20
Fotogalerie

Představení Dodge Journey: proti proudu

Dodge, to dávno nejsou jen muscle cars, ale stylová auta všech tříd. Tento týden představil Dodge v ČR své MPV Journey.

Kapitoly článku:


Značka Dodge je spojena především s modelem Charger, nezapomenutelným kupé, jehož nástupce s karosérií sedan nadále figuruje v nabídce automobilky. Dodge jako součást koncernu Chrysler dostal úkol prodávat „neotesaná“ americká auta, tedy hranatá, sílu evokující a hrůzu nahánějící monstra. V moderním podání tedy agresivně střežené vozy. Jedním z nich je i nový Journey. Jak se mu bude dařit s krabicoidním designem proti proudu vajíčkovitých konkurentů?

Made in USA

Jestliže bychom vedle sebe postavili Volkswagen Touran a Dodge Journey, nezpůsobí nám kulturní šok. Hrany nejsou tak odlišné a jiný styling přídě revoluci nedělá. Příď nového Journey připomíná středověkého misionáře, který doprostřed kříže na grilu přední masky umístil tvrdohlavého berana.

 dodge_journey2/journey_5.jpg dodge_journey2/journey_6.jpg dodge_journey2/journey_9.jpg

Beraní sílu naznačuje kapota, která vsadila Journey kamsi mezi MPV a SUV. Journey je vlastně pokračovatelem úspěšného Caliberu, který je podobným přechodem mezi hatchbackem a SUV a získal si své ctitele napříč Evropou.

Silueta vozu ctí americký vkus a nesnaží se zakrývat hrany, stejně jako zdůrazňuje lemy blatníků. Záď vozu pak patří univerzálním hranám v kombinaci s moderními koncovými svítilnami s dvěma pruhy, kterým už zbývá jen kříž s beranem ve znaku. Dodge je tak do evropského boje vybaven svými tradičními zbraněmi a nikterak se nesnaží civilizačně přizpůsobovat Evropanům. Komu se jeho neotesaná krása nelíbí, ten si stejně raději koupí evropské vajíčko.

dodge_journey2/journey_7.jpg dodge_journey2/journey_8.jpg

Plasty za trest

Jestliže vysoce hodnotíme design exteriéru za svou originalitu snoubící se s konzervativismem, pak nelze nejmenovat skutečně tvrdé plasty v interiéru. Slícování je sice v pořádku, ale slovo měkčený je zde málem urážkou.

dodge_journey2/journey_15.jpg dodge_journey2/journey_14.jpg dodge_journey2/journey_12.jpg

Američan by namítl, že auto si nekupujeme pro plasty v interiéru a měl by v podstatě pravdu. Ale takoví už jsme, my Evropané. Žádáme komfort ve všech směrech. Dodge jej nabízí v oblasti prostoru, také optický dojem z interiéru je vynikající a tvrdší plasty už mu bude třeba odpustit.

Některé detaily palubní desky, zejména středový panel nacházejí inspiraci v evropských interiérech a zde lze Dodge opět pochválit za přehlednou, takřka německou architekturu. Přední i zadní sedadla jsou pohodlná, ale po vzoru amerických vozů se vyhýbají bočnímu vedení, a tak budeme muset na ostré průjezdy zatáček zapomenout, nebo se připravit na to, že měkké americké boky pozadí Evropana neudrží.

dodge_journey2/journey_17.jpg dodge_journey2/journey_13.jpg dodge_journey2/journey_16.jpg

Důležité je, že Dodge Journey po šedivě vypadajícím interiéru menšího modelu Caliber vypadá skutečně prémiově i uvnitř a dovede nadchnout na obou stranách Atlantiku.

Globální benziny, německá nafta

Základem v nabídce motorizací je benzinový čtyřválec o objemu 2,4 l. Díky variabilnímu časování ventilů nabízí až 170 koní výkonu a jeho spotřeba by se měla pohybovat na neamerických 10 l/100 km.

Dalším v nabídce je benzinový motor o objemu 2,7 l. Vidlicový šestiválec dokáže vyvinout sílu 185 koní a hodí se těm, kteří místo příliš evropského čtyxřválce požadují sametový chod šestiválce. Spotřeba by se měla pohybovat kolem 10 l/100 km, v praxi pak spíše poskočí nahoru.

Nejzajímavější motorizací pro české řidiče bude zřejmě notoricky známý německý turbodiesel 2.0 TDI od Volkswagenu. Jeho 140 koní znají řidiči koncernových vozů a není pochyb o tom, že i pod kapotou Američana bude poctivě nýtovat se spotřebou od 5,5 do 7 l/100 km.

Chrysler

Walter Chrysler založil společnost v roce 1925 reorganizací Maxwell Motor Company (1904). V roce 1998 uzavřel partnerství s Daimlerem, dnes silně spolupracuje s italským Fiatem.

Chrysler je nejmenší ze tří velkých amerických automobilek (vedle Fordu a General Motors). Od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Chrysler 300 • Chrysler Voyager

Doporučujeme

Články odjinud