21
Fotogalerie

Příběh japonské Toyoty – od tkalcovského stavu k hybridům

„Nejsme těmi, kdo pouze vyrábí automobily. S japonským myšlením a zručností musíme stvořit automobilový průmysl,“ řekl Kiičiro Toyoda, zakladatel Toyoty. Jeho krédem se v japonské automobilce řídí dodnes.

Kapitoly článku:


Podívejme se na nejdůležitější okamžiky v životě giganta, který v průběhu uplynulých 75 let ovlivnil světový trh s automobily více než kdokoli jiný...

1896

V roce 1867 se narodil Sakiči Toyoda. V dětství často pozoroval matku, jak se moří s ručním tkalcovským stavem. Bylo mu jí líto a proto v roce 1890 její primitivní ruční dřevěný stav vylepšil. Později se pustil do vývoje prvního japonského mechanického stavu. Dokončil ho v roce 1896 a získal na něj patent.

tkalcovsky stav 1890.jpgtkalcovsky stav 1896.jpg 
Tkalcovské stavy z roku 1890 a 1896.

1933

Toyodův nejstarší syn Kiičiro od roku 1921 hodně cestoval. Navštívil Evropu a pobýval i ve Spojených státech. Během svých cest si všiml, jak důležitou roli hrály v životě zemí, které navštívil, automobily.

Sakichi Toyoda.jpg Kiichiro Toyoda.jpg 
Otec a syn. Sakiči Toyoda a Kiičiro Toyoda. 

Ve Velké Británii navštívil firmu Platt Brothers a odprodal jí část patentových práv na automatický stav (Typ G). Obdržel za to tehdy ohromující částku 100 000 liber.

V roce 1993 pak Kiičiro Toyoda za část těchto prostředků založil ve firmě novou divizi zaměřenou na výrobu automobilů. Postupně se věnoval už jen jí. 

1936

Kiičiro Toyoda se zcela upnul k jediné myšlence – rozjet sériovou výrobu japonských osobních vozů. První úspěch zaznamenal v roce 1935, kdy vznikl první prototyp.

Tehdejší situace v zemi však vyžadovala něco jiného, začít nejprve s výrobou nákladních vozů. A tak Toyoda v roce 1935 představil první nákladní vůz, model G1.

G1 Trucku.JPG
Nákladní vůz G1.

Se svým týmem vývojářů však neustával ve studiu nejnovějších amerických vozů, včetně modelu DeSoto Airflow a automobilů značky Chevrolet. V roce 1936 pak nadešel slavný okamžik v životě firmy – Kiičiro Toyoda představil sedan Toyoda Model AA. Ten byl na svoji dobu pohodlný a měl nízkou spotřebu paliva.

Vůz si tehdy pořizovali hlavně vládní činitelé, firemní ředitelé nebo společnosti provozující taxislužbu. Do roku 1942 bylo vyrobeno přibližně 1400 vozů Toyoda AA.

Toyoda AAu.jpg
Toyoda AA.

1937

Výrobcem nákladního vozu G1 i sedanu AA byla zpočátku firma Toyoda Automatic Loom Works. V létě roku 1936 vyhlásila veřejnou soutěž na nové logo. Zvítězil návrh, který pracoval s názvem Toyota – toto slovo totiž díky své ostřejší a čistší výslovnosti znělo a působilo lépe.

V říjnu 1936 představitelé společnosti toto nové označení přijali a v srpnu následujícího roku se od firmy Toyoda Automatic Loom Works odštěpila automobilová divize - z ní vznikla Toyota Motor Company (dnes Toyota Motor Corporation).

1955

V polovině 50. let se v Japonsku trh s osobními vozy teprve rozvíjel. Vozy si pořizovaly hlavně firmy a taxikářské společnosti. Toyota tehdy vyvinula model Crown, osobní vůz vyráběný kompletně v Japonsku.

Crown byl prvním japonským vozem, který používal nezávislé zavěšení předních kol. Dobrou pověst si získal v roce 1956, když urazil bez problémů trasu z Londýna do Tokia. Zaujal i úspěšným vystoupením na Rallye kolem Austrálie v roce 1957.

Dnes se v Japonsku prodává již 13. generace Crownu.

1 - Toyota Crown RS - 1955u.jpg
Toyota Crown z roku 1955.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud