49
Fotogalerie

Test Santana PS-10: terminator

Santana je dnes vedle vozů jako ARO, GAZ a UAZ nejortodoxnějším off-roadem evropského původu. Přesvědčíme vás o tom...

Kapitoly článku:


Žádné mazlení se s vozy SUV, které mnohdy připomínají přizvednutá MPV. Když se Santanou prořítíte kolem moderních vozů SUV, z výšky se díváte do jejich luxusních kabin a myslíte si něco o  pozérství. Vyzvete-li je do terénu, vezměte si silný popruh, případně naviják – Santana je bude velmi brzy vyprošťovat. Taková je Santana PS-10.

S historií značky jsme vás nedávno seznámili v testu modelu PS 350, a tak se na tomto místě nebudeme opakovat a rovnou se tomuto klasikovi podíváme na zoubek.

santana_ps10revue/P1410954.JPG santana_ps10revue/P1410962.JPG santana_ps10revue/P1410970.JPG

Klasika zvenku

Příznivci klasických automobilů zajásají nad designem Santany. Ani dlouhé roky a desítky faceliftů nezahladily tvář Land Roveru a jeho typické tvary. Kdekoliv se objevila britská armáda, jely s ní nesmrtelné hliníkové Land Rovery. Santana je oproti nim vyrobena z ocelového plechu, na surové kráse jí to však neubírá, ba právě naopak.

Celková délka modelu PS-10 je 4 675 mm, výška 1 750 mm a šířka 1884 mm. Rozvor činí 2710 mm. Přední nájezdový úhel je 50 a zadní 30 stupňů. Světlou výškou 200 mm se Santana řadí k ostatním off-roadům. Maximální přípustná celková hmotnost brzděného přívěsu je 3 000 kg.

Pohled na přední část Santany prozrazuje příbuznost s Land Roverem Defender. Oproti němu má celoocelovou masku podobně jako rumunské vozy ARO. Jednoduché hranaté čelo tvoří přední maska s podélným žebrováním, znakem automobilky a nápisem Santana. Dvojice kruhových potkávacích a dálkových světlometů je doplněna rovněž kruhovými ukazateli směru.

Spodní část tvoří jednoduchý přední nárazník z trubkového profilu a pod ním odhalené pohonné ústrojí s přední nápravou a žebřinovým rámem zakončeným masivními oky pro tahání.

santana_ps10revue/P1420327.JPG santana_ps10revue/P1420068.JPG santana_ps10revue/P1420075.JPG 

Přední kapota má jednoduché kaskádovité prolisy, na ni navazuje čelní sklo s minimálním sklonem a zaslepenými panty pro jeho sklopení na kapotu. Tuto možnost nabízí pouze vojenská verze Santany. Na jednoduché sklolaminátové střeše je umístěn rozměrný střešní nosič, který testovaný vůz chránil před náporem větví v lesním terénu.

Vnější zpětná zrcátka jsou jednoduchá a nepodléhají módě, podobně jako celý automobil. Pohled zboku naznačuje pracovní zaměření Santany. Hranaté tvary se hodí pro levné opravy a je třeba v této souvislosti zmínit výhodu oproti Defenderu. Zatímco oprava hliníkového šasi Land Roveru je finančně ruinující záležitostí, opravu Santany zvládne i průměrně vzdělaný vesnický kovář se svářečským průkazem a plastovým kladívkem na vyklepávání plechů...

Stejně jako Defender, i Santana má jednoduchou kabinu, přední i zadní blatník je vybaven plastovým lemem s módními prolisy šroubů. Plastový lem volně přechází v boční spoiler, který doplňují praktické ocelové nášlapy, které odfiltrují nápor zeminy v těžkém terénu.

Prosklení dveří rovněž patří do historie, stejně jako malé zadní podélné okno v zavazadlovém prostoru. Design Santany vylepšují efektní patnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami Kumho Venture o rozměrech 195/R15 94R.

santana_ps10revue/P1410975.JPG santana_ps10revue/P1420036.JPG santana_ps10revue/P1420292.JPG

Pohled na pravý bok jednozančně prozradí příbuznost s Defenderem. Santana si totiž neodpustila typickou kapličku pro víko palivové nádrže. To je odkryto a blokováno vcelku neprakticky jen klíčkem zapalování. A tento klíček si Santana vypůjčila od starších Fordů, tudíž parkování venku může lákat zloděje nafty.

Pohled zezadu prozrazuje největší zlepšení – ubyl zadní nárazník, čímž se zvětšil zadní nájezdový úhel. Krabicovitá záď si nezadá s poválečnými Jeepy, tvoří ji rozměrné, zboku ukotvené zadní dveře, plechovým rámem chráněné sdružené koncové svítilny a tažné zařízení upevněné přímo na žebřinový rám. Tuning tvoří třemi šrouby upevněné rezervní kolo a rozměrný výfuk jako u malého nákladního automobilu.

Delikatesou bočních i zadních dveří jsou viditelné panty, umístěné zvenčí. Tento a další detaily pak tvoří zvláštní syrovost designu Santany, poctivého nástupce legendárních Land Roverů.

Spartánský interiér

Zhýčkané řidiče SUV přivítají dveře s malým úhlem otevření, vysoké stupačky a absence madla, kterého by se zavalitější členové posádky chytili. Místa na předních sedadlech je tak akorát. Na výšku nemá problém ani dvoumetrový řidič, ale koleny již naráží do palubní desky a posunout sedačku o kousek dozadu již nelze.

Modernizace se nevyhnula ani Santaně, a tak řidiče uvítají poměrně pohodlná sedadla s bočním vedením, rozměrný volant z měkčených plastů a inovovaná plabní deska naopak z těch nejtvrdších plastů, která při jízdě báječně rezonuje.

Pracoviště řidiče zahrnuje jednoduchou palubní desku v jedné rovině, kterou důvěrně znají řidiči u vozů typu Škoda 105 nebo Wartburg 353. Hlavní přístrojový štít tvoří tachometr, otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a palivoměr. Po levé straně je umístěno ovládání kompresoru a uzávěrek, napravo se nachází středový panel s výdechy ventilace a topení a jejich ovládání, pod nimi je umístěno autorádio a popelník. Ještě níže už je pouze síťka k přepravě listin, napravo před spolujezdcem otevřená přihrádka, ve dveřích s ručním stahováním oken pak jednoduché kapsy na věci.

santana_ps10revue/P1420210.JPG santana_ps10revue/P1420195.JPG santana_ps10revue/P1420188.JPG

Nad přihrádkou před spolujezdcem je umístěn otočný vypínač přídavného topení Webasto. Zdá se, že české zastoupení příliš nevěří originálnímu topení, nám v jarním provozu stačilo.

Na rozměrném středovém tunelu se nachází řadicí páka, páka pohonu všech kol a redukce, dále pak ruční brzda.

Cestující na zadních sedadlech si tolik komfortu neužijí, zato mají více místa na nohy a za sebou už jen drátěnou mříž úpravy N1 oddělující zavazadlový prostoru od zbytku kabiny. Pod jejich nohami je ukotven rozměrný hever pro vyproštění dvoutunového kolosu, pro jistotu s nosností 3 tuny.

santana_ps10revue/P1420247.JPG santana_ps10revue/P1420267.JPG

Zavazadlový prostor je vzhledem k homologaci N1 oddělen ocelovou mříží, narozdíl od konvenčních terénních automobilů se v zavazadelníku nacházejí čtyři nouzová sedadla zboku podobně jako u vojenských speciálů. Jízda vzadu je překvapivě pohodlná, jen to chce kinedryl pro slabší žaludky.

Majitelé modernějších SUV zalitují absence centrálního zamykání, protože odemykat a zamykat naráz patero dveří je zbytečná ztráta času. Jinak k praktičnosti interiéru nemáme výhrady. Na druhé straně v žádném současném SUV nepřevezete legálně devět pasažérů, v Santaně ano.

Doporučujeme

Články odjinud