyn a tři, dva, jedna…
Ale ouha! Mercedes se při měřených pokusech očividně trápil – a trápili jsme se i my. Někdy zaberou všechna kola, jak mají, ale jindy jako by elektronika zapomněla předepnout spojku a rozjezd je tak provázen silným protočením předních kol, než se křemíkové krystaly vzpamatují a pošlou točivý moment dozadu.
Grafy akcelerace 0-100 a 0-170 km/h; modrá čára patří Audi RS3, červená Mercedesu AMG
Žádnou logiku ani schéma jsme v tom nevypozorovali, dělo to se náhodně. Člověk by čekal, že když už podstoupil tu komplikovanou přípravnou proceduru s aktivací funkce Race Start, auto bude vědět, co se chystá, a připraví zadní nápravu ještě před rozjezdem. Vždyť Haldex nebo systém používaný Fordem to umí i v nesportovních modelech.
Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: akcelerace z místa |
|
Audi RS3 |
Mercedes CLA 45 |
0-50 km/h (s) |
1,73 |
1,9 |
0-100 km/h (s) |
4,46 |
4,91 |
0-130 km/h (s) |
7,23 |
7,73 |
0-150 km/h (s) |
9,67 |
10,04 |
0-170 km/h (s) |
12,62 |
12,77 |
Chování Mercedesu je o to nepříjemnější, že nepovedený pokus nelze opakovat hned. Po podržení pádel se na displeji v přístrojovém štítu zobrazí informace o tom, že Race Start není dostupný. Žádného zdůvodnění nebo snad náznaku, kdy dostupný bude, se nedočkáte. Je třeba ujet několik kilometrů, až elektronika usoudí, že auto dostatečně vychladlo, a nechá vás ostrý start zopakovat.
Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: odchylka rychloměru |
|
Audi RS3 |
Mercedes CLA 45 |
Zobrazovaná rychlost |
Rychlost dle Vboxu |
50 km/h |
49 |
46 |
90 km/h |
89 |
85 |
130 km/h |
128 |
125 |
Z mnoha pokusů jsme tak dali stěží dohromady potřebný jeden zdařilý každý směrem, abychom mohli spočítat průměr. Ten vypadá ještě docela dobře – 4,91 s, ale z extrémního rozpětí 5,2 a 4,62 sekundy! Lukáš vzpomínal na trápení, které zažíval při měření Mercedesu AMG GT. Zdá se, že tahle disciplína trojcípé hvězdě nějak nejde.
Grafy z celého průběhu měření obvykle nezveřejňujeme, dnes ale uděláme výjimku. Dobře totiž ilustrují, jak jednoduché a opakovatelné jsou ostré starty s Audi (vlevo) oproti Mercedesu
Po rozjezdu jsou už síly poměrně vyrovnané. Z grafu (do něj vynášíme vždy nejlepší pokus každého auta) je dobře vidět, že zejména v intervalu 100-150 km/h soupeři v podstatě drží krok. A to přesto, že Mercedes má papírový hendikep menšího zdvihového objemu, nižšího výkonu i točivého momentu a vyšší hmotnosti. S pečlivěji naladěným řízením hnací soustavy by mohl svému bílému rivalovi ještě docela zatopit…
Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: zrychlení |
|
Audi RS3 |
Mercedes CLA 45 |
80-130 km/h (s) |
4,03
|
4,23 |
130-150 km/h (s) |
2,44 |
2,43 |
Napraví CLA 45 AMG rozpačitý dojem z akcelerace při brzdění? Rozhodně. Obě auta předvedla konzistentní a spolehlivý výkon i při opakovaném prudkém brzdění z velmi vysokých rychlostí, přičemž Mercedes si vždy vedl třeba o kousek, ale přece jen lépe. Ze 100 km/h dokázal oproti Audi zastavit o dva metry dříve.
Audi RS3 vs. Mercedes-Benz CLA 45 AMG SB: brzdění |
|
Audi RS3 |
Mercedes CLA 45 |
50-0 km/h (s) |
1,43 |
1,46 |
50-0 km/h (m) |
9,14 |
8,54 |
100-0 km/h (s) |
2,72 |
2,59 |
100-0 km/h (m) |
35,99 |
34,03 |
150-0 km/h (s) |
3,92 |
3,83 |
150-0 km/h (m) |
77,68 |
77,26 |
170-0 km/h (s) |
4,28 |
4,45 |
170-0 km/h (m) |
100,18 |
100,01 |
Zajímavost: všimněte si, jak krátká dráha (a doba) stačí k úplnému zastavení z 50 km/h – samozřejmě za předpokladu, že auto při zahájení měření už naplno brzdí. S reakční dobou řidiče i brzdové soustavy by to vypadalo jinak.
Graf brzdění ze 150 km/h do zastavení; modrá čára opět patří Audi, červená Mercedesu
Neradi bychom, aby v našich stescích na komplikované rozjezdy s Mercedesem zanikla zcela mimořádná dynamika obou aut. Zrychlení 0-150 km/h za nějakých 10 sekund nebo katapultáž z 80 na 130 km/h za čtyři sekundy, to jsou výsledky zcela na úrovni „dospělých“ sportovních strojů. Při pohledu do ceníků se člověk neubrání myšlence, že dát tolik peněz za kompaktní „něco-mezi-hatchbackem-a-kombi“ je šílenství, ale vzhledem ke své dynamice jsou tahle auta vlastně ještě docela levná.