30
Fotogalerie

Frankfurt 1979: Delta, Kadett, ale také řada dalších velkých premiér

Minulý týden jsme vám připomněli slavný model Lancia Delta, který si odbyl svoji premiéru právě na IAA ve Frankfurtu v roce 1979. Ohlédněte se teď s námi za tím nejzajímavějším, co tento autosalon přinesl. Žádné ekologické dostihy, byla to spíše přehlídka vlajkových lodí…

Pozadí autosalonu a dobové poměry

V pořadí 48. frankfurtský autosalon byl co do své rozlohy i důležitosti premiér nejvýznamnějším evropským autosalonem roku 1979. Šlo o poslední evropskou akci svého druhu v roce 1979, ale výrobci zde představovali i své modely pro osmou dekádu 20. století. Kromě osobních automobilů se zde představilo také to nejlepší ze soudobé produkce automobilů užitkových, ale také z nabídky příslušenství, garážové techniky a měřicí a diagnostické techniky.

My se samozřejmě zaměříme na osobní vozy, jež poutaly největší pozornost návštěvníků i tehdy. Zatímco v předchozích letech se výrobci chlubili zvláště svými pokroky v oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti, na IAA ve Frankfurtu roku 1979 hrála hlavní roli hra na snižování spotřeby paliva a provozních nákladů. V tomto roce totiž došlo k tzv. druhé ropné krizi: omezení exportu ropy z Íránu po tamní islámské revoluci sice nakonec zvýšilo cenu ropy na světových trzích jen o několik procent, ovšem horší byla panika vyvolaná vzpomínkami na první, mimořádně závažnou ropnou krizi z roku 1973…

Delta 1979 1.jpgDelta 1979 2.jpgOpel Kadett 1.jpg
Zřejmě nejvýznamnějšími novinkami frankfurtského autosalonu v roce 1979 byly zcela nové modely Lancia Delta a Opel Kadett

Výsledkem této atmosféry, která se projevila nejsilněji právě na IAA ve Frankfurtu roku 1979, byla skutečnost, že výrobci automobilů vůbec poprvé ve velkém a výrazně prezentovali statistiky průměrných spotřeb svých výrobků a jejich různá srovnání s konkurencí. Tyto tlaky však zároveň vedly ke zrychlenému vývoji nových motorů nabízejících nejen optimalizované typy spalovacích prostorů a ventilových rozvodů, ale především k rozmachu vstřikování a počátku odklonu od přípravy směsi klasickými karburátory.

Jistě, v následující dekádě ještě motory s karburátory, byť většinou již s celkem sofistikovaným elektronickým řízením, prodejům v zážehových motorech dominovaly, nicméně už v roce 1979 vstřikové motory nabízela většina velkých automobilek. V době konání IAA ve Frankfurtu zaznívaly z úřadů další pokusy o snižování spotřeby paliva omezováním nejvyšší rychlosti.

Za zmínku stojí, že už tehdy byla NSR jedinou evropskou zemí, v níž rychlostní omezení na 130 km/h bylo pouze doporučeným! Některé automobilky se tehdy postavily proti těmto snahám, a s odstupem času je vidět, že neomezená rychlost alespoň na částech německých dálnic vydržela až do dnešních dnů a že si s ní ještě neporadili ani myslitelé v Bruselu.

A jaké tehdy byly argumenty odpůrců snah o omezení rychlosti? S některými můžeme souhlasit, s jinými již méně, každopádně poučit bychom se z nich mohli i dnes. Například prof. Breitschwerdt, tehdejší nejvyšší šéf vývoje Daimler-Benz a mimochodem autor první novodobé řady Mercedes-Benz 190 (W201), tvrdil, že úspory vzniklé případným omezením dálničních rychlostí nejsou prokazatelné a že by takový krok byl v příkrém rozporu s původním projektováním dálnic jako komunikací pro rychlou a bezpečnou dopravu.

Domácí novinky

Ale pojďme se už podívat na nejvýznamnější novinky, jimiž se na IAA ve Frankfurtu v roce 1979 prezentovaly domácí automobilky. S odstupem času lze jako nejdůležitější novinku označit nový Opel Kadett, první vůz značky Opel s předním pohonem. Ačkoli byl o 130 mm kratší než jeho předchůdce, nabízel citelně prostornější interiér a k dispozici byl hned od počátku v celé škále karosářských verzí. Pohon zajišťovaly zážehové čtyřválce OHV 1 187 ccm/39 kW a nový OHC 1 281 ccm ve výkonových verzích 44 a 55 kW.

Opel Kadett 2.jpgOpel Kadett 3.jpgOpel Kadett 4.jpg
Opel Kadett
Ford Taunus 1.jpgFord Taunus 2.jpgFord Granada.jpg
Ford Taunus, vpravo pak velké kombi Granada

Automobilka Ford se předvedla modernizovanými verzemi svých řad Taunus a Granada. Taunus se představil s uhlazenější karoserií s výrazně větší zasklenou plochou a čtyřválci 1,3 a 1,6 l s novým rovnotlakým karburátorem s Venturiho trubicí, údajně schopným snížit emise oxidů uhlíku až o 30 %. Granada, v té době mimochodem vůbec nejprodávanější šestiválec v Evropě, dostala kromě komfortněji vyvedeného interiéru i nový dvoulitr OHC, s nímž dle dobových údajů tento velký sedan jezdil při rychlosti 90 km/h se spotřebou jen 7,7 l/100 km.

Také další německé značky se soustředily spíše na větší a dražší modely. Na jejich vrcholu stanula zcela nová generace reprezentačního sedanu Mercedes-Benz třídy S (W126). Jedinou karburátorovou verzí tam bylo základní provedení 280 S s šestiválcem 2 746 ccm/115 kW, přičemž verze 280 SE a SEL (o 140 mm prodloužený rozvor) měly vstřikovou verzi téhož motoru s výkonem 136 kW. K mání byly i nové celohliníkové osmiválce 380 SE/SEL (160 kW) a 500 SE/SEL (177 kW).

Mercedes S 3.jpgMercedes S 1.jpgMercedes S 2.jpg
Mercedes-Benz třídy S (W126)
VW Jetta.jpgAudi 200 5T 2.jpgAudi 200 5T.jpg
Novinky od Volkswagenu: Jetta a nová vlajková loď v podobě modelu Audi 200 5T

Volkswagen se ve Frankfurtu v roce 1979 prezentoval kromě již dříve uvedeného sedanu Jetta snad jen vlajkovou lodí Audi 200 5E/5T. Byl to podobný příběh jako později třeba o vozů Opel Omega/Senator: novinka převzala celou karoserii ze starší řady Audi 100 včetně většiny dílů podvozku, a dokonce i motoru v podobě zážehového pětiválce 2,2 l se vstřikováním (novinka tak vynikala především luxusnější výpravou interiéru). Verze 200 5E dosahovala výkonu 100 kW a provedení 200 5T dávalo díky přeplňování až 125 kW.

Nejvyšší řada značky BMW, tvořená typy 728i, 732i a 735i přešla pro modelový rok 1980 již výhradně na vstřikové motory a doplněna byla navíc špičkovým modelem 745i osazeným motorem z typu 732i, ovšem opatřeným dmychadlem KKK, s nímž dosahoval výkonu 185 kW. Díky němu jezdil v kombinaci s pětistupňovou, manuálně řazenou převodovkou až 220 km/h a z 0 na 100 km/h zrychloval za 7,5 s. Nabídku střední řady 5 ve Frankfurtu v roce 1979 korunoval sportovně laděný typ M 535i.

BMW 735i 1.jpgBMW 745i 1.jpgBMW M 535i.jpg
Nové vozy BMW, z leva 735i, 745i a M 535i

U Porsche se blýskli nejsilnějším typem z nabídky vozů s motorem vpředu v podobě typu 928 S s osmiválcem převrtaným na 4,7 l o výkonu 221 kW, jenž z 0 na 100 km/h zrychloval za 6,6 s a dosahoval rychlosti 250 km/h.

Ostatní evropské země a Japonsko

Relativně nejslabší zastoupení měla na IAA ve Frankfurtu v roce 1979 Velká Británie, jejíž stále ještě celkem významný automobilový průmysl se v té době již potácel v křečích. Z filiálky tamního Fordu, donedávna rovnocenného partnera německé odnože FMC, se stal příštipkář vystavující na společném stánku německého Fordu. Čest alespoň částečně zachraňovala expozice koncernu Leyland, na níž se objevily modernizované vozy Jaguar, Daimler a Range Rover.

Jaguar XJ 1.jpgJaguar XJ 2.jpgRange Rover.jpg
Jednotné družstvo Leyland uvádí omlazené Jaguary a vylepšený Range Rover

Možná nejvýznamnější novinkou celého IAA Frankfurt 1979 se stal model Lancia Delta, jemuž jsme se podrobně věnovali před týdnem. Tento výhradně pětidveřový kompaktní automobil na hranici tehdejší nižší střední a střední třídy vynikal přísně účelovými tvary z Giugiarova ateliéru a bohatou vnitřní výbavou. Moderní motory 1,3 a 1,5 l pocházely z Fiatu Ritmo, ovšem byly upraveny a dosahovaly vyššího výkonu.

Fiat 132i.jpgFiat Ritmo Cabrio Bertone.jpgAlfa 6.jpg
Fiat 132i, Fiat Ritmo jako slušivý Bertoneho kabriolet a velká Alfa 6

Fiat se vyšvihl svým největším a lépe vybaveným sedanem 132i s dvoulitrem opatřeným vstřikováním a výkonem zvýšeným na 90 kW, díky čemuž nejvyšší rychlost vozu narostla na 175 km/h. Objevil se tehdy také teprve rok starý model Ritmo v luxusním provedení Targa Oro, ale také jako elegantní kabriolet z dílen karosárny Bertone. Značka Alfa Romeo ve Frankfurtu rozšířila svoji nabídku o několik sportovních a závodních verzí, ovšem prvně vystavila také svůj velký sedan Alfa 6.

Peugeot 505.jpgCitroen GSA Break.jpgRenault 5 GTL 5dv.jpg
Hlavní novinky z Francie: Peugeot 505, omlazený Citroen GSA a pětidveřový Renault 5

Peugeot se prezentoval svým zcela novým, elegantním sedanem Peugeot 505, Citroën představil německému publiku modernizovanou škálu svých řad CX, GS a Visa. Renault do Frankfurtu přivezl svůj model 5 s pětidveřovou karoserií a novým motorem 1,1 l, s nímž měl dosahovat spotřeby 4,9, resp. 6,8 l/100 km při 90, resp. 120 km/h, takže měl být dle tvrzení jeho autorů vůbec nejhospodárnějším automobilem své doby.

Mitsubishi Lancer.jpgHonda Civic 1300.jpgToyota Corolla.jpg
Mitsubishi Lancer, Honda Civic a Toyota Corolla

Své novinky na IAA ve Frankfurtu v roce 1979 v plném lesku předvedly také japonské automobilky. Jejich nejvýznamnějším modelem byl tehdy bezpochyby střední sedan Mitsubishi Lancer s motory OHC 1,4 a 1,6 l, jenž budil zájem veřejnosti především svojí elegantní, evropsky střiženou karoserií. Automobilka Nissan doplnila svoji exportní značku Datsun špičkovým typem řady 280 ZX TT s přeplňovaným šestiválcem 2,8 l o výkonu 147 kW a nejvyšší rychlostí 230 km/h.

Honda se přidala s upraveným Civicem s novým motorem 1,3 l/44 kW a Toyota představila zcela novou Corollu. V té době ještě v Evropě zřejmě nikdo netušil, že se toto jméno v rámci automobilového průmyslu později stane jedním z nejzvučnějších…

Doporučujeme

Články odjinud