Osud Fordu Mondeo byl v poslední době nejistý, spekulovalo se o jeho budoucnosti a možné změně typu karoserie. Nyní svitla naděje, že by legendární sedan mohl žít dál.
Už loni se nechala automobilka Ford slyšet, že výroba současného Mondea bude ve Valencii ukončena k březnu tohoto roku. Důvodem je stabilně klesající zájem o sedany. Stejnou situaci nakonec vidíme i u Volkswagenu Passat, kde výroba sedanu rovněž končí. Zákaznicí se ve velkém přesunuli k SUV. Automobilka loni v Šanghaji představila model Evos, který nápadně splňoval požadavky na nástupce Mondea. Kombinuje totiž zvýšenou karoserii SUV s designem vycházejícím ze sedanu, avšak najdeme zde i linie kupé.
Nyní to ale vypadá, že by jméno Mondeo mohlo žít nadále, i když ne na evropském trhu. Nastupující pátá generace této stálice byla právě odhalena v šanghajském China Design Centre. Přitom nejde jen o prodloužení modelové linie, automobilka pátou generaci prezentuje jako vizi nového designového směru značky. První Mondeo se na čínský trh dostalo s desetiletým zpožděním v roce 2002 a nutno podotknout, že Čína je k sedanům daleko vstřícnější.
Maurizio Tocco, vedoucí týmu odpovědného za design, čerpal inspiraci z bohaté historie modelu a zároveň bral ohled na současné preference zákazníků. Na první pohled je na přídi patrná inspirace modelem Evos. Přední LED světlomety spojené světelným pruhem a tvar přední masky jsou prakticky identické, pouze spodní otvor pro přívod vzduchu decentně odkazuje na sportovní modely Aston Martin. Také kapota si ponechala typický profil. Zůstala zachována svažující se linie střechy a příjemným zpestřením jsou výrazné blatníky s 19palcovými koly. Záď se nechala inspirovat úspěšným Mustangem, který lze rozpoznat na světlech a spodním difuzoru. Celkový dojem umocňují kontrastně lakované černé prvky.
Čínský trh je specifický důrazem na prostor interiéru pro zadní cestující. Nové Mondeo se mezigeneračně prodloužilo o 63 mm na 4935 mm. Je také o 23 mm širší (celková šířka 1875 mm) a o 19 mm vyšší. A konečně, rozvor narostl o úctyhodných 104 mm na 2954 mm. Novinka je postavena na univerzální platformě C2, kterou používá i čtvrtá generace Focusu. Stejně dobře funguje u malé Fiesty, ale posloužila i sedmimístnému SUV Edge a její prvky najdeme také v užitkových modelech Tourneo a Transit.
Co se týče interiéru, k němu mnoho informací není, ale dá se předpokládat podobnost s Evosem. Tím pádem bychom zde měli najít 1,1 metru široký displej tvořený 12,3palcovým digitálním štítem a 27palcovým dotykovým infotainmentem. Ten je vybaven novým systémem Sync+ 2.0 UX využívajícím softwarový balíček od společnosti Baidu a virtuálního asistenta. Dále umí bezdrátové automatické aktualizace, operuje s autonomními systémy 2. úrovně a pracuje s technologií propojení car-to-X.
Ohledně pohonných jednotek se pro čínský trh předpokládají přeplňované zážehové motory o objemech 1.5 a 2.0 litru s výkonem až 238 koní. K nim se výhledově přidá i plug-in hybrid.
První dodávky nového Mondea jsou naplánovány na druhou polovinu tohoto roku. Výroba bude probíhat ve sdílené továrně Fordu a značky Changan v Chongqingu. Zatímco Evropa byla z distribuce vyloučena, spekuluje se o prodeji v USA jako náhrada za model Fusion. Není to ale potvrzené.