19
Fotogalerie

Představení Audi TTS: vrcholná verze je tady

Audi tento týden odhalilo poslední detaily, týkající se vrcholné verze řady TT, modelu TTS. Pojďme si jej tedy důkladně představit.

Jak jsme vás informovali již na začátku dubna, Audi se pokusí posílit svoji pozici v kategorii sportovních vozů, zvláště u řad R8 a TT. A model TTS je toho jasným příkladem.

Naši pravidelní čtenáři si přitom jistě pamatují, že i první generace sportovního modelu TT měla svoji variantu TTS, s níž se s showroomy a svými příznivci loučila. Současná řada TT dostala své vrcholné provedení o poznání dříve a k dispozici bude již letos v létě. K dostání bude ve verzích kupé (2+2 místný) i roadster (dvoumístný) a pod kapotou bude hostit přeplňovaný přímovstřikový dvoulitr TFSI (nové vstřikovací čerpadlo produkuje tlak 110 bar) o výkonu rovných 200 kW, tedy 272 koní. Vyšlechtěn je z podobné jednotky s výkonem 200 koní především modifikací sacího a výfukového vedení. Nový motor kompaktních rozměrů váží jen 153 kg a ve všech třech osách měří jen kolem 650 mm. Dva vyvažovací hřídele se točí dvojnásobnou rychlostí ve srovnání s klikovým hřídelem. Nová hlava válců má mimo jiné nová ventilová sedla a upravené písty včetně kroužků a ojnic.

Pohonná jednotka bude na přání kombinována s dvouspojkovou, šestistupňovou převodovkou S tronic, jež řadí rychleji než svede ten nejzkušenější pilot, zrychlí s ní z 0 na 100 km/h za 5,2 s a dosáhne rychlosti 250 km/h. Točivý moment bude na vozovku přenášet přiřaditelný pohon všech kol quattro, o stabilitu jízdy se postarají adaptivní tlumiče pérování. Quattro využívá vícelamelové spoky a bylo pro použití v TTS optimalizováno díky novému olejovému zásobníku s ohledem na další urychlení jeho reakcí na aktuální podmínky. Audi TTS s modernizovaným systémem quattro pomáhá přenášt trakci zejména při rozjíždění, při horších adhezních podmínkách a na výjezdech ze zatáčky.

Audi_TTS_01.jpg Audi_TTS_02.jpg Audi_TTS_03.jpg

Ačkoli byl k pohonu vyšlechtěn motor sportovních vlastností, nabízí také tah v nízkých a středních otáčkách, nezbytný i k pohodlné každodenní jízdě. Točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm v rozmezí 2 500 až 5 000 ot./min. Díky tomu zrychlí kupé na čtrvtý rychlostní stupeň z 80 na 120 km/h již za 4,4 s, což usnadňuje bezpečné předjíždění. Červené pole na otáčkoměru přitom začíná až na 6 800 ot./min. Díky přímému vstřikování a přeplňování, jež zvyšují účinnost spalovacího procesu, nové TTS se standardní šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením dosahuje příznivé spotřeby paliva v kombinovaném provozu 8,0 l/100 km. Při použití ústrojí S tronic bude spotřeba o zhruba 0,1 l/100 km nižší, naopak provedení roadster vykazuje spotřebu o podobnou hodnotu vyšší. Netřeba zdůrazňovat přednosti dvouspojkového systému DSG (první spojka pro sudé stupně a zpátečku, druhá pro stupně liché), který omezuje ztráty prokluzem spojky, neboť je motor neustále v záběru, účinek obou spojek se totiž překrývá. Nutno dodat, že Audi patří díky svým motorům mezi protagonisty kombinace výkonu a hospodárnosti. Dvoulitrový motor TFSI také proto obdržel prstižní titul Motor roku 2005 ve své kategorii.

Zmíněný systém adaptivních tlumičů pracuje na běžném principu náplně s magnetizovatelnými částicemi, jež při změně elektrického napětí mění viskozitu náplně a tím i účinek tlumení. Řidič má k dispozici stupně Normal a Sport. Druhá poloha vůz sníží o 10 mm a připraví jej ke skutečně sportovnímu svezení. Závěsy předních jsou včetně pomocného rámu pro snížení neodpružené hmotnosti vyrobeny z hliníkové slitiny, zadní kola spočívají na čtyřprvkových závěsech. Na Audi TTS byl poprvé aplikován nový systém ESP, umožňující údajně i jízdu kontrolovaným smykem. 

Audi_TTS_05.jpg Audi_TTS_06.jpg Audi_TTS_07.jpg

Skelet karosérie ASF těží co do tuhosti a lehkosti z kombinace oceli (vzadu) a lehkých slitin (střední část a příď). Díky tomu váží kupé s manuálně řazenou převodovkou 1 395 kg, což představuje 5,1 kg na jednoho výkonového koně. Kola mají osmnáctipalcové ráfky, ukrývající jen o málo menší brzdové kotouče. 

Interiér je čalouněn kombinací kůže a Alcantry, za příplatek je k mání kůže Nappa ve čtyřech barevných odstínech. Multifunkční volant s nepravidelným tvarem věnce je rovněž čalouněn kůží, s pojetím interiéru ladí šedé podklady kontrolních přístrojů. Palubní deska je mírně natočena směrem k řidiči a je střídmě obložena leštěnými panely. Zadní sedadla kupé jsou sklopná a mohou zvýšit objem zavazadlového prostoru z 290 na 700 litrů. 

Uvedení verze TTS je pro Audi jistým mezníkem. Letos je tomu totiž přesně deset let, co se na silnicích poprvé objevily první vozy Audi TT. Po vyřešení prvotních potíží s nevyrovnaným chováním v zatáčkách, jež vedlo k sérii nehod s tragickými následky, se tato tehdy zcela nová řada záhy dočkala světového ohlasu.

Audi_TTS_04.jpg TTS 1.jpg TTS 8.jpg
Audi_TTS_08.jpg Audi_TTS_09.jpg Audi_TTS_10.jpg
TTS 2.jpg TTS 3.jpg Audi_TTS_11.jpg
TTS 6.jpg TTS 7.jpg 
TTS 4.jpg TTS 5.jpg
Audi TTS

 

Audi

Německá automobilka Audi patří do od roku 1964 ke koncernu Volkswagen, ve kterém má roli prémiové značky. Počátky společnosti sahají do roku 1899 a k zakladateli Augustu Horchovi.

Audi A1 •  Audi A3Audi A4Audi A5Audi A6Audi A7Audi A8Audi Q2Audi Q3Audi Q5Audi Q7Audi Q8Audi R8Audi e-tron

Doporučujeme

Články odjinud