| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio | Foto: Samuel Mareček

| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček
| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček
| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček
| BMW 430i Cabrio Foto: Samuel Mareček
60
Fotogalerie

TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?

Radosti
Zábavné jízdní vlastnosti
Čitelnost podvozku
Pružný motor
Řidičská pozice
Starosti
Nudný zvuk
Nelze s manuálem
Nevzhledný digitální štít
Silný rám čelního okna
9  /10

Nové BMW řady 4 při svém představení doslova zbouralo internet. Už to bude rok a půl od oficiální premiéry a jeho design je ještě stále předmětem diskuzí. V září minulého roku se pak představila ještě otevřená verze Cabrio, kterou jsme nyní otestovali s jedním z nejlepších motorů od BMW.

Žádný luxus

Ať už si o nové řadě 4 myslíte cokoliv, je škoda, že se pro ni nenabízí luxusní paket, který řadě 3 dodává více elegance. Takhle je řada 4 samá ostrá hrana a působí, že hraje až moc na efekt. Spíše než velké ledviny pak vadí SPZ. Podívejte se na závodní verzi bez ní, to je pecka.

Otevřená verze BMW řady 3 je klasikou už od první generace E30, kdy tato karosářská varianta přibyla do nabídky v roce 1985 v rámci omlazení. Netovárně se však kabriolety stavěly firmou Baur už u generace E21 od roku 1978. Neoficiálně je toto tedy sedmá generace kabrioletu, oficiálně šestá.

Největší změnou oproti předchozí generaci je plátěná střecha místo pevné. Řešena je papírovou voštinovou konstrukcí s látkovou horní vrstvou, která je vybavena několika vrstvami izolace a skleněným zadním oknem. Jestli se něco opravdu povedlo, tak je to tvar natažené střechy. U některých kabrioletů totiž střecha vypadá trochu jako bobek, ale zde si dali konstruktéři záležet na velmi podobné boční siluetě s kupé.

V zájmu tuhosti

Elegantní design pevné střechy ale samozřejmě zůstává pořád nepřekonaný. BMW si nicméně obhajuje toto rozhodnutí sypáním výhod z rukávu, které nelze přehlížet. Ta největší je jasná už na první pohled. Řešení s plátěnou střechou je o 40 % lehčí než s pevnou u předchůdce.

Konstrukce pro stahování je menší, takže lze z tabulek vyčíst zvětšení kufru při natažené střeše o 15 litrů, tedy celkem 385. Po stažení pak zabírá méně místa, takže se prostor zvětšil z 220 na 300 litrů. Také se s tenčí střechou podařilo získat pro cestující vpředu 5 mm více místa nad hlavou. Stažení střechy trvá 18 sekund a lze ho provést i při jízdě rychlosti do 50 km/h.

Velmi mě překvapilo, jak BMW řady 4 proráží vítr s nataženou střechou a v kabině tak není slyšet žádný nepříjemný svist. Samozřejmě, že pokud se na to zaměříte, rozdíl oproti pevné střeše uslyšíte, ale v rámci kabrioletů jde o jeden z nejtišších interiérů. Dá se tak třeba v klidu jezdit i po dálnici. Hodně však tichu na palubě napomáhá i standardně dodávané čelní akustické sklo.

Přechod na kabriolet z kupé samozřejmě není jen v uříznuté střeše. BMW řady 4 Cabrio má nosníky motoru z extrudovaného hliníku. Z litého hliníku je i horní uložení předních pružin a tlumičů, kapota, dveře a přední blatníky. Víko zavazadlového prostoru je zase z termoplastu. Stejně jako u kupé se použily dodatečné výztuhy pro přední i zadní část vozu. Kabriolet se však liší ještě dvojicí vzpěr vzadu, tužšími bočními prahy, zesílenou podlahou či zdvojeným plechem pod zadními sedadly.

Výsledkem úprav je o 4 % větší torzní tuhost v porovnání s předchůdcem. O bezpečnost posádky se starají přední, hlavové a boční airbagy. V případě hrozícího převrácení pak vystřelí za hlavovými opěrkami dva ochranné oblouky z vysokopevnostního hliníku pomocí pyrotechnické patrony. V takových případech se vám hodí i extrémně tuhý rám čelního okna, který však díky svým vlastnostem nabyl rozměrů.

S nataženou střechou tak máte horší výhled vpřed a cítíte se více stísněně. Také se vám může stát jedna nepříjemnost: při sklopení opěrky pro přístup na zadní sedadla se přední sedadlo elektricky posune vpřed pro snadnější nástup. Dozadu se ale vrátí až po sklopení opěradla zpět. Ovšem v případě, že jste menší postavy a máte sedadlo posunuté nahoru, vám to tlustý rám čelního okna neumožní, takže musíte sedadlo spustit zase dolů.

Tento malý detail, tlačítko pro stažení střechy a foukání teplého vzduchu z předních sedadel na krk jsou v podstatě třemi hlavními změnami oproti jiným verzím. Jinak jde o stejný interiér se středovým tunelem natočeným k řidiči, perfektní posazem za volantem a přehledně rozmístěnými tlačítky, který už moc dobře známe. Jen tomu digitálnímu přístrojovému štítu s chaotickou grafiku stále nepřicházím na chuť.

Pokračování 2 / 3

Vybrat si je jednoduché

BMW řady 4 Cabrio má poměrně omezenou nabídku motorů. Nelze ho mít třeba jako benzinový řadový šestiválec s pohonem pouze zadních kol. Je buď jako čtyřválcová zadokolka, nebo jako šestiválec M440i se systémem xDrive. Pohon všech kol BMW sice preferuje zadní nápravu, ale takové auto už váží 1890 kg. S příplatkovou výbavou to bude blíže ke dvěma tunám.

Takže kdo chce BMW řady 4 Cabrio jako zážehovou zadokolku, musí se spolehnout na čtyřválce, což platí i v případě roadsteru Z4, kde je situace s motory téměř totožná. Absence pohonu xDrive u jiných motorizací je pak logická, protože u kabrioletu opravdu nepotřebujete kila navíc. Manuální převodovku mít kabrio nemůže, spoléhá na osmistupňový automat ZF, který lze za 5408 Kč povýšit na pohotovější sportovní verzi.

Zážehové čtyřválce BMW řady 4 s sebou pak nesou ještě jednu vlastnost, která může být pro některé zákazníky výhodou. Nedisponují totiž mild-hybridní 48voltovou sítí. Tu najdete ve verzích 420d, M440i xDrive a od letošního léta i v 430d. Čtyřválce 420i a 430i však mají na středovém tunelu klasické tlačítko start/stop. Rekuperaci sice mají také, ale slouží pro napájení palubních systémů.

V testu jsem měl čtyřválcovou variantu 430i, tedy motor B48 ve verzi s výkonem 190 kW. Stejný agregát najdete nejen pod kapotou dalších BMW, ale i v Morganu Plus Four a v páté generaci Toyoty Supra. Zajímavostí pak je, že tento čtyřválec měla i aktuální řada 7 před faceliftem na tureckém trhu, případně byl i jako součást plug-in hybridu 740e.

Motor s proměnným časováním ventilů Double-Vanos, proměnným zdvihem sacích ventilů Valvetronic a s dvoukomorovým turbodmychadlem Twin Scroll, které se interně označuje Twin Power, je jedním z nejlepších čtyřválců na trhu. V 5000 otáčkách dává výkon 190 kW (258 koní) a od 1550 otáček nabídne 400 N.m točivého momentu. Má ostatně jen jedinou chybu, kterou je neslaný a nemastný zvuk.

V kombinaci s karoserií kabrioletu dosáhne z klidu na stovku za 6,2 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Zrychlení je rapidní. Díky dvoukomorovému turbu necítíte téměř žádnou prodlevu a slušný je i odpich z nízkých otáček. Převodovka je brutálně rychlá a tah je tak konzistentní. K celkově radostnému pocitu z jízdy pomáhají i citlivý plynový pedál a dobře kalibrované brzdy. Takovou radost jako z vytáčení atmosférického šestiválce z toho samozřejmě nemáte, ale pro tento pocit už dnes musíte jít do ojetiny.

Jízda se staženou střechou je příjemná. Sice jsem se během testovacího týdne nesetkal s vyloženě nízkými teplotami, ale i ve večerních 14 stupních bylo na palubě teplo. Hodně ale pomáhalo zmíněné foukání teplého vzduchu ze sedadla na krk. S vytaženými bočními skly bych se pak při zachování běžných cestovních rychlostí nebál ani nižších teplot. Turbulence vás v interiéru při zachování rozumných rychlostí také nebudou obtěžovat. Je to prostě velmi dobře naladěný kabriolet.

Někdo se sklouznout?

Od BMW asi čekáte nadstandardní jízdní vlastnosti. Můžu vás tak uklidnit, že kabriolet 430i se rozhodně nemá za co stydět. Testované auto obalené do M sportovního paketu znamená mimo jiné i sportovní podvozek, který lze za příplatek ještě povýšit na adaptivní. Tím získáte podvozek s řadou senzorů, který ve zlomcích sekundy dokáže upravovat charakteristiku tlumičů a zároveň mu ještě můžete diktovat tvrdost jízdními režimy.

I v tom nejkomfortnějším však od kol cítíte každou spáru na silnici. Podvozek takřka neustále promítá do kabiny jemné tepání, jak věrně zkoumá každou nerovnost. Není to nepříjemné, ale žrout výmolů, který vás nechá v blažené nevědomosti a komfortu, to také není. Jedná se o zdařilý kompromis, který z vás nechce vytřást duši, ale zároveň se cítíte jistí.

Po získání důvěry tak začnete přirozeně zrychlovat. Shodou okolností mi při jízdách po okreskách většinou pršelo, takže byl zážitek o to intenzivnější. Úplně mi však nevoněly pneumatiky Bridgestone Turanza, které nejsou zrovna ekvivalentem pořádného gripu, takže se s vypnutou stabilizací stalo auto velmi snadno přetáčivým.

Za těchto podmínek se u šestiválců oddělují zrna od plev, respektive zkušení řidiči od začátečníků. Na čtyřválec to ale bylo úplně akorát. Čitelný příval síly vám dovolí si s autem hrát a na mokru můžete přetáčivost také vyvolat klidně jen výrazným sešlápnutím plynového pedálu na výjezdu. Díky dlouhému rozvoru a rozumnému výkonu pak nebylo odsazení zádě zbrklé, ale plynulé a hlavně předvídatelné.

Jde to i jinak

Když pak na chvilku přeci jenom silnice trochu uschla, ukázalo se 430i Cabrio jako ještě schopnější auto. Změny v konstrukci jsou totiž důvodem, proč je nyní rozložení hmotnosti 50:50. Úpravy se pak skutečně podepsaly na celkové tuhosti auta a vy cítíte jeho pevnost. Prostě žádné kroucení ani natřásání karoserie. Auto je velmi tuhé a nemusíte se tak ani při ostré jízdě zaobírat nežádoucími pohyby otevřené karoserie.

Svižná jízda po okresce autu vyloženě sluší. Bude vás to bavit a jeho taky. Další úsměv získáte při pohledu na palubní počítač. Spotřeba se při běžné jízdě pohybovala okolo 8 l/100 km i se staženou střechou za slunečných dnů. S nataženou střechou při ostřejším tempu za deště to bylo k jedenácti litrům. Další argument pro řízný čtyřválec.

Rohlík na tváři vám ale může možná okorat, když se podíváte na cenovku. BMW řady 4 Cabrio stojí minimálně 1.372.700 Kč, a to dostanete motor o výkonu 135 kW. Kdo chce zkoušný motor, dá za něj o více než sto tisíc víc. Vzhledem k rozdílu ve výkonu bych ale nad volbou silnějšího motoru ani chvilku neváhal. Jenže pak tu jsou ještě příplatky, jejichž výčet najdete již tradičně na posledním listu testu. Naše auto stálo přes dva miliony korun...

Pokračování 3 / 3

Závěr

BMW řady 4 je nejdiskutovanějším kupé/kabrio/Gran Coupé od BMW, co si pamatuji. To, že ho někteří potenciální kupci odsoudí kvůli vzhledu a přijdou tak o brilantně fungující auto, jim ale zazlívat nemůžeme. Očima se totiž kupuje často. Ti ostatní ale rozhodně nebudou litovat. Více než exteriér mi spíš vadí nevzhledný digitální přístrojový štít, který teď ale najdete skoro v každém voze BMW.

Absence manuální převodovky v kabrioletu s pohonem zadních kol je sice smutná, ale víte, jak to bývá. Nakonec by tento setup stejně kupovalo jen malé procento zákazníků a nemělo by tak smysl držet ho v nabídce. Pokud máme hodnotit kabriolet, tak v podstatě není co vytýkat. Tedy až na silnější rám čelního okna. Jak ale ukázal Honza v testu Audi S5 TFSI, dobré kabriolety v Německu prostě pořád umí.

Opět se tedy může stát, že budou rozhodovat osobní preference. BMW 430i Cabrio je velmi dobré auto a ještě lepší kabriolet. To, že už nemá plechovou střechu, je možná na škodu kvůli celoročnímu používání, ale pokud nebydlíte v horách, může to být auto na celý rok. A hlavně vás bude bavit.

BMW 430i Cabrio: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.372.700 Kč (420i/135 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.485.800 Kč (430i/190 kW)
Cena testovaného vozidla           2.077.768 Kč (430i M Sport/190 kW)

Technické údaje: BMW 430i

Rok • stupeň výbavy
2021 • M Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 998 cm3
Vrtání • zdvih
94,6 mm • 82,0 mm
Stupeň komprese
10,2:1
Nejvyšší výkon
190 kW (258 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 až 6 500 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 550 až 4 400 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,2 s
Nejvyšší rychlost
250 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
385 l
Objem palivové nádrže
59 l
Hmotnost: provozní • celková
1 715 kg • 2 200 kg
Rozvor náprav
2 851 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 575 mm • 1 611 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 768 × 1 852 × 1 384 mm

Sériová výbava (M Sport): Šest airbagů, čalounění kombinací látky a umělé kůže, parkovací čidla, parkovací asistent, zadní parkovací kamera, tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, ambientní osvětlení, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, elektricky nastavitelná sportovní přední sedadla s pamětí pro řidiče, třízónová automatická klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna, 12,3“ digitální přístrojový panel, multimediální systém s 10,25“ obrazovkou a navigací, bluetooth handsfree, rádio s šesti reproduktory, M Sport - 18“ kola z lehkých slitin, M sportovní brzdy, kožená přístrojová deska, diodové mlhovky, hliníkové obložení interiéru, M sportovní podvozek, M aerodynamický paket

Volitelná výbava: Frozen Portimao Blue metallic (90.766 Kč), BMW Individual celokožené čalounění Merino Ivory (75.868 Kč), sportovní automatická převodovka (5408 Kč), BMW Individual světlomety Shadow Line (8138 Kč), elektricky nastavitelné bederní opěrky vpředu (6786 Kč), galvanická povrchová úprava pro ovládací prvky (2704 Kč), aktivní ochrana (9490 Kč), driving assistant – automatické brzdění, hlídání mrtvého úhlu, systém prevence nárazu (24.388 Kč), head-up displej (32.526 Kč), příprava pro mobilní telefon (13.286 Kč), 19“ kola (26.286 Kč), adaptivní M podvozek (16.250 Kč), elektricky nastavitelná ventilovaná sedadla vpředu (24.388 Kč), BMW Individual přístrojová deska v kůži (47.424 Kč), BMW Individual prvky obložení (14.898 Kč), HiFi systém (10.269 Kč), paket Business Class – vyhřívaný volant, bezklíčový vstup, větrná clona, vyhřívání předních sedadel, vzduchový límec (49.348 Kč)

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud