MTX Tatra V8 je nejrychlejší český automobil a držitel oficiálního rekordu. Jeho tvary navrhl legendární designér Václav Král.

MTX Tatra V8 je nejrychlejší český automobil a držitel oficiálního rekordu. Jeho tvary navrhl legendární designér Václav Král.

Tatra MTX V8 ale není jediný český supersport. V roce 1995 se představil prototyp vozu Innotech Mysterro s osmiválcem Chevrolet, který byl původně projektován na dvanáctiválec 9,6 l.

Tatra MTX V8 ale není jediný český supersport. V roce 1995 se představil prototyp vozu Innotech Mysterro s osmiválcem Chevrolet, který byl původně projektován na dvanáctiválec 9,6 l.

Favorit vznikl ještě za socialismu jako nástupce řady Škoda 105/120. Původní návrh nakreslil Bertone. První moderní novodobé auto škodovky nebylo špatné, ale přišlo pozdě a mělo zastaralý motor.

Favorit vznikl ještě za socialismu jako nástupce řady Škoda 105/120. Původní návrh nakreslil Bertone. První moderní novodobé auto škodovky nebylo špatné, ale přišlo pozdě a mělo zastaralý motor.

Ne, kabriolet Favorit automobilka Škoda nikdy nevyráběla. Tento speciální model vznikl v dílnách společnosti Metalex a po legendární Felicii se vlastně jednalo o první český kabriolet.

Ne, kabriolet Favorit automobilka Škoda nikdy nevyráběla. Tento speciální model vznikl v dílnách společnosti Metalex a po legendární Felicii se vlastně jednalo o první český kabriolet.

Kdo by neznal Škodu 110 Super Sport? Prototyp sportovního automobilu vznikl v roce 1971 a dostal upravený motor 1,1 l OHV o výkonu 54 kW (73 k). Známá je především druhá verze lakovaná načerno, která si zahrála ve filmu Upír z Feratu.

Kdo by neznal Škodu 110 Super Sport? Prototyp sportovního automobilu vznikl v roce 1971 a dostal upravený motor 1,1 l OHV o výkonu 54 kW (73 k). Známá je především druhá verze lakovaná načerno, která si zahrála ve filmu Upír z Feratu.

Fanoušci značky Škoda jí snad nikdy neodpustí, že nezačala vyrábět kupé Tudor. Do politiky praktického a racionálního výrobce koncernu Volkswagen ale takové auto prostě nezapadá.

Fanoušci značky Škoda jí snad nikdy neodpustí, že nezačala vyrábět kupé Tudor. Do politiky praktického a racionálního výrobce koncernu Volkswagen ale takové auto prostě nezapadá.

Tatra 613 je poslední osobní vůz legendární české automobilky. Pokud jste nepůsobili ve vysoké funkci v ústředním orgánu komunistické strany, prakticky jste neměli šanci se k Tatrovce dostat. Oficiálně sloužila pouze k reprezentativním účelům strany a vlády.

Tatra 613 je poslední osobní vůz legendární české automobilky. Pokud jste nepůsobili ve vysoké funkci v ústředním orgánu komunistické strany, prakticky jste neměli šanci se k Tatrovce dostat. Oficiálně sloužila pouze k reprezentativním účelům strany a vlády.

Závodní verze Škody 110 R je dnes označována za českou automobilovou klasiku. Navíc se jednalo o mimořádně úspěšný automobil.

Závodní verze Škody 110 R je dnes označována za českou automobilovou klasiku. Navíc se jednalo o mimořádně úspěšný automobil.

Socialistickému dříči Škoda 1203 se říkalo „dvanáctsettrojka“, ovšem problémy se spolehlivostí, kvalitou a slabým výkonem (zvláště pro potřeby rychlého sanitního vozu) poupravily přezdívku na „dvanáctsettroska“.

Socialistickému dříči Škoda 1203 se říkalo „dvanáctsettrojka“, ovšem problémy se spolehlivostí, kvalitou a slabým výkonem (zvláště pro potřeby rychlého sanitního vozu) poupravily přezdívku na „dvanáctsettroska“.

Prototyp Škoda 720 měl být větší a luxusnější modelovou řadou. Finální design navrhl Giugiaro ze studia ItalDesign, ale nadějný projekt s motorem OHC vpředu a pohonem zadních kol nebyl nikdy realizován.

Prototyp Škoda 720 měl být větší a luxusnější modelovou řadou. Finální design navrhl Giugiaro ze studia ItalDesign, ale nadějný projekt s motorem OHC vpředu a pohonem zadních kol nebyl nikdy realizován.

První opravdu moderní vůz Škoda byl model 1000 MB. Jako první dostal samonosnou karoserii a také motor vzadu, i když v době příchodu na trh se už jednalo o přežitou konstrukci. Zajímavá byla i technologie výroby bloku motoru pomocí tlakového lití.

První opravdu moderní vůz Škoda byl model 1000 MB. Jako první dostal samonosnou karoserii a také motor vzadu, i když v době příchodu na trh se už jednalo o přežitou konstrukci. Zajímavá byla i technologie výroby bloku motoru pomocí tlakového lití.

Škoda 100 nahradila model 1000 MB v rámci většího faceliftu. Technicky se ale jednalo o téměř totožný model. Ve výrobě vydržel od roku 1969 do roku 1977 a vzniklo skoro 1,1 milionu kusů.

Škoda 100 nahradila model 1000 MB v rámci většího faceliftu. Technicky se ale jednalo o téměř totožný model. Ve výrobě vydržel od roku 1969 do roku 1977 a vzniklo skoro 1,1 milionu kusů.

I za socialismu si mohl běžný soudruh dopřát jízdu bez střechy nad hlavou. Škoda Felicia vyráběná v letech 1959 až 1964 vznikla v necelých 16 000 exemplářích. Pak ale funkcionáři usoudili, že by snad elegantní kabriolet mohl příliš narušovat úsilí v plnění a překročení pětiletého plánu…

I za socialismu si mohl běžný soudruh dopřát jízdu bez střechy nad hlavou. Škoda Felicia vyráběná v letech 1959 až 1964 vznikla v necelých 16 000 exemplářích. Pak ale funkcionáři usoudili, že by snad elegantní kabriolet mohl příliš narušovat úsilí v plnění a překročení pětiletého plánu…

Tatra 603 je právem označována za jeden z nejkrásnějších vozů své doby. V letech 1956 až 1964 vzniklo jen 20 422 kusů. Běžnému motoristovi byla Tatra 603 téměř nedostupná, zvláště pak po zdražení benzínu na 4 koruny za litr v roce 1974.

Tatra 603 je právem označována za jeden z nejkrásnějších vozů své doby. V letech 1956 až 1964 vzniklo jen 20 422 kusů. Běžnému motoristovi byla Tatra 603 téměř nedostupná, zvláště pak po zdražení benzínu na 4 koruny za litr v roce 1974.

Tatra 600 Tatraplan byl nástupce modelu T97. Vyráběl se v letech 1948 až 1952 a do rukou soukromníků se nedostal. Sloužil výhradně stranickým funkcionářům a oddílům tajné policie. Lidové pořekadlo radilo: „Uč se vole, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem!“

Tatra 600 Tatraplan byl nástupce modelu T97. Vyráběl se v letech 1948 až 1952 a do rukou soukromníků se nedostal. Sloužil výhradně stranickým funkcionářům a oddílům tajné policie. Lidové pořekadlo radilo: „Uč se vole, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem!“

Na bázi Tatry 600 vznikl i tento jedinečný kabriolet v karosárně Sodomka (než z ní vznikla Karosa). Byl darován milovanému sovětskému generalissimu Stalinovi, ale ten byl posedlý svou bezpečností a s autem nikdy nejezdil. Vůz ale údajně využíval jeho osobní řidič.

Na bázi Tatry 600 vznikl i tento jedinečný kabriolet v karosárně Sodomka (než z ní vznikla Karosa). Byl darován milovanému sovětskému generalissimu Stalinovi, ale ten byl posedlý svou bezpečností a s autem nikdy nejezdil. Vůz ale údajně využíval jeho osobní řidič.

Tatra 77 bylo první auto této značky s aerodynamickou karoserii. Vzniklo ale jen 255 kusů.

Tatra 77 bylo první auto této značky s aerodynamickou karoserii. Vzniklo ale jen 255 kusů.

Legendární model Tatra 87 proslul lepšími jízdními vlastnostmi a také tím, že s ním Hanzelka a Zikmund podnikli několik dálkových výprav. Tatra vyrobila celkem 3023 vozů modelu T87.

Legendární model Tatra 87 proslul lepšími jízdními vlastnostmi a také tím, že s ním Hanzelka a Zikmund podnikli několik dálkových výprav. Tatra vyrobila celkem 3023 vozů modelu T87.

Věděli jste, že v menší Tatře 97 se inspiroval i Ferdinand Porsche a vlastně podle ní navrhl legendárního Brouka? I když Tatra soudní spor v roce 1961 vyhrála a Volkswagen jí musel zaplatit tři miliony německých marek, pravdou je, že si designéři Ledwinka a Porsche vzájemně koukali přes rameno.

Věděli jste, že v menší Tatře 97 se inspiroval i Ferdinand Porsche a vlastně podle ní navrhl legendárního Brouka? I když Tatra soudní spor v roce 1961 vyhrála a Volkswagen jí musel zaplatit tři miliony německých marek, pravdou je, že si designéři Ledwinka a Porsche vzájemně koukali přes rameno.

Škoda Popular byl velmi úspěšný model, který vlastně pomohl vybudovat image české značky. Vyrobeno bylo necelých 20 000 kusů. Zde na fotografii je dokonce v edici Monte Carlo.

Škoda Popular byl velmi úspěšný model, který vlastně pomohl vybudovat image české značky. Vyrobeno bylo necelých 20 000 kusů. Zde na fotografii je dokonce v edici Monte Carlo.

Tatra MTX V8 ale není jediný český supersport. V roce 1995 se představil prototyp vozu Innotech Mysterro s osmiválcem Chevrolet, který byl původně projektován na dvanáctiválec 9,6 l.
Favorit vznikl ještě za socialismu jako nástupce řady Škoda 105/120. Původní návrh nakreslil Bertone. První moderní novodobé auto škodovky nebylo špatné, ale přišlo pozdě a mělo zastaralý motor.
Ne, kabriolet Favorit automobilka Škoda nikdy nevyráběla. Tento speciální model vznikl v dílnách společnosti Metalex a po legendární Felicii se vlastně jednalo o první český kabriolet.
Kdo by neznal Škodu 110 Super Sport? Prototyp sportovního automobilu vznikl v roce 1971 a dostal upravený motor 1,1 l OHV o výkonu 54 kW (73 k). Známá je především druhá verze lakovaná načerno, která si zahrála ve filmu Upír z Feratu.
20
Fotogalerie

Galerie: 20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout

Už před druhou světovou válkou vznikaly na českém území opravdu zajímavé a dnes přímo legendární vozy. Poúnorová doba však nadšencům, designérům a svobodným myšlenkám příliš nepřála.

Že český automobilový průmysl vyrábí jen nudná a nezáživná auta, která po uplynutí jejich morální životnosti už nikoho nezajímají? Ale jděte! Už před druhou světovou válkou vznikaly na českém území opravdu zajímavé a dnes přímo legendární vozy. Některé se staly dokonce vyhledávanými sběratelskými artikly po celém světě.

Jistě, poúnorová doba nadšencům, designérům a svobodným myšlenkám příliš nepřála, přesto se vyráběla auta, která milovaly celé generace. A i když někteří dodnes vzpomínají na jejich laciné zpracování, jsou to pro ně prostě legendární auta, se kterými mají spojeny jedny z mála radostných zážitků té pochmurné doby. Ostatně, v době socialismu a normalizace byl osobní automobil, který jste si mohli koupit za své peníze, vlastně jediný symbol svobody.

V přiložené fotogalerii tak vzpomeneme spíše na předválečná a socialistická auta, která se zapsala do historie českého motorismu. Připomeneme si ale i některé zajímavosti porevolučního hospodářství. I když nyní patří český automobilový průmysl k těm nejvýznamnějším nejen v národním, ale i v evropském měřítku, nedá se říci, že by teď plodil nějaká ikonická a legendární auta. Ale uvidíme za dvacet třicet let...

wallpapers_tatra_mtx-v8_1991_2.jpgmysterro_02.jpgskoda_favorit_1992_pictures_1.jpg wallpapers_skoda_favorit_1990_1.jpgimages_skoda_110-ferat-super-sport_1982_1.jpgskoda_concepts_2002_wallpapers_1.jpgtatra_t613_1993_photos_1.jpgwallpapers_skoda_100-110_1975_2.jpgskoda_1203_1968_pictures_1.jpgimages_skoda_concepts_1971_1.jpgphotos_skoda_1000-mb_1966_2.jpgskoda 100.jpgskoda_felicia_1959_photos_4.jpgtatra_t603_1968_pictures_1.jpgT600z wiki.JPGphotos_tatra_600k-by-sodomka_1949_1.jpgtatra_77_1936_images_1.jpgpictures_tatra_t87_1936_1.jpgphotos_tatra_t97_1936_1.jpgskoda_popular_1936_images_2.jpg

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud