12
Fotogalerie

Mýty a legendy: Saab 9-3 kabrio

Některá auta si vybudovala pověst legend a kult oddaných stoupenců. Jsou to ale skutečné legendy, nebo jen mýty a nafouknuté bubliny? Co způsobuje, že se za ně jejich fanoušci bijí do krve?

Kapitoly článku:


Článek byl se svolením autora převzat z Autíčkář.cz

Jsou auta, která každý zná, každý o nich mluví a každý na ně má nějaký názor. Představují měřítko určitých kvalit, nebo jsou to prostě jen legendy samy o sobě. Bývají s nimi srovnávány nové modely. A vyvolávají dlouhé hádky, kdykoliv se o nich někdo zmíní v internetové diskusi. Postupem času ale zjistíte, že o nich sice všichni mluví, ale většina lidí je nikdy neřídila.

clanky-2738.jpgclanky-2742.jpgclanky-2750.jpg
Saab 9-3 nemá původ v leteckém průmyslu, ale v Opelu Vectra

SAAB byl legendární pro svá jedinečná, prapodivná auta, o kterých se říkalo, že se nepodobají ničemu jinému. Tvrdili nám, že jsou „zrozené ze stíhaček“ a ne z jiných aut. Ale v moderních dobách značky se její modely nerodily ze stíhaček. Rodily se z Opelů Vectra. Což vedlo k dlouhým slovním soubojům mezi zarputilými milovníky značky a cyniky. Je moderní SAAB jen nafintěný Opel, nebo je to skutečně něco výjimečného? Chtěl jsem to zjistit, tak jsem si jeden půjčil…

Individualistické detaily, tuctové proporce

Pokud auta hodnotíte primárně očima a záleží vám na detailech, asi budete 9-3 po prvním obhlédnutí považovat za velmi individualistickou, typicky skandinávskou a klasicky „saabovitou“. Detaily jako je maska, tvar čelních světlometů nebo zadních světel, a samozřejmě i interiér, dávají jasně najevo, že se díváte na SAAB.

Ale pokud trochu poodstoupíte, brzy si všimnete, že proporce, díky kterým byla původní 900 tak výjimečná, jsou pryč. Žádná plochá kapota, ani téměř svislé čelní sklo, žádný štíhlý profil. I když má 9-3 blíže ke „klasicky elegantním“ proporcím, nezbylo z ní mnoho z báječné podivnosti staré 900.

A stejné je to i s interiérem. Když se posadíte dovnitř, všimnete si „letecké“ vertikální palubky a dalších aviatikou inspirované detaily, jako zeleně podsvícené displeje. Spínací skříňka je pořád na středovém tunelu, hned za řadící pákou. Ale čelní sklo je daleko před vámi a ostře skloněné, linie oken je vysoko, sedačka vzadu a nízko. Ve staré 900 jsem jel jen jednou, ale dodnes si matně vzpomínám na čelní sklo kousek před mým obličejem, nízký čumák očichávající silnici před vámi a téměř vertikální A-sloupky. I když jsem nikdy neseděl v klasickém Porsche 911, představuji si, že sedět v ní musí působit dost podobně. Ale 9-3? Nic takového.

Po pravdě řečeno, působí úplně stejně jako kterékoliv jiné moderní auto stejné éry. Působí jako… no, jako nafintěný Opel Vectra. Ale je to vážně hezky nafintěný Opel Vectra. I v případě, že vám podivnost Saabů nic neříká, musíte uznat, že interiér je vážně dobře zpracovaný. Materiály jsou srovnatelné s prémiovými značkami, plátěná střecha vypadá zevnitř téměř jako plechová. Možná se ztratilo něco z výjimečnosti, ale na druhou stranu je tu jasně vidět, za co původní majitel zaplatil tolik peněz. S výjimkou proporcí tu mnoho neprozrazuje, že je tohle auto založeno na obyčejném Opelu.

Ale klasické Saaby se nekupovaly kvůli vzhledu nebo kvůli tomu, jak jemnou kůži mají na sedačkách. Tahle auta jste si kupovali kvůli jedinečné technice. A to znamená, že se musíme jít projet.

Nejde (jen) o výkon

Teď určitě někteří z vás namítnou, že pokud chceme skutečně zjistit, z jakého těsta moderní sámy jsou, měli jsme si vybrat výkonnější verzi s manuální převodovkou. Něco jako 9-3 Aero, nebo rovnou Viggen. Ale většina z jedinečného charakteru těchto aut se skrývá v jejich výkonech a rychlosti. Pokud pošlete na přední kola přes 200 koní, bude zajímavé cokoliv. A je příliš snadné zaměnit drama, které přináší brutální akcelerace, a za volant tahající točivý moment, za skutečný charakter. Ne, ta prchavá „saabovitost“, kterou chci najít, by se měla skrývat i v tom nejméně sportovním modelu na trhu. Dokonce i v kabrioletu s nízkotlakým turbem a automatickou převodovkou.

clanky-2743.jpgclanky-2747.jpgclanky-2756.jpg
Materiály jsou srovnatelné s prémiovými značkami; zelené podsvícení je jedna z věcí, v nichž se Saab snad opravdu inspiroval poznatky z vývoje a výroby stíhaček

Pokud se projedete moderním Mini s naftovým motorem a automatickou převodovkou, bude ve srovnání s Cooperem S nebo JCW pomalé a neohrabané. Ale pořád bude mít ten „miníkovský charakter“ – pořád ucítíte tu hravost podvozku, interiér bude pořád jedinečný nejen detaily, ale i základní architekturou. A totéž platí i o základním trojkovém BMW (i když v případě současné generace F10 to už možná není tak docela pravda) a, byť tady to nemám z vlastní zkušenosti, pravděpodobně i o 911 Carrera 4S Cabrio s automatem tiptronic.

Pokud celá ta věc se „zrozením ze stíhaček“ platila i v dobách GM, měl by charakter Saabu sahat dál než jen ke cool palubce a velkému turbu. A mělo by být možné najít ho i v křižníku pro posrtarší pány, nejen v hardcore modelech jako Viggen.

Dokončení článku najdete v následující kapitole:

Saab

Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.

Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.

Doporučujeme

Články odjinud