Bugatti se letos „dožívá“ velkého výročí. A slaví jej speciální edicí svého jediného modelu.
Ačkoli vás i na AutoRevue.cz průběžně informujeme o okázalých výročích automobilových výrobců, naposledy to bylo sto let od založení značky Suzuki (článek najdete na tomto místě), jen pramálo z nich se může holedbat nepřetržitou produkcí automobilů. Mezi takové patří třeba mladoboleslavská Škoda Auto, zatímco třeba již zmíněné Suzuki se soustavnou výrobou automobilů zabývá jen zhruba polovinu ze svých dějin.
Podobně je na tom Bugatti, které ve druhé polovině dvacátého století v podstatě neexistovalo. Letošní rok je však pro automobilku Bugatti, jež se nyní nachází v područí koncernu VW Group, důležitý hned vzhlem ke dvěma důležitým událostem. Kromě oslavy sta let od svého založení letos v září navíc současný management továrny oznámí své dlouhodobé plány a zřejmě také podrobněji představí svůj zcela nový model. A proč musíme čekat ještě půl roku? To proto, že právě v říjnu roku 1909 Ettore Bugatti automobilku se svým jménem založil.
Prvním krokem k zahájení oslav významného výročí ještě významnější značky bylo představení omezené série Bleu Centenaire Veyron, jež se veřejnosti poprvé představila na letošním autosalonu v Ženevě. Čím se liší od „běžného” Veyronu? Není toho mnoho, ale není toho ani úplně málo. Bohužel se nepotvrdily původní spekulace, podle nichž měl Bleu Centenaire dostat upravený motor o výkonu přesahujícím 1 300 koňských sil. Nakonec ovšem zůstalo vše při starém a nová edice se může chlubit stále týmiž 1001 koňmi. Motor ovšem menší změny přesto doznal - jeho horní část je lakována dvěma barevnými odstíny namísto pro Veyron obvyklého jednoho.
Další změny se nesou v podobném duchu. V prvé řadě je celý vůz vyveden v jediné barvě, a to samozřejmě modré. Pouze vybrané detaily jako mřízky přívodu vzduchu, vnější zpětná zrcátka a části střechy jsou zhotoveny z lešěného hliníku. Pozorný čtenář si pak všimne LED světlometů z otevřeného provedení Grand Sport.
V interiéru je změn ještě méně, za zmínku stojí snad akorát kožené čalounění v barevném odstínu nazvaném sněhově běžový.
Ačkoliv nebylo uvedení Bleu Centenaire zrovna překvapením, potvrdil šéf Bugatti Franz Josef Paefgen, že v továrně pracují na několika zcela nových modelech. Dodal, že mezi nimi může být i vůz levnější, než je součaný Veyron, ale bude jistě stejně extrémní a exkluzivní.
Paefgen konstatoval, že pokud se někdy objeví auto jež by zastínilo současný Veyron, ponese na své přídi znak Bugatti. Nejrychlejším sériovým autem dneška je přitom americký vůz SSC Ultimate Aero TT. Veyron se mu ale neměl nikdy tendenci dorovnávat, vítězí nad ním totiž svojí technologickou vyspělostí, vytříbeností, snadností ovládání i převodovkou se dvěmi spojkami, jež je ve třídě takto výkonných vozů v podstatě unikátem. Paefgen navíc uvedl, že připravují více omezených sériích pro uzavřený Veyron i otevřený Veyron Grand Sport.
Bugatti však začíná mít potíže při vyplňování čekatelů na vozy z ohlášené série. Do slíbených tří stovek jich totiž schází ještě nějaká padesátka. Model Grand Sport bude vyroben v počtu 150 jednotek a zatím má jen pár desítek závazných objednávek.
Bugatti Veyron Centenaire