68
Fotogalerie

Subaru Tribeca B9: lovec nomádů (test)

Vyzkoušeli jsme japonskou variaci na téma velké SUV. Jaké je Subaru Tribeca s třílitrovým motorem pod kapotou?

Kapitoly článku:


Ve Spojených Státech provázela uvedení modelu Tribeca v létě 2005 velká reklamní kampaň a slogan „We Have Seen The Future” (spatřili jsme budoucnost). Název si vypůjčila od Triangle Below Canal Street, jména jedné z nejdražších rezidenčních čtvrtí v New Yorku (zkratka Tribeca). Vyrábí se v americkém Lafayette (stát Indiana), na svět ji přivedl řecký designér Andreas Zapatinas. To je hodně bohatá směsice vlivů kultur. Rozměry a technikou tak míří proti nejmastodontnějším SUV jako VW Touareg, Mercedes-Benz řady GL nebo BMW X5. První soupeř je přitom vzhledem k nekompatibilnosti klientů prémiových značek s klienty Subaru asi tím nejvážnějším. Stane se z Tribecy lovec německých pouštních krys?

subaru_tribeca/P1320320.JPG subaru_tribeca/P1320337.JPG subaru_tribeca/P1320341.JPG subaru_tribeca/P1320346.JPG

Američan každým coulem

Ve srovnání s Touaregem je o 10 cm delší, přitom vypadá docela subtilně. Ale nenechte se mýlit, nejedná se o klasické SUV, hrající si na průchodnost terénem. Hodí se spíše na prašné venkovské cesty, kde vás s ním nezastaví výmoly ani stoupání. Jinak se jedná o čistě osobní vozidlo s DNA amerického SUV. Jeho úhlavními soupeři v USA jsou BMW X5, Volvo XC90, Nissan Murano, Infiniti řady FX, Cadillac SRX, Lexus RX330 nebo Acura MDX.

Subaru jako tradiční výrobce symetrického pohonu kol vychází z neméně tradičního výrobce letadel. Proto se i příď Tribecy nese ve znamení stylizované přídě vrtulového letadla. Středová ledvinka tak není lacinou napodobeninou BMW nebo Seatu, ale připomíná roztočenou vrtuli, od které se po stranách táhnou dva stylizované ocelové listy. Zda se vám zrovna tato vrtule na přídi auta líbí, necháváme na vás. Gril masky testovaného vozu byl navíc vyveden v efektním sportovním provedení s drátěným výpletem (nemalý příplatek činí 24 000,- Kč).

Od stylizované vrtule se klene bohatě členěná přední kapota, v jejích předních bocích se nachází trojúhelníková přední světla s čirou optikou a xenonovými výbojkami. Ta u testovaného vozu nebyla optimálně nastavena a osvětlovala vozovku před Tribecou tak nevybíravým způsobem, že to někteří řidiči protijedoucích vozidel považovaly za nesklopená dálková světla.

subaru_tribeca/P1320350.JPG subaru_tribeca/P1320355.JPG subaru_tribeca/P1320368.JPG

Pod grilem masky se nachází poměrně masivní nárazník, který je na SUV netradičně zakončen plastovým spoilerem s vyklenutím ven. Ten také znemožňuje veškeré terénní snažení, pomineme-li absenci nástavců prahů a nedomyšlené nájezdové úhly. Tribeca tak zájemce o likvidaci konkurenčních SUV v terénu neuspokojí a její majitel uvízne v prvním mělkém meandru.

Masivní příď opticky odlehčuje rozměrné čelní sklo, po stranách naopak přidají masivní vnější zpětná zrcátka s dnes tolik obligátními integrovanými ukazateli směru. Rozměrný spoiler pod předním nárazníkem pokračuje plastovými lemy blatníků a prahů a ústí do spoileru zadního nárazníku.

Pohled zboku prozrazuje mastodontní rozměry Tribecy. Poměrně dynamický profil přídi, mohutná kabina se subtilním bočním prosklením a výškou kabiny, za kterou by se nemusel stydět mikrobus. Stejně tak za osmnáctipalcová litá kola obutá do pneumatik o rozměrech 255/55.

Zajímavým prvkem je decentní boční okénko v A sloupku, které má čistě vzhledovou funkci. Působivé jsou chromované kliky a chromovaná lišta na dveřích v úrovni nárazníků. Boční prosklení svým tvarem a klenutím připomíná buď obrácenou hokejku nebo australský bumerang. Od ostré spodní linie u A sloupku se horní linka táhne do oblouku směrem lehce dolů, zatímco spodní linka rovně stoupá, až vytváří bumerang v prosklení C sloupku zdůrazněný chromovanou lištou.

subaru_tribeca/P1320440.JPG subaru_tribeca/P1320412.JPG subaru_tribeca/P1320416.JPG

Zadní partie Tribecy mi stále dokola připomínají Ford S-Max. Tribeca zde byla dříve, proto má na designérskou ojedinělost nezadatelné právo. Záď je překvapivě kulatá, prosklení pátých dveří ve tvaru srdíčka přináší dynamiku do partií, kterým je běžně odepřena.

V oblasti zadních sdružených svítilen s čirou optikou je znatelný sval, který obepíná zakulacenou záď až k předním blatníkům. Zadní nárazník pak již není tolik masivní jako přední a vůz spíše odlehčuje, zato na agresivitě přidávají vytažené chromované koncovky výfuku, které rovněž prozrazují, že do terénu je Tribeca pramálo určena. Čím tedy ve skutečnosti je? Brilantním MPV.

Praktický interiér

Po otevření dveří vás čeká prostorný interiér, kvalitní materiály a příjemná vůně kůže. Kdo zná vcelku nudné interiéry modelů Impreza nebo Forester, oněmí nad futuristickou, do půlkruhu vyklenutou palubní deskou.

Tvůrcům interiéru lze gratulovat za zdařilé tvary a celkové pojetí, odpustíte jim i tvrdší plasty, které na něj použili. Právě černé a béžové plasty ale nakonec působí hodnotně a to v kombinaci s imitací hliníkového dekoru.

Řidič má před sebou klasickou kapličku s analogovým tachometrem a otáčkoměrem, které po stranách doplňují displeje stavu paliva a teploty motoru. Typický tříramenný volant skvěle padne do ruky, nic nelze namítat ani proti ergonomii kožených sedadel vpředu i vzadu. Námi testovaná pětimístná verze nabízí pět plnohodnotných mít, sedmimístná nabídne dvěma pasažérům „v zavazadelníku“ jen nejnutnější prostor.

Středový panel začíná rozměrným krystalovým displejem, který zobrazuje možnosti palubní počítače a po zařazení zpátečky se změní na displej zobrazující obraz za vozidlem při couvání. Je to jednoduché a je třeba si dát pozor, abyste podvědomě nespoléhali na zapípání parkovacích senzorů, protože ty nahradila jediná kamera s vodicími lištami přímo na snímaném obrazu.

Středový panel pokračuje audiosoustavou a elektronickou klimatizací, na rozměrném středovém tunelu se nachází volič pětistupňové automatické převodovky. Dále pokračují odkládací prostory a středová loketní opěrka.

V počtu odkládacích schránek je na tom Tribeca velmi dobře, takže by se do ní měla vejít i průměrně obezní americká rodinka s obřími pytlemi popcornu a neskladnými papírovými taškami od MacDonalds.

Prostoru na předních i zadních sedadlech je skutečně dost a to i pro pět dvoumetrových pasažérů.

Zavazadlový prostor o objemu 525 litrů má rovnou podlahu, pod kterou se skrývají plastové boxy s nářadím, povinnou výbavou a dále zde lze odjistit rezervní kolo, umístěné z evropského hlediska trochu neprakticky zespodu. Američany zkrátka sůl na vozovkách tolik netrápí.

 subaru_tribeca/P1320920.JPG subaru_tribeca/P1320928.JPG subaru_tribeca/P1320938.JPG

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud