Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik asociace automobilových výrobců ACEA v desátém měsíci letošního roku dařilo, ale navýšení nebylo takové, na jaké jsme zvyklí. V celkem třicítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili přes 1,144 milionu nových osobních vozů. Odbytová čísla dodávek a dalších lehkých užitkových automobilů vede ACEA separátně, zde zahrnuta nejsou. Oproti takřka 1,114 milionu za říjen 2014 to znamená zisk skoro 30,5 tisíce kusů, respektive slabších 2,7 %. I tak se ovšem jedná o šestadvacáté meziroční navýšení v nepřetržité řadě, trh tedy roste souvisle už přes dva roky.
Nejoblíbenější modely
Také modelový žebříček vypadá jak po prohrané bitvě, pohoršilo si celkem šest aut. Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je dle JATO Dynamics stále Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. 43,5 tisíce exemplářů ale značí o 4,3 %, respektive skoro o dva tisíce kusů méně. Polo sice tentokrát završilo dvojitý triumf značky, ale s úbytkem 2.600 registrací a 9,4 %.
Renault Clio je bronzový, to ano, jenže se zároveň jedná o propadák, -14,7 % a -3.900 aut hovoří jasnou řečí. Ničím se nemůže chlubit ani Ford Fiesta, ten zaznamenal 21,4 tisíce přírůstků, avšak se ztrátou skoro 3.600 jednotek a 14,4 %. Díky 20,6 tisícům kusů se dostal naopak vysoko, až do první pětky Passat, kterému se dařilo o 81 % lépe než loni. Právě on si odnáší titul šplhouna, prodalo se jich o 9,2 tisíce více.
V pozitivním výsledku pokračuje šestý Peugeot 208 s 19,4 tisíci auty a skokem takřka o 21 %, respektive 3,3 tisíce. Decentní modernizace se projevila pozitivně, jeho obliba vzrůstá. Sedmička patří Corse od Opelu (19,3 tisíce aut), také ona si bohužel pohoršila o 5 % a jedenáct stovek. Překvapivou osmičku získal druhý „lev“, větší model 308 s patnáctiprocentním postupem o necelých 2,4 tisíce exemplářů.
Škoda Octavia je devátá se 17,7 tisíci, ale ani ona se nezlepšila, -6,6 % a ztráta 1.252 vozů jsou ovšem mírnější než u většiny konkurentů. Pořadí nejlepších uzavírá Nissan Qashqai, zaznamenal skoro 17,5 tisíce registrací a prodalo se jich alespoň o 409 (2,4 %) více než loni v říjnu. Do desítky se tedy nedostala Astra, chybí i Ford Focus.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v říjnu 2015 |
Pořadí |
Model |
10/2015 [ks] |
10/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN GOLF |
43 545 |
45 522 |
-1 977 |
-4,3 % |
2. |
VOLKSWAGEN POLO |
24 866 |
27 456 |
-2 590 |
-9,4 % |
3. |
RENAULT CLIO |
22 596 |
26 496 |
-3 900 |
-14,7 % |
4. |
FORD FIESTA |
21 358 |
24 937 |
-3 579 |
-14,4 % |
5. |
VOLKSWAGEN PASSAT |
20 596 |
11 357 |
9 239 |
81,4 % |
6. |
PEUGEOT 208 |
19 386 |
16 057 |
3 329 |
20,7 % |
7. |
OPEL/VAUXHALL CORSA |
19 337 |
20 418 |
-1 081 |
-5,3 % |
8. |
PEUGEOT 308 |
18 403 |
16 051 |
2 352 |
14,7 % |
9. |
ŠKODA OCTAVIA |
17 741 |
18 993 |
-1 252 |
-6,6 % |
10. |
NISSAN QASHQAI |
17 486 |
17 077 |
409 |
2,4 % |
- |
Celkem |
1 144 109 |
1 113 703 |
30 406 |
2,7 % |
Nejprodávanější značky
Absolutnímu žebříčku značek dominuje zase Volkswagen s konečným účtem 141.817 nových osobních aut. Nad sto tisíc se už nikdo jiný nedostal. Následují jej Ford (79.116) a bronzový Renault jen s těsným odstupem (78.764). Čtvrtý Peugeot (69.742) už má o něco méně, za ním se nacházejí taktéž s nevelkou ztrátou Opel s Vauxhallem, tedy evropská divize GM (68.555).
Z německého luxusního triumvirátu bylo v říjnu nejúspěšnější šesté Audi (65.811) před BMW (62.668) a Mercedesem (61.476). Fiat se vyšvihl na devítku (53.647). Desátá Škoda sice zůstává pod padesátitisícovou hranicí (49.241 kusů), ale její umístění jistě domácí fanoušky potěší, do Top 10 se dostala. Chybí v ní tedy Japonci.
Meziročně se nejvíce zvedlo BMW (+13,1 %), Mercedes má +10,8 %, a Fiat si polepšil o 8,6 %. Postup Audi nepřekročil čtyři procenta, Peugeotu tři, Fordu dvě Renaultu jedno! To ale znamená, že ostatní velcí hráči vykazují záporná čísla konkrétně VW -0,4, Opel -2 a Škoda dokonce -2,9 %. Ztratila cca 1.500 jednotek. Už tedy neplatí, že by všichni důležití výrobci získávali, jako tomu bylo doposud.
Největší trhy
Na pozici lídra mezi zeměmi tentokrát najdeme víceméně tradiční Německo. Naší západní sousedé si v říjnu 2015 koupili 278.372 aut. Minule první Velká Británie se musí spokojit s druhým místem. Obyvatelé Spojeného království obohatili svoje garáže o 177.664 nových vozů. Francouzský trh se zastavil na čísle 161.737, italský (132.929) se umístil jako čtvrtý a Španělé jsou pátí (80.055).
Meziroční nárůst však nezaznamenaly všechny státy z tzv. Velké pětky, ostrovní země za kanálem La Manche má totiž -1,1 %. Nejvyšší plusovou hodnotu naopak vykazuje ta jihoevropská na Apeninském poloostrově: 8,6 %. Španělsko získalo 5,2 %, Německo a Francie hlásí kolem procenta. Žádný zázrak...
Česká republika skončila jako obvykle dvanáctá, ACEA eviduje 19.658 kusů, což značí skok o 10,5 %, ze 17,8 tisíc. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, se dařilo ještě lépe Švédsku (+11,7 %, 31,5 tis. z 28,3 tis.) a také Nizozemí (+11,1 %, 39 tis. místo 35,1 tis.). Čtyřprocentním pádem se naopak nemohou příliš chlubit ve Švýcarsku (z 26,3 na 25,2 tisíce).
Žebříček koncernů
Velmi zajímavý je žebříček koncernů. Některé značky dohromady ACEA bohužel neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala v říjnu 2015 288,2 tisíce vozů, druhý francouzský PSA 120,2 tisíce a třetí je Renault se 108,6 tisíci.
Na čtyřku vyšplhalo BMW s Mini (79,8 tis.), musel se před ním sklonit i Ford. Ten má na kontě pochopitelně stejnou cifru jako ve značkách, Lincolny v Evropě nekoupíte. Šestý Daimler vykazuje 70,7 tisíce, Fiat Chrysler Automobiles zaznamenal jen o 94 (ne, to není překlep) přírůstků méně než trojcípá hvězda. General Motors alias skupina Opel s 68,8 tisíci kusy je až za nimi. Toyota dosáhla necelých 48 tisíc, Nissan pak 40,3 tisíc.
V tomto pořadí nárůstů vede Daimler, který si polepšil o 20,9 %, BMW Group má o 12,8 % více a FCA hlásí navýšení o 7,7 %. V plusu už je ale poté jen Ford. Propady Renaultu, VW, PSA a GM se pohybují od 0,4 do 2,5 %. Nedařilo se japonským zástupcům, Toyota ztratila necelá čtyři procenta, Nissan pak toto číslo ještě o desetinku překročil.