30
Fotogalerie

Mitsubishi Outlander: vyspělé silniční SUV

(představení, první dojmy) Zkusili jsme nové Mitsubishi Outlander s naftovým motorem na silnici i mimo ni. Jaké jsou naše první dojmy?

Kapitoly článku:


Mitsubishi má s SUV a různými „nejen silničními” vozy dlouholeté zkušenosti. První vůz tohoto zaměření, model Pajero, se představil již v roce 1991 a byl z něho hit. V druhé polovině devadesátých let však Japonci zažívali vleklou krizi, která se projevovala i nedostatečnou modelovou obměnou.

V roce 2002 se Mitsubishi pod novým japonským vedením navrátil dech a začalo chrlit jeden model za druhým. V roce 2003 se tak představila první generace zbrusu nového SUV Outlander. Agresivní vzhled a dobré jízdní vlastnosti na silnicích v kombinaci s přiřaditelným pohonem všech kol zadělaly na prodejní úspěch. Pod kapotou se nacházely benzinové čtyřválce o objemech 2,0 a 2,4, které rozhodně nepatřily k lákadlům pro Evropany.

V roce 2006 se objevila sportovní verze Outlanderu a letos se na světové trhy dostala již druhá generace japonského besteselleru. Nepřišel ale sám, protože na bázi druhé generace se objevila také SUV od Citroënu a Peugeotu. Liší se jen drobnostmi a Mitsubishi si pojistilo jejich produkci roční kvótou 30 000 vyrobených kusů, aby jejich Outlander nepřeválcovali evropští levobočci. Koncern PSA ale do projektu nepřišel s prázdnou a naopak Mitsubishi poskytne svůj nejlepší turbodiesel 2,2 HDi s twinturbem. Stojí za zmínku, že i základní vznětový dvoulitr pod kapotou je výpůjčka – jedná se o čtyřválec 2,0 TDi od Volkswagenu.

Mitsubishi Outlander druhé generace nyní dorazil i do České republiky. A tak je nejvyšší čas podívat se mu na zoubek.

mitsubishi_outlander2/P1380525.JPG mitsubishi_outlander2/P1380529.JPG mitsubishi_outlander2/P1380531.JPG mitsubishi_outlander2/P1380557.JPG

Technická (r)evoluce

Nový Mitsubishi Outlander přináší mnoho nových technologií a začíná pěkně od základu. Středobodem se stal nový podvozek, který kombinuje silniční schopnosti s terénní průchodností. Nová globální platforma vozu s označením GS byla zkonstruována ve spolupráci s koncernem DaimlerChrysler a stane se základem pro mnoho rozličných vozů C segmentu – Mitsubishi Outlander, Mitsubishi Lancer, Peugeot 4007, Citroën C-Crosser, Jeep Compass nebo Dodge Caliber. Tak rozsáhlé využití naznačuje vyspělost podvozku a schopnost dobře kombinovat silniční a terénní schopnosti.

O jeho větší univerzálnosti svědčí i systém pohonu všech kol, který je na rozdíl od minulé generace připojitelný; stabilně je poháněna přední osa. Celý systém umožňuje elektronicky přes ovladač měnit pohon jedné nápravy nebo všech kol, případně umožňuje uzamknout pohon všech kol v poměru 50:50. Přední náprava představuje klasickou koncepci MacPherson se zkrutnými stabilizátory, zadní pak vyspělý japonský multilink. Obě nápravy jsou vybaveny kotoučovými brzdami, přední jsou pak odvětrávané.

mitsubishi_outlanderpress/007_small.jpg mitsubishi_outlanderpress/008.jpg

Nový Outlander i díky nové platformě celkově povyrostl o 105 mm na délku, zvětšily se i šířka a rozchod kol. Naopak světlá výška se snížila o 25 mm, čím byl podrtžen „silničnější” charakter vozu. Zvětšil se zavazadlový prostor i prostor pro cestující, což ocení evropští dlouháni.

Pod kapotou jsou nabízeny dva základní motory – vznětový čtyřválec 2,0 TDi (103 kW) od VW a zážehový čtyřválec 2,4 MIVEC (125 kW při 600 ot./min, 226 Nm při 4 100 ot./min.). Ten disponuje proměnným časováním ventilů a oproti svému předchůdci váží jen 133 kg. Jeho vývoj je výsledkem  spolupráce Mitsubishi, Hyundai a DaimlerChrysler.

Rovněž nová šestistupňová převodovka s šestým odlehčovacím stupněm pro úspornou jízdu vysokými rychlostmi přináší zdokonalení v podobě dlouhých intervalů výměny převodového oleje. Ty nyní činí 195 000 ujetých kilometrů nebo 13 let provozu.

Pro milovníky automatů připravilo Mitsubishi novou převodovku 6S-CVT s plynule měnitelným převodem. Ta při malých rozměrech umožňuje buď klasickou jízdu bez řazení, nebo sekvenční řazení páčkami pod volantem.

Další posun nastal v oblasti pasivní bezpečnosti v podobě nové karosérie z vysokopevnostní oceli, deformovatelných zón při střetu s chodcem a bytelného příčníku s deformační zónou pod přední nápravou. Zajímavostí je i použití hliníkové střechy, která pomáhá snížit hmotnost a těžiště vozu a tím se stará pro změnu o bezpečnost aktivní.

Pozornost byla věnována i komfortu posádky. To nejdůležitější lze, kromě již zmíněného prostoru k dobru, shrnout slovy lepší odhlučnění interiéru a více komfortní výbavy.Po vzoru evropských automobilek začíná Mitsubishi nabízet také bezklíčové zamykání a startování elektronickou kartou, za zmínku stojí i vyspělý audiosystém Rockford Fosgate s devíti reproduktory včetně subwooferu a osmikanálovým zesilovačem o výkonu až 650 W a další.

Novinek je spousta, jak fungují v praxi?

Mitsubishi

Mitsubishi je japonský průmyslový koncern skládají se z mnoha společností různých zaměření. Začal v roce 1870 jako loďařská firma.

Výroba automobilů se u Mitsubishi datuje od roku 1917. Model A byl první japonský sériový automobil.

Mitsubishi Space Star • Mitsubishi Outlander • Mitsubishi ASX • Mitsubishi Eclipse Cross • Mitsubishi  L200

Doporučujeme

Články odjinud