Systém umí vypnout motor při jízdě na volnoběh se zařazeným převodovým stupněm, pokud třeba dojíždíte k zatáčce či železničnímu přejezdu. Spojka se rozpojí jen za pomoci elektronického signálu, který ústrojí iMT vypustí. Během této jízdy vůz sbírá kinetickou energii vozidla. Foto: Kia

Systém umí vypnout motor při jízdě na volnoběh se zařazeným převodovým stupněm, pokud třeba dojíždíte k zatáčce či železničnímu přejezdu. Spojka se rozpojí jen za pomoci elektronického signálu, který ústrojí iMT vypustí. Během této jízdy vůz sbírá kinetickou energii vozidla. | Foto: Kia

Motor se opět zprovozní po sešlápnutí plynového pedálu či sešlápnutí spojky a zařazení jiného převodového stupně. Pokud rychlost jízdy s vypnutým motorem klesne pod určitou úroveň, motor se automaticky připojí bez řidičova zásahu. Vývoj tohoto systému probíhal v německém Offenbachu a výsledek má reálných podmínkách zlepšit spotřebu paliva o přibližně 3 procenta. Foto: Kia

Motor se opět zprovozní po sešlápnutí plynového pedálu či sešlápnutí spojky a zařazení jiného převodového stupně. Pokud rychlost jízdy s vypnutým motorem klesne pod určitou úroveň, motor se automaticky připojí bez řidičova zásahu. Vývoj tohoto systému probíhal v německém Offenbachu a výsledek má reálných podmínkách zlepšit spotřebu paliva o přibližně 3 procenta. | Foto: Kia

Poprvé se systém objeví v rodině modelu Ceed. Zatím ovšem půjde jen o  crossover XCeed . Karosářské varianty hatchback a kombi budou následovat. Další na řadě bude  modernizované Rio , které na trh dorazí na podzim letošního roku. Další modely budou následovat. Foto: Kia

Poprvé se systém objeví v rodině modelu Ceed. Zatím ovšem půjde jen o crossover XCeed. Karosářské varianty hatchback a kombi budou následovat. Další na řadě bude modernizované Rio, které na trh dorazí na podzim letošního roku. Další modely budou následovat. | Foto: Kia

 Foto: Kia

| Foto: Kia

 Foto: Kia

| Foto: Kia

 Foto: Kia

| Foto: Kia

 Foto: Kia

| Foto: Kia

...spojený  s elektromotorem , výhradně dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou a  akumulátorem o kapacitě 8,9 kWh . Zdroj: Kia

...spojený s elektromotorem, výhradně dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou a akumulátorem o kapacitě 8,9 kWh. | Zdroj: Kia

16
Fotogalerie

Vyzkoušeli jsme revoluční převodovku Kia. Jaký je první manuál, který plachtí?

Automobilová technika se poslední dobou rozvíjí rapidním tempem, některé komponenty však zůstávají bez větších změn už dekády. Například manuální převodovka. Právě na tu se soustředili vývojáři Kie v evropském technickém centru korejského koncernu.

Šestistupňová novinka nazvaná inteligent Manual Transmission (iMT) nahrazuje klasické hydraulické ovládání spojky elektrohydraulickým s vlastní řídicí jednotkou, která dokáže spojku rozepínat v určitých situacích i bez povelu řidiče. Chybí tedy mechanické propojení mezi spojkou a pedálem, vše má teď na starosti elektronika. Ale zatímco v Indii se stejně pojmenovaná manuální převodovka obejde zcela bez spojkového pedálu, Evropanům jej Korejci zatím nechávají. Samotné ovládání, jak jsme na něj zvyklí, tedy zůstává beze změny. Prozatím se s ním setkáme pouze v mild-hybridních vozech korejského koncernu, a to jak vznětových, tak zážehových.

Otázka, která napadne asi každého, kdo o této inovaci uslyší, je jasná: proč? Důvod je až překvapivě logický. Zatímco většina vývoje se dnes věnuje elektrikaci pohonných jednotek, lepším automatickým převodovkám a podobně, Kia v Evropě stále prodává přes 50 % vozů s manuální skříní. Každé snížení spotřeby na takto masivní flotile vozů tak může mít ve výsledku obrovský vliv na reálně vypouštěné emise.

Kia na prezentaci slibuje až o 10 % menší spotřebu na vozech vybavených iMT a 48V mildhybridní soustavou, v tiskové zprávě pak o 3 % nižší emise CO2. Primárně se na takovém snížení má podílet plachtění, což v případě iMT znamená automatické rozpojení spojky po sundání nohy z pedálu plynu.

Samotná řadicí páka stále zůstává zařazena ve vybraném stupni, řídicí jednotka však sama dá povel k rozpojení. Zároveň se při tom zcela vypne motor, což má na starosti mild- hybridní systém. Po sešlápnutí plynu se agregát opět nahodí a vůz pokračuje v jízdě ve stejném stupni. Proti dosavadním vozům s mild-hybridem dochází k vypnutí motoru dříve a častěji.

Vývojáři si dali záležet na tom, ať je řízení s iMT pocitově stále stejné jako s klasickým manuálem. Pokud se vůz při zpomalování se zařazeným stupněm začne dusit, převodovka nijak nereaguje a motor se udusí. Přesto slibují, že zejména noví řidiči se s iMT do stresující situace, kdy jim auto chcípne, dostanou méně často.

A zvýšit se má i životnost. Lamela se díky elektronickému ovládání méně namáhá, řídicí jednotka k ní dokáže být citlivější než mnozí motoristé. Celoživotní výdrž ale samozřejmě Korejci neslibují, stále velmi záleží na reálném způsobu používání konkrétního vozu. Tahání příliš těžkého přívěsu příliš malým vozem spojku nezachrání ani s řídicí jednotkou.

Článek vyšel v časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz. 

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud