67
Fotogalerie

Test BMW X1 xDrive20d (F48): Skvělý klasický crossover

BMW X1 prodělalo radikální změnu, která působí na fanoušky mnichovských zadokolek jako červený hadr na býka. Opravdu je ale nová generace taková tragédie?

Kapitoly článku:


Od příchodu platformy UKL BMW neustále zkouší trpělivost svých fanoušků. Modulární základ vybavený koncepcí pohonu přední nápravy s motorem uloženým napříč se postupně šíří nabídkou mnichovské značky a vždy, když s ním přijde nějaký další model, následuje stejná reakce. V diskuzích je BMW odsuzováno k zániku, jenže prodeje konkrétních aut tomu tak docela neodpovídají. Ono se to totiž dá říci i trochu jinak. V Mnichově nepokouší trpělivost svých fanoušků, ale velmi přesně sledují, co trh chce. A jak známo, internetové diskuze ještě nikdy žádné prodeje u automobilek nezvýšily.

Po modelech 2 Active Tourer a 2 Gran Tourer dorazila další předokolka - BMW X1 nové generace. Je to přesně ten ukázkový příklad změny, kterou fanoušci značky tak neradi vidí. Zatímco první vydání stálo na základech BMW řady 3, mělo podélně uložené motory (a to i šestiválcové) a hlavně v základu pohon zadních kol, generace nová o tohle všechno přišla.

_DSC0393.jpg_DSC0429.jpg
BMW X1 je další auto postavené na platformě s příčně uloženým motorem a pohonem přední nápravy. Mnozí fanoušci tak tuto generaci odepíšou prostě z principu, zákazníkům se ale bude zaručeně líbit

Na šestiválce rovnou zapomeňte, na pohon zadních kol také, protože stále hnaná náprava je ta přední. Musíme si ale připustit, že předchozí generace možná byla jízdně zajímavá, jenže nebyla dokonalá. Kritika se většinou snášela na dvě věci - auto vypadalo jako kombi a uvnitř rozhodně cestující neměli k dispozici kdo ví kolik místa.

BMW X1 F48 vs. konkurence: Vnější rozměry (mm)
Model BMW X1 Audi Q3 Audi Q5 LR Discovery Sport Mercedes-Benz GLC Volvo XC60
Délka (mm) 4439 4338 4629 4599 4656 4644
Šířka bez zrcátek (mm) 1821 1831 1898 2069 1890 1891
Výška (mm) 1598 1608 1627 1724 1639 1713
Rozvor náprav (mm) 2670 2603 2807 2741 2873 2774

Když to zjednoduším, nová X1 vyměnila svůj charakterní jízdní styl za praktické vlastnosti v čele s podstatně větším prostorem uvnitř. Jestli je tedy tahle změna dobrá, nebo si za ní v Mnichově zaslouží hluboké opovržení, to hodně závisí na vašich prioritách. Něco mi ale říká, že pro zákazníky budou důležitější ty prostorové litry a nakonec ona ta předokolková X1 také nejezdí vůbec zle. Přesvědčil mě o tom test verze xDrive20d, tedy čtyřkolky s dieselovým dvoulitrem o výkonu 140 kW (190 k).

_DSC0428.jpg_DSC0438.jpg_DSC0431.jpg
Dříve bylo BMW X1 označováno za zvýšené kombi, s tím je u druhé generace konec. Novinka je oproti předchůdci o hodně vyšší, je ale zároveň také kratší a má menší rozvor náprav. Přesto je prostornější 

Už to není kombi, je to MPV

Jednou takhle minulý rok jsem v Praze potkal maskované BMW. Bylo kompletně celé zabalené v pestré folii, takže bylo jasné, že jde o nový model. V té době už po silnicích jezdily Active Tourery a tohle v té folii vypadalo také jako Acitve Tourer. Proč by BMW zahalovalo auto, které všichni známe? Aha, ona to asi bude nová X1. Jak se ukázalo nedlouho poté, tahle úvaha byla zcela správná.

Nová X1 je absolutně jiná a ani náhodou nevypadá jako kombi. V době, kdy se většinou v tiskových zprávách o mezigeneračních změnách dočtete věci typu delší rozvor, větší délka i šířka, ale menší výška, je nárůst výšky u BMW X1 o více než 5 centimetrů (53 mm) něco jen málo vídaného. V BMW si evidentně vzali narážky na oplastované kombi k srdci a auto výrazně zvedli, přičemž ale světlá výška podvozku jako taková šla současně dolu (183 mm vs. 194 mm). Výsledek působí určitě více jako crossover, ale ze všeho nejvíce mi připomíná MPV.

Proč by BMW, které se řídí především podle hesla „Freude am Fahren“, pouštělo do takových úprav? Vždyť předchozí X1 vypadala tak dynamicky. Odpověď je prostá - vnitřní prostor. V autech souvisí všechno se vším. Vyšší karoserie dává možnost výše posazeným sedadlům a díky vyššímu posazu se dá lépe využít podélný prostor pro posádku.

_DSC0396.jpg_DSC0397.jpg_DSC0398.jpg
Nová X1 vyniká také výbornou aerodynamikou (součinitel odporu vzduchu je 0,29). Svůj podíl na tom mají klapky za maskou chladiče

Sice je výsledkem posaz tak trochu ve stylu „za stolem v kuchyni“, ale jak už jsme si řekli, koncovým zákazníkům, na které tohle konkrétní BMW míří, je po chuti hlavně prostor. Kromě toho je zvýšený posaz přece jedním z hlavních důvodů, proč sáhnout právě po crossoverech, že ano.

Když už jsme narazili na ten prostor, pojďme si ho v následující kapitole probrat podrobněji. 

Radosti
Velmi prostorný a variabilní interiér
Tichý naftový motor
Dovednosti při dynamické jízdě
Stále zajímavý pro řidiče
Starosti
Horší odhlučnění podvozku
Mnoho příplatků
Už to není zadokolka
7  /10

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud