Značka BMW splnila slib a v plné parádě představila novou řadu 3 (F30), jež má být NEJ sportovnějším vozem třídy (+ 134x foto)
Kapitoly článku:
Nová „trojka“ se má podle tvrzení šéfa BMW Norberta Reithofera znovu vyšvihnout do sedla a stát se „nejsportovnějším sedanem své třídy a nabídnout čistou radost z jízdy té nejvyšší kvality“. Zda nejde jen o marketingové proklamace, to ukáže až realita. Tak či onak, automobilce BMW se podařil znamenitý tah: skutečný vzhled a specifikace nové řady 3 s kódovým označením F30 ututlala až do poslední chvíle.
Kompaktní BMW se sportovními ambicemi navazuje na pět předchozích generací, jichž se od premiéry té první v roce 1975 vyrobilo přes 12 milionů. Zcela nové BMW 3 (F30) bude v Evropě možno objednávat od 11. února roku 2012 a my vám nyní kromě více než stovky kvalitních fotografií můžeme poskytnout nejen všechny specifikace, ale také výhledy do budoucnosti. Připomeňme, že neoficiálními cestami unikající informace k nové generaci F30 pro vás sledujeme průběžně a nabídli jsme vám také špionážní snímky z testování prototypů.
Šestá generace BMW 3 (F30) oproti té dosavadní narostla do všech směrů. Stojí na podvozku s rozvorem náprav prodlouženým o 50 mm na 2 810 mm a rozchodem kol rozšířeným o 37 mm vpředu a o 47 mm vzadu, přičemž karoserie sedanu je nyní o 93 mm delší než dosud. I tyto úpravy mají novince zajistit dostatek prostoru i pro cestující na zadních sedadlech, jehož se v předchozích řadách BMW 3 zrovna nedostávalo.
U nové generace F30 údajně zadní pasažéři budou mít k dispozici o 15 mm více místa pro kolena a o 8 mm pro hlavy. I přes citelný nárůst vnějších i vnitřních rozměrů a tuhosti karoserie se podařilo konstruktérům v Mnichově dokonce snížit pohotovostní hmotnost vozu, jež má být v závislosti na konkrétním modelu omezena až o 40 kg.
Podvozek nového BMW již v sérii disponuje předními závěsnými prvky vyrobenými vesměs z hliníkové slitiny (s nimiž má značka bohaté zkušenosti již z dob „pětky“ E39) a víceprvkovými závěsy zadních kol, jež snižují neodpružené hmoty a optimalizují vedení kol i při vysokém zatížení.
Koncern BMW Group do vývoje a zavedení výroby šesté generace řady BMW 3 (F30) dosud investoval na miliardu eur a produkce novinky nabíhá nejen v německých továrnách v Mnichově a Regensburgu, ale také v jihoafrickém Roslynu. Vozy BMW 3 budou zprvu dodávány výhradně v podobě čtyřdveřových sedanů a vůbec poprvé se u vozu BMW dočkáme výbavových stupňů.
Ponesou označení Sport Line, Modern Line a Luxury Line a mají zákazníkům usnadnit výběr v jinak poměrně složitých katalozích prvků příplatkových výbav. Znamená to úkrok tradicím, neboť dosud si zájemce o BMW pouze zvolil základní model a skrze tyto katalogy jej plně dotvořil k obrazu svému. Ale zřejmě to dnes jinak nejde a i u BMW zkrátka potřebují prodávat…
Na počátku prodejů budou nové vozy BMW 3 k dostání se čtyřmi přeplňovanými motory, dvěma zážehovými a dvěma vznětovými. Kombinovány budou standardně s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou a za příplatek pak, vůbec poprvé v dané třídě, s osmistupňovým automatem. V seznamu standardní či příplatkové výbavy najdeme nejmodernější soustavy včetně adaptivního pérování M, projekce nejdůležitějších údajů na čelní sklo, start/stop systém, adaptivní tempomat či soustavy varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a vozidly ve slepém úhlu zrcátek.
Benzínové verze nesou označení 328i a 335i a vyznačují se dvojitým přeplňováním, přímým vstřikováním a plynule proměnným časováním (Double Vanos) a zdvihem ventilů (Valvetronic). Slabší z obou provedení dosahuje při objemu 2,0 l výkonu 240 koní (177 kW) a točivého momentu 350 Nm v rozmezí od 1 250 do 4 800 ot./min. BMW 328i s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 s a bez problémů dosáhne elektronicky omezené rychlosti 250 km/h při průměrné spotřebě 6,4 l/100 km.
Model BMW 335i se pak vyznačuje šesti válci v řadě a objemem 3,0 l. Tento motor dosahuje nejvyššího výkonu 306 koní (225 kW) a točivého momentu 400 Nm dostupného od 1 200 do 5 000 ot./min. Nejvyšší rychlost 250 km/h je věcí samozřejmoou, zrychlení z klidu na 100 km/h proběhne za 5,5 s a průměrná spotřeba činí v závislosti na konkrétní specifikaci 7,2 až 7,9 l/100 km.
Zvláště v Evropě se ale počítá s převahou prodejů vznětových verzí, jež jsou v případě BMW 3 připraveny ve verzích 320d a 320d EfficientDynamics. Výkonnější z nich dosahuje výkonu 184 koní (135 kW), jenž vozu umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnut rychlosti 235 km/h při průměrné spotřebě 4,5 l/100 km a emisích CO2 o hmotnosti 118 g/km. Provedení EfficientDynamics má výkon snížený na 163 koní (120 kW), dosáhne rychlosti 230 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za rovných 8 s, ovšem v průměru vykáže spotřebu 4,1 l/100 km a emise CO2 jen 109 g/km.
Během prvního pololetí příštího roku se v prodejích objeví ještě slabší zážehová verze 320i/135 kW a základní vznětové varianty 316d/116 koní (85 kW) a 318d/143 koní (105 kW). V následujících měsících se pak počítá rovněž s dalšími variantami včetně šestiválcového dieselu, pohonu všech kol xDrive i hybridním provedením ActiveHybrid 3 sdílejícím nezvykle výkonnou pohonnou soustavu s nedávno uvedeným sedanem ActiveHybrid 5.
Ta kombinuje standardní řadový šestiválec 3,0 l TwinPower Turbo o výkonu 220 kW s kompaktním elektromotorem a osmistupňovou automatickou převodovkou. Elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 40 kW a točivého momentu 210 N.m, celá soustava pak nabízí kombinovaný výkon 246 kW a točivý moment vrcholící hodnotou 447 N.m.
V druhé kapitole najdete více než 130 fotografií nového BMW.