Aerodynamické tvary, pohon předních kol motorem boxer, hydropneumatické odpružení – kompaktní Citroën GS se stal v roce 1970 senzací.
Čtyřdveřový fastback respektive později pětidveřový hatchback (GSA) a kombi Break (existovala i třídveřová užitková verze) si získal ihned své příznivce nejen mezi zákazníky, ale i mezi evropskými odbornými novináři.
Ti zvolili Citroën GS jednoznačně Vozem roku 1971 (Car of the Year 1971) před typy Volkswagen K 70 na druhém místě a Citroën SM na třetím místě.
Vůz byl dlouhý 4120 mm, široký 1644 mm a vysoký 1370 mm.
Pokroková technika v nižší střední třídě
Litrový čtyřválcový boxer uložený vpředu a pohánějící přední kola postrádal sice sportovní dynamiku, ale lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost byla cca 900 kg) a vynikající aerodynamika nedostatek síly částečně vyrovnávaly.
Pokrokový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol – vpředu lichoběžníková náprava, vzadu vlečená ramena – byl zárukou vynikajících jízdních vlastností, na nichž se podílelo v této třídě vozů poprvé použité hydropneumatické odpružení s automatickou regulací světlé výšky vozu ve třech polohách.
Zdrojem jistoty řidiče za volantem bylo také citlivé hřebenové řízení a kotoučové brzdy na všech kolech.
Nezvyklý design přístrojové desky.
Jako alternativa vzduchem chlazeného litrového motoru se záhy objevila verze 1,2 litru s výkonem zvýšeným ze 40 kW (55 k) na 44 kW (60 k).
V praxi bylo však nejvýznamnější citelné vylepšení průběhu točivého momentu v nejvíc využívané oblasti provozních otáček. Existovaly rovněž varianty 1,1 a 1,3 litru s výkonem až 49 kW (66 k).
Bestseller. Bylo prodáno více než 2,5 milionu vozů GS/GSA.
Krok vedle: Wankelův motor
Technicky pozoruhodnou, avšak z obchodního hlediska naprosto katastrofální epizodou v jinak velmi úspěšné kariéře modelové řady GS, byl typ GS Birotor představený v roce 1973 a poháněný dvourotorovým Wankelovým motorem o výkonu cca 79 kW (107 k) v kombinaci s třístupňovou poloautomatickou převodovkou.
Kvůli vysoké ceně a velké poruchovosti se však neprodala ani tisícovka těchto vozů, zatímco „konvenčních“ typů GS/GSA (GSA byla modernizovaná verze prodávaná od roku 1979) bylo až do roku 1986 vyrobeno téměř 2,5 milionu.