DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback

DS 7 Crossback
DS 7 Crossback
DS 7 Crossback
DS 7 Crossback
70
Fotogalerie

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

Radosti
Netradiční detaily a design exteriéru
Opravdu luxusní a kvalitní interiér
Prostor pro posádku a zavazadla
Velice komfortní a pracovité odpružení
Pružný a kultivovaný motor
Jemná a pohotová převodovka
Odhlučnění a stabilita
Odladění jízdních asistentů
Starosti
Zatím jediné prodejní a servisní místo
Umístění některých ovladačů
Spotřeba paliva při vyšším zatížení
9  /10

Nový začátek, nové pořádky. Teď už vážně. Tak se dá shrnout nově, volebním klišé řečeno nakopnutá, značka DS od skupiny PSA. DS si od svého vzniku za těch pár let prošlo už několika reformami. Jako kdyby se vedení koncernu nedokázalo dohodnout, co má se svou luxusní divizí za lubem. Ať už je to lidskými či myšlenkovými změnami, DS začalo jako odnož Citroënu. V půlce života prvních modelů DS 3, DS 4 a DS 5 nejdřív zmizel nápis Citroën, později i logo dvojitého šípů.

Vznikl samostatný subjekt DS Automobiles a první model, který na sobě nikdy šípy neměl, je DS 7 Crossback. Ten už se více než rok na západních trzích starého kontinentu prodává. Restart ovšem značka prožívá i v České republice. Kvůli dosud nevyhovujícím prodejnám se samostatné DS do Čech vrací až nyní.

DS 7 Crossback je SUV, které už lze objednat v zatím jediné specializované prodejně na Černém mostě v Praze. V showroomech s dvojitým šípem jej nepořídíte. Vyzkoušel jsem novinku ve sportovně laděné verzi DS Performance s nejsilnějším zážehovým motorem. Pojďme ji porovnat s těmi nejlepšími z prémiového segmentu.

Drahokam v detailech

Jak je v dnešní době běžné, díky modulárním platformám o Crossbacku často uslyšíte, že je to něco jako Peugeot 3008 s jinou karoserií. To ale není vůbec přesné. DS 7 zapadá do pětičlenné rodiny SUV skupiny PSA docela jinak, byť všechny staví na platformě EMP2. 

Svou ofenzivu v oblasti SUV na pomezí nižší střední a střední třídy zahájila skupina PSA s Peugeoty 3008 a 5008. V rámci akvizice Opelu se připojil i Grandland X, nyní následuje Citroën C5 Aircross a právě DS 7 Crossback. Trochu stranou stojí Peugeot 5008, který jakýmsi jezevčíkem. Ze všech nejvíce má sloužit jako rodinné MPV s rozvorem 2840 mm, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě, a navíc jako jediný i se třetí řadou pro šestého a sedmého cestujícího.

Za přímé příbuzné potom můžeme považovat Peugeot 3008 a Opel Grandland X s rozvorem 2675 mm. Ty se liší pojetím i některými ovládacími prvky typickými pro obě značky, ale technicky jsou si velmi blízko, v podstatě identické. Stejně jako řešením interiéru s konfigurací v podstatě 4+1.

Za další dvojici překvapivě označme právě DS 7 Crossback a C5 Aircross. Jsou trošku větší než Opel s 3008, mají rozvor 2738 mm, ale zase ne o tolik větší, aby nabídly třetí řadu sedadel. A do toho nám ještě promlouvá konfigurace sedadel, protože C5 Aircross je spolu s 5008 jediným, který nabídne trojici sedadel uprostřed, navíc s polohovacími opěradly. DS 7 Crossback má zadní sedadla elektricky polohovatelná, ale opět s prostředním užším.

Krom odlišných rozměrů a vnitřní konfigurace je tu však z hlediska exteriéru ještě několik důležitých prvků, které z Crossbacku dělají luxusní produkt. Na mysli mám především světelnou techniku. Světlomety po odemčení předvádí neskutečnou show, která v celém automobilovém průmyslu nemá obdoby. Tři segmenty LED připomínající drahokamy se před vámi fialově podbarví a jeden po druhém se otočí o 180 stupňů. Opravdová nádhera, kterou musíte vidět několikrát za sebou.

Obejděte auto a pusu nezavřete. Na řadu totiž přicházejí zadní svítilny. Už se toho v tomto oboru vymyslelo hodně, ale tohle vás dostane. Uvnitř jsou úchvatně lomené, připomínají koncepty jako Survolt. Vytvářejí opět efekt drahokamů, které mimochodem mají i svou bezpečnostní funkci. Že svítí...

Celkové proporce vozu jsou vyvážené, ovšem na svou velikost má Crossback velmi vysoký ponton a nafouklé tvary. To dává obrovské nároky na kola z estetického hlediska. Stejně jako příbuzné modely má i tohle auto velká kola i s pneumatikami. Tohle jsou devatenáctky obuté do vysokého profilového čísla 50. A z některých pohledů i takto velká kola vypadají ztraceně. Efekt nákupního košíku se tak daří mírnit až dvacítkám. A snad vůbec poprvé taková kola proto doporučuji. K tomu, že je auto nejspíš zvládne, se ještě dostaneme v kapitole o jízdních vlastnostech.

Stažený krtek, obří televize a pocta kubismu

Kosočtverce, kam se podíváš. To si řeknete ihned poté, co začnete zkoumat interiér. Nehledejte za tím nic jiného, než že lomený motiv v nepřeneseném významu náleží snad úplně všem prvkům. Už už chcete návrháře nachytat, a stejně na kosočtverec narazíte. Podívejte se na reproduktory. Nebo třeba svítidla na stropě, tlačítka SOS, ale třeba i lištu ovládacích prvků pod hlavní obrazovkou.

Je vážně úžasné, jak precizně designéři k úkolu přiblížit co nejvíce vnitřních prvků logu automobilky přistoupili. Především to stojí peníze a odhodlání nesdílet některé díly s koncernovými příbuznými. A to si zaslouží velkou pochvalu. Podobný důraz na opakování stejného prvku lze u velkých vozů PSA sledovat déle. Napadá mě například první generace Citroënu C5. Před i po faceliftu jste našli prvky jakéhosi oblého vajíčka také úplně všude.

Festival hran pokračuje i v grafice obou obrazovek. I ty staví na základech příbuzných modelů skupiny PSA, ovšem liší se grafikou, podáním, ale i výbavou. Například je tu noční vidění nebo neobvykle pokročilý systém sledování bdělosti řidiče. Koukáte se chvíli po krajině nebo do středové obrazovky a díky dvěma senzorům za volantem vás auto po pár sekundách upozorní. Funguje to vážně spolehlivě a i když podobné hlídání v principu nemusím, musel jsem skoro vždy dát autu za pravdu. Sakra, soustřeď se na cestu před sebou!

Zpět ale k 12palcovým obrazovkám. Přístrojový štít je efektní a může zobrazit i mapu navigace. Ten středový je podobně jako u Peugeotu 508 rozšířen do stran, jinak však obsahuje to, co menší verze v levnějších modelech skupiny. Zde má lepší grafiku a zobrazení, rychlou odezvu a celkově je přehledný a snadno ovladatelný, včetně zkratek pod obrazovkou. Jen například mapy by už v této třídě prémiových středních SUV mohly být pokročilejší, pohlednější, třeba se satelitním zobrazením. Jinak řečeno, iDrive to není, ale elektronická výbava tohoto auta rozhodně neurazí a lze se se systémem snadno sžít.

Auto jsem přebíral ihned po Peugeotu 508, který je stavěn na stejných základech ve stejných letech. Pochvaloval jsem si, jak je zde kokpit zbaven dřívějších neduhů. Tlačítka vedle volantu jsou po ruce, viditelná a lze si už i start-stop deaktivovat stisknutím jediného tlačítka. Jenže tady tomu tak není. Právě tlačítka vedle volantu pro odmrazování okna či třeba vypínání držení v pruhu nejsou vůbec vidět a musíte zastavit a skrčit se, abyste je našli. K tomu navíc ještě držení v pruhu musíte pro vypnutí dlouze držet. A start-stop opět lovím v menu. Proč to nejde i tady, DS?

Pojďme ale zpět od tlačítek a displejů k interiéru jako takovému. DS staví výběr materiálů a atmosféru do několika linií. Můžete mít různé druhy kůží s odlišným zpracováním a prošitím. Verze DS Performance však nabízí Alcantaru. Tu máte i na palubní desce. Dominantou jsou však téměř vždy hodinky B.R.M., které vyjíždějí z palubní desky po nastartování. Celkově je zpracování interiéru naprosto špičkové a neváhám jej po materiálové a kvalitativní stránce zařadit na špičku segmentu. Všechno je na omak příjemné, voní a nevrže. Vnitřek je navíc pěkný i na pohled. Atmosféru dokresluje ambientní osvětlení schované v madlech dveří.

Potěší, že kompromisů se nedočkáte v oblasti prostornosti. Nabídka místa pro přední pasažéry je velkorysá, středový tunel nikoho příliš neomezuje. Užijí si i zadní cestující. Ti mají dost místa do všech stran, a navíc si mohou i elektricky sklápět opěradla, jak jsem již zmínil. Zavazadelník je dobře přístupný a má dvojité dno. Sedadla se dají sklopit jednoduše, páčkami po stranách.

Interiér DS 7 Crossback je vážně povedený. Nejdůležitější je, že z něj máte zkrátka dobrý, až luxusní pocit. Pocit toho, že jste utratili peníze za něco navíc. Kvalita a celková atmosféra je špičková, stejně jako nabízený prostor. Technologie jsou také pokročilé a prostor ke zlepšení tak vidím především co se týče rozmístění některých ovladačů či grafiky navigačních podkladů.

Pokračování 2 / 3

Šestnáctistovka se snaží

Rozjezd luxusní automobilky bude v dalších letech možná komplikovat omezená technika, kterou teď skupina PSA nabízí. DS 7 Crossback si tak v případě zážehových motorizací musí vystačit se šestnáctistovkou. Zájemce o takové BMW X3 M40i tak sice určitě nezláká, ale u slabších benzinových motorizací už by klidně mohla. Je to totiž povedený motor. Své si jednotka původně řady Prince vytrpěla na svých začátcích.

Náchylností na zakarbonování a podceněné rozvody si nevysloužila dobré jméno. Značně přepracovaná technika si jej tak bude nově budovat těžce. Rozvody jsou však již dávno řešeny mnohem bytelněji a v nové evoluci, kdy si v rámci homologace na nové normy přešlo z označení THP na PureTech, se jednotka od motoru vzniklého ve spolupráci s BMW liší velmi radikálně a vysokým procentem dílů.

Krom 180koňové verze je v nabídce i tato, s 225 koni (165 kW). Lepší než dříve je špička výkonu. Tam, kde předchůdce o 150 až 210 koních vadl, tento motor svou snahu ještě u šesti tisíc dokončí. Zároveň však můžete počítat s dostatečnou pružností. Ani tady příliš nepoznáte menší objem, maximální točivý moment 300 N.m máte od 1900 otáček a hezky se sbírá už o pár set otáček níž.

Skvělá je spolupráce motoru s převodovkou. I tady došlo k významné změně. Dodavatel v podobě japonského Aisinu zůstává, nyní má však skříň místo šesti stupňů osm . Díky tomu jednotka častěji využívá nižší otáčky. A přitom neváhá, co zařadit. Kličkování ve městě, kdy typicky potřebujete rychlou reakci softwaru, je tu bezprostřední. Což není u aut homologovaných pro WLTP zvykem ani u mnohem dražších a výkonnějších aut.

DS 7 Crossback PureTech 225 - srovnání s přímým konkurentem
Model DS 7 Crossback Volvo XC60
Motor PureTech 225 T5 FWD
Pohon přední nápravy přední nápravy
Zdvihový objem [cm3] 1598 1969
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 165/5500 184/5500
Točivý moment [N.m/min] 300/1900 350/1800-4800
Převodovka 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 236 210
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,3 6,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 7,2
Základní cena motorizace [Kč] 965.000 1.199.900

Poté, co jednotku zahřejete, je příkladně tichá a vibracemi neprotestuje ani v nízkém pásmu otáček. Výkonově je na auto tak akorát, abyste mohli být v provozu dominantní minimálně natolik, kolik toho slibuje agresivní vizáž vozu. Nejdůležitější je, že máte výkon rychle a přitom jemně k dispozici, což dělá ten správný dojem,

Jen musíte počítat s tím, že tento motor tradičně extrémně reaguje na způsob jízdy, co se spotřeby paliva týče. Ustálenou jízdou můžete klidně jezdit za osm, ale pokud nastavíte dynamický způsob s častějším vytáčením, počítejte klidně s dlouhodobými třinácti. A tady jsme už na úrovni zážehových šestiválců...

Ten komfort!

Od svých příbuzných se DS 7 Crossback významně liší i řešením podvozku. Zadní náprava má nezávislé zavěšení a k tomu mají všechny verze s výjimkou základních i adaptivní tlumiče. Na rozdíl od těch představených v Peugeotu 508 však mají k pomoci i sken vozovky. Ten pomocí kamery neustále monitoruje nerovnosti do dvaceti metrů před autem. Počítač pak usoudí, kdy a jaký typ nerovnosti ke kolu dorazí a jednotlivý tlumič na to připraví.

Něco takové v dané třídě opět nemá obdoby. A víte co? Ono to funguje. Nad komfortem odpružení jsem si liboval už v případě 508, DS7 je však měkčeji naladěna. Na komfortní režim se až nepříjemně houpe. Na normální však funguje nejlépe. Dokáže snad skoro vymazat neduhy českých silnic. Tlumiče jsou rychlé, nedovolí kolu zapadnout do díry a bouchnout do dorazu. Jen rychle kmitat a udržet karoserii auta velmi stabilní.

Podvozek si velmi dobře poradí s jakýmkoli typem nerovnosti. I s krátkými příčnými spárami. Po městě tak za chvíli začnete doslova lítat bez rozmyslu. Auto přes zpomalovací prahy, kanály a díry jen pluje a vy se cítíte mimořádně komfortně. Skoro jako kdyby tady byl Hydractive. Ale jenom skoro, samozřejmě. Na sice složité a drahé, ovšem geniální odpružení stále nedám dopustit.

Ovšem projeďte s DS 7 Crossback ošklivou polňačku. Po pár desítkách metrů začnete zrychlovat a zrychlovat, až po té traktorce letíte nesmyslným tempem. A ono to stále netluče, auto je stále klidné a podvozek jen pracuje. Má na to skvěle odladěné odpružení, vysoké dráhy a pneumatiky. V tom je určitý benefit SUV, když jej nezkazíte nízkým profilem pneumatik či prkenným podvozkem.

K tomu moc hezky Crossback pracuje i ve vysokých rychlostech na dálnici. Je stabilní i v rychlostech přes 200 km/h a řízení je příjemně naladěno tak, že auto nemusíte ani při bočním větru honit v pruhu od strany ke straně. Dobře jsou naladěny i asistenční systémy nové generace, které vás právě v pruhu drží pěkně uprostřed a nereagují zmatečně na nepředvídané situace v provozu. Přidejte k tomu velmi dobré odhlučnění aerodynamiky, podvozku a motoru, a máte příjemného společníka na dlouhé cestování.

Pokud se však necháte zlákat nápisy Performance, tady vás zastavím. Je to optický paket, který přináší jinou masku chladiče, doplňky nebo odlišně řešený interiér. Na techniku nesahá a sportovní SUV, jakkoli je to už samo o sobě nesmyslné, z Crossbacku rozhodně nedělá.

Rychlé tempo auto zvládá v pohodě sobě vlastní, ale o nějakém přenášení hmotnosti nebo hravosti na limitu nemůže být řeč. Crossback se nakloní, drží se neutrálně docela dlouho, poté se plynule spustí do mírné nedotáčivosti. Během zmíněného procesu toho o přilnavosti předních kol přes volant víte jen málo a celkově vás to moc bavit nebude. Ale spěchat můžete, což je asi to nejdůležitější. Rozhodně lepší řešení, než kdyby byl za nějakým sportováním obětován ten skvělý komfort. Pohon 4x4 čistě mechanický Crossback nedostane. Ovšem byla již představena verze E-Tense, u které zadní kola pohání elektromotor.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Byla by škoda DS 7 Crossback brát jen jako naleštěný Citroën s cenou přes milion korun. Tím totiž není. Dokáže vás přesvědčit svým naprosto odlišným pojetím luxusu. Do tohoto náročného světa přichází s jinou atmosférou než sportovní BMW, barokní Mercedes, technicistně chladné Audi nebo japonsky expresivní Lexus. Především do posledního detailu promyšlený design a netradiční prvky dokážou navodit to správné drama.

Důležité v tomto případě je, že zpracování v čele s velmi dobře udělaným interiérem přímo následuje. Stejně jako přepracovaný podvozek s multi-linkem vzadu a se skenováním vozovky, který je jeden z nejpohodlnějších ve třídě. Co na tom, že se na limitu necítí tak hravě a jistě. Je to přeci SUV. A výbavu Performance berte jen jako ukázku vkusu.

Chcete se lišit? Chcete se cítit jako v luxusním butiku a zaujmout okolí neagresivním, přesto vysoce efektním luxusem? Nemusíte dělat kompromisy ani v dalších věcech. Můžete si pořídit DS 7 Crossback, které funguje dobře i jako prostorné, pohodlné rodinné auto. Takový prakticky řešený drahokam. A restart značky DS, který se mi moc zamlouvá. Ceník mi i díky tomu v kontextu konkurence přemrštěný nepřijde. Tak šup sem ještě s nějakou limuzínou nebo cestovním GT, takhle by to mohlo fungovat!

Souhrn cen
Základní cena vozu 895.000 Kč (Performance Line BlueHDi 130 MAN6/95 kW)
Cena s testovaným motorem 965.000 Kč (Performance Line PureTech 225/165 kW)
Cena testovaného vozu 1.405.500 Kč (Performance Line PureTech 225/165 kW)

Základní výbava verze Performance Line: bezklíčové startování, hlídání jízdy v pruhu, nouzové brzdění, tempomat, parkovací senzory vzadu, LED denní svícení, xenonové světlomety, 3D LED zadní svítilny, devatenáctipalcová litá kola, elektricky ovládaná bederní opěrka řidiče, speciální koberečky, dvouzónová klimatizace, digitální přístrojový panel, osmipalcový infotainment, osm reproduktorů Arkamys, interiér se sedačkami a přístrojovkou z Alcantary a další.

Volitelná výbava testovaného vozu v Kč: Bezdrátová nabíječka mobilního telefonu (+5000), bezklíčový vstup a hands-free otevírání zavazadelníku (+25.500), DS Active LED Vision (+45.000), DS Connected Pilot (+70.000), DS Sensorial drive (+5000), elektricky ovládaná přední sedadla (+35.000), Hi-Fi Focal Electra (+29.000), hodinky B.R.M. na palubní desce (+16.000), navigace a digi tuner (+32.000), dvojitá podlaha (+4500), parkovací senzory a zadní parkovací kamera (+21.000), poly-ambient LED osvětlení interiéru (+9000), vyhřívání předních sedadel (+9000), vrstvená boční skla a zatmavená zadní okna (+15.500), střešní podélníky v kovovém designu (+6000), DS Active Scan Suspension (+38.000)

Technické údaje: DS 7 Crossback

Rok • stupeň výbavy
2018 • Performance Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 598 cm3
Nejvyšší výkon
165 kW (225 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 900 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
236 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
555 l • 1 752 l
Objem palivové nádrže
62 l
Hmotnost: provozní • celková
1 500 kg • 2 050 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,5 • 5,0 • 5,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 738 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 621 mm • 1 598 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 573 × 1 891 × 1 625 mm

DS Automobiles

Značka DS Automobiles vznikla v roce 2015 a opírá o odkaz vozu DS z roku 1955. Jde o prémiovou značku koncernu Stellantis a prostřednictvím svých vozů chce mimo jiné ztělesnit francouzský luxus.

DS 3 CrossbackDS 4DS 7 Crossback ● DS 9

Doporučujeme

Články odjinud