První generace Octavie sjížděla z produkční linky v letech 1996 až 2010.

První generace Octavie sjížděla z produkční linky v letech 1996 až 2010.

To je neobvykle dlouhá doba a rovněž důvodem, proč se náhradní díly vyráběly na jedničkovou Octavii až do roku 2020.

To je neobvykle dlouhá doba a rovněž důvodem, proč se náhradní díly vyráběly na jedničkovou Octavii až do roku 2020.

Jde o pozůstatek vyhlášky z roku 1981, který podnikům nařizoval vyrábět náhradní díly nejméně 10 let po skončení produkce konkrétního výrobku.

Jde o pozůstatek vyhlášky z roku 1981, který podnikům nařizoval vyrábět náhradní díly nejméně 10 let po skončení produkce konkrétního výrobku.

Dnes takové zákony v podstatě neexistují...

Dnes takové zákony v podstatě neexistují...

...nicméně podle interních předpisů automobilek se ve výrobě dílů pro vysloužilá auta nějakou dobu pokračuje.

...nicméně podle interních předpisů automobilek se ve výrobě dílů pro vysloužilá auta nějakou dobu pokračuje.

V případě koncernu Volkswagen by to mělo být nejméně 15 let.

V případě koncernu Volkswagen by to mělo být nejméně 15 let.

Máme informaci, že se i Škoda zavázala dodržovat patnáctiletý limit, nicméně v případě první Octavie se zdá, že ještě neplatí.

Máme informaci, že se i Škoda zavázala dodržovat patnáctiletý limit, nicméně v případě první Octavie se zdá, že ještě neplatí.

Důkazem jsou raznice, které se před pár týdny objevily v kovošrotu.

Důkazem jsou raznice, které se před pár týdny objevily v kovošrotu.

Jejich hmotnost se pohybuje od 6,5 do 18 tun.

Jejich hmotnost se pohybuje od 6,5 do 18 tun.

Škoda si tyto formy vyráběla ve vlastní nástrojárně.

Škoda si tyto formy vyráběla ve vlastní nástrojárně.

Cena některých nejkomplikovanějších sestav vycházela na několik desítek milionů korun.

Cena některých nejkomplikovanějších sestav vycházela na několik desítek milionů korun.

Dnes jsou už dávno zaplacené zákazníky.

Dnes jsou už dávno zaplacené zákazníky.

A čekají na autogen a následně vysokou pec.

A čekají na autogen a následně vysokou pec.

Jestliže jsme  v zářijovém článku k dvacátému výročí Škody Fabia psali , že za 249.900 Kč, respektive 279.900 Kč (nejlevnější verze Junior dorazila až v roce 2001), byla příšerně drahá, představte si, jak musela v roce 1996 působit Octavia za 360.700 Kč.

Jestliže jsme v zářijovém článku k dvacátému výročí Škody Fabia psali, že za 249.900 Kč, respektive 279.900 Kč (nejlevnější verze Junior dorazila až v roce 2001), byla příšerně drahá, představte si, jak musela v roce 1996 působit Octavia za 360.700 Kč.

Navíc tato cena nebyla konečná. Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Navíc tato cena nebyla konečná. Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Něco takového platívá i v dnešní době. Třeba Škoda Karoq dostala nejlevnější výbavu Active až v srpnu loňského roku, poprvé jsme se s ním však svezli už na podzim roku 2017. Podobné to bylo i s první Škodou Octavia.

Něco takového platívá i v dnešní době. Třeba Škoda Karoq dostala nejlevnější výbavu Active až v srpnu loňského roku, poprvé jsme se s ním však svezli už na podzim roku 2017. Podobné to bylo i s první Škodou Octavia.

Dlouho si vystačila s výbavami GLX a SLX a ta skutečně nejlevnější verze LX dorazila až v druhé polovině roku 1997. Stála 349.900 Kč, pod kapotou měla motor 1.6 MPI/55 kW, chyběly jí boční ochranné lišty, skla nebyla tónovaná a okna se stahovala kličkami. Tento popis je vám asi povědomý – kolega Martin Vaculík totiž předloni našel neskutečně zachovalou Octavii LX v bazaru  a podrobně ji rozebral ve Světě motorů .

Dlouho si vystačila s výbavami GLX a SLX a ta skutečně nejlevnější verze LX dorazila až v druhé polovině roku 1997. Stála 349.900 Kč, pod kapotou měla motor 1.6 MPI/55 kW, chyběly jí boční ochranné lišty, skla nebyla tónovaná a okna se stahovala kličkami. Tento popis je vám asi povědomý – kolega Martin Vaculík totiž předloni našel neskutečně zachovalou Octavii LX v bazaru a podrobně ji rozebral ve Světě motorů.

K výbavě GLX se v roce 1996 vázal motor 1.6 MPI/55 kW. Zahrnovala nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, boční ochranné lišty, tónovaná skla, mlhovky, centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, otáčkoměr s digitálními hodinami, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, airbag řidiče, palubní počítač, přípravu pro rádio či výškově nastavitelné sedadlo řidiče. 

K výbavě GLX se v roce 1996 vázal motor 1.6 MPI/55 kW. Zahrnovala nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, boční ochranné lišty, tónovaná skla, mlhovky, centrální zamykání, výškově i podélně nastavitelný volant, posilovač řízení, otáčkoměr s digitálními hodinami, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, airbag řidiče, palubní počítač, přípravu pro rádio či výškově nastavitelné sedadlo řidiče. 

Jenže pak tady i onen povinný zaváděcí paket za 44.200 Kč, který zahrnoval airbag spolujezdce, ABS, rádio Verona a výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. 

Jenže pak tady i onen povinný zaváděcí paket za 44.200 Kč, který zahrnoval airbag spolujezdce, ABS, rádio Verona a výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce. U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. 

U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. Octavia SLX 20V, 1.8 20V/92 kW, začínala na částce 458.300 Kč a SLX TDI (1.9 TDI/66 kW) stála 454.700 Kč. Výbava zahrnovala třeba litá 15palcová kola, elektricky ovládané střešní okno a boční okna či dva airbagy. Jeden malinký rozdíl se však našel.

U SLX jste si mohli vybrat i motoru, nabídka ale byla z dnešního pohledu postavená na hlavu. Octavia SLX 20V, 1.8 20V/92 kW, začínala na částce 458.300 Kč a SLX TDI (1.9 TDI/66 kW) stála 454.700 Kč. Výbava zahrnovala třeba litá 15palcová kola, elektricky ovládané střešní okno a boční okna či dva airbagy. Jeden malinký rozdíl se však našel.

Benzinová verze totiž měla v základu i ABS a EBD (elektronický dělič brzdného účinku) a její zaváděcí paket stál 10.000 Kč, protože zahrnoval jen o rádio Casablanca s osmi reproduktory. To naftová verze měla ABS až jako součást zaváděcího paketu (společně s rádiem Casablanca), který stál 36.500 Kč.

Benzinová verze totiž měla v základu i ABS a EBD (elektronický dělič brzdného účinku) a její zaváděcí paket stál 10.000 Kč, protože zahrnoval jen o rádio Casablanca s osmi reproduktory. To naftová verze měla ABS až jako součást zaváděcího paketu (společně s rádiem Casablanca), který stál 36.500 Kč.

Původně o pár tisíc levnější nafťák se tak kvůli povinnému paketu s cenou dostal až na 491.200 Kč, zatímco benzinová osmnáctistovka stála příznivějších 468.300 Kč. Nehledě na verzi jste si mohli (nikoliv museli) u zaváděcí série připlatit za metalízu. U výbav GLX a SLX stála 8000 Kč. 

Původně o pár tisíc levnější nafťák se tak kvůli povinnému paketu s cenou dostal až na 491.200 Kč, zatímco benzinová osmnáctistovka stála příznivějších 468.300 Kč. Nehledě na verzi jste si mohli (nikoliv museli) u zaváděcí série připlatit za metalízu. U výbav GLX a SLX stála 8000 Kč. 

Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Na Octavii jste si takovým tempem vydělali za 41 měsíců. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

Povinností byl totiž také zaváděcí paket, který cenu nejlevnější verze navýšil na 404.900 Kč. To všechno v době, kdy průměrná měsíční mzda v České republice činila 9825 Kč. Na Octavii jste si takovým tempem vydělali za 41 měsíců. Dnešní optikou by stála přes 1,4 milionu korun.

To je neobvykle dlouhá doba a rovněž důvodem, proč se náhradní díly vyráběly na jedničkovou Octavii až do roku 2020.
Jde o pozůstatek vyhlášky z roku 1981, který podnikům nařizoval vyrábět náhradní díly nejméně 10 let po skončení produkce konkrétního výrobku.
Dnes takové zákony v podstatě neexistují...
...nicméně podle interních předpisů automobilek se ve výrobě dílů pro vysloužilá auta nějakou dobu pokračuje.
32
Fotogalerie

Škoda Octavia I ve skutečnosti skončila teprve nedávno. Našly se jasné důkazy

Produkce populární octavie první generace skončila již před deseti lety, přesto máme za to, že tento vůz může jít v klidu do důchodu až nyní. Teprve nedávno totiž utichly poslední nástroje vyrábějící důležité náhradní díly.

První generaci novodobé octavie, kterou Škoda představila veřejnosti v roce 1996, jsme se na stránkách Autorevue věnovali nesčetněkrát. Jen za poslední tři roky jsme se kupříkladu podívali do zákulisí jejího vzniku a zjistili, jak v ranní fázi vývoje zanechal v jejím designu nesmazatelnou stopu tehdejší předseda české vlády Václav Klaus a při jiné příležitosti se nám zase povedlo vyzpovídat i autora těch notoricky známých tvarů, talentovaného návrháře Belgičana Dirka van Braeckela.

Pokusili jsme se rovněž sepsat seznam silných i slabých stránek Škoda Octavia a analyzovali jsme, proč by dnes byla i základní cenovka populárního vozu extrémně vysoká. Brali jsme to takříkajíc od kolébky po auta s nájezdem osm set tisíc až milion kilometrů. A jediné, co nám chybělo, byl ten pověstný hrob.

Pokud zrovna přemýšlíte, proč děláme ty myšlenkové veletoče, když tisíce jedničkových octavií mezitím dávno skončily v kovošrotech a hutích, a navíc výroba tohoto modelu byla oficiálně ukončena už před deseti lety, nedivíme se. Tímto úhlem pohledu je úplně první mladoboleslavský automobil vyvinutý od píky pod křídly koncernu VW a pod přímým dohledem Ferdinanda Piecha vskutku passé. Ve skutečnosti však lze říci, že nás Škoda Octavia I definitivně opustila teprve před pár týdny.

Takové tvrzení může bez patřičného vysvětlení působit poněkud zvláštně, pokud ale tušíte, co je na úvodní fotografii, dost možná chápete, jak to myslíme. Ano, dostaly se k nám aktuální fotografie původních raznic pocházejících z lisovny Škoda Auto, které se teprve teď (v červnu 2020) začaly hromadit v jednom nejmenovaném kovošrotu.

Že se skutečně jedná o formy, které sloužily k produkci vnějších panelů první Škody Octavia, v zásadě nemáme důvod pochybovat. Stačí se podívat na funkční plochy těchto nástrojů a ten vůz tam zkrátka uvidíte. A když ne, vězte, že původ raznic i jejich zaměření potvrzují rovněž zaměstnanci přepravní firmy i lidé přímo z kovošrotu.

Díky nim také víme, že transport forem na výrobu obou stran karoserie či střechy zajišťovala téměř desítka nákladních automobilů, že jsou vyrobené z kombinace litiny, bronzu a kompozitu a že se jejich hmotnost podle provedení pohybuje od zhruba šesti a půl do více než osmnácti tun.

Navíc i zástupci škodovky kdysi prozradili, že lze raznice vyráběné v nástrojárnách automobilky identifikovat už podle barvy. Modrá patří fabii, béžová byla určená pro SUV Yeti, zatímco octavii technologové přiřadili fialovou, kterou v kombinaci se zeleným základem na některých fotografiích skutečně najdete.

Zajímavé také je, že pro každou stranu karoserie objevíte na snímcích hned několik různých forem, což ale má své vysvětlení, respektive hezky dokumentuje, že ani tato část výrobního procesu není tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Ačkoli automobilky vyrábí komponenty karoserie z hlubokotažné oceli s velmi dobrými plastickými vlastnostmi, přesto je nutné provést k dosažení finálního tvaru ne jednu, ale několik po sobě následujících lisovacích operací, aby se plechy formovaly postupně. Právě díky tomu se pak netrhají a nepraskají.

Pravděpodobně nejdůležitější otázkou je to, proč se nástroje na jedničkovou octavii v hodnotě desítek milionů korun objevily v kovošrotu až nyní. Skladovala je snad Škoda někde a teď probíhá velký úklid? Pochopitelně ani to nemůžeme zcela vyloučit, máme ale za to, že vysvětlení je mnohem prozaičtější.

Od počátku osmdesátých let platila v bývalém Československu vyhláška federálního ministerstva strojírenství, těžkého strojírenství, hutnictví a elektrotechnického průmyslu 107/1981 Sb., která v paragrafu 11a (zaměřeného na náhradní díly) říkala, že existuje „povinnost dodávat náhradní díly po dobu, po kterou je obvyklé a účelné výrobky opravovat; není-li tato doba stanovena nebo dohodnuta, trvá tato povinnost po dobu 10 let od skončení výroby výrobku, pro který jsou náhradní díly určeny“.

Pokud se nepleteme, v současné době žádný zákon takovou povinnost výrobcům neukládá, nicméně některé automobilky ve snaze zajistit svým servisům a zákazníkům náhradní díly toto nepsané pravidlo dodržují. U koncernu Volkswagen by to aktuálně mělo být patnáct let, nicméně u Škody jistou setrvačností pokračoval v devadesátých letech a v následující dekádě zmíněný desetiletý limit.

A jelikož první octavia sjížděla z produkční linky až do roku 2010, není těžké domyslet si, že v Mladé Boleslavi nejspíše teprve nyní skončila výroba náhradních dílů pro tento vůz. Téměř čtvrt století poté, co vyjel na silnice jako novinka.

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud