Výkon 60 kW (82 koní) je pro účely vozu samozřejmě v pořádku, ale dojezd 153 kilometrů už dnes prostě nevypadá dobře.

Výkon 60 kW (82 koní) je pro účely vozu samozřejmě v pořádku, ale dojezd 153 kilometrů už dnes prostě nevypadá dobře.

Čtyřmístná verze Forfour se nyní jako první klidí z cesty. Smart EQ Forfour je městský elektromobil, který tady byl jako jeden z prvních a na technických detailech je to samozřejmě vidět.

Čtyřmístná verze Forfour se nyní jako první klidí z cesty. Smart EQ Forfour je městský elektromobil, který tady byl jako jeden z prvních a na technických detailech je to samozřejmě vidět.

Automobilka Smart se připravuje na spolupráci s  čínskou značkou Geely  a začíná tak uklízet ve své modelové nabídce. 

Automobilka Smart se připravuje na spolupráci s čínskou značkou Geely a začíná tak uklízet ve své modelové nabídce. 

Zrovna pro tuhle automobilku je to ale hodně jednoduché, protože má aktuálně jen dva modely - EQ Fortwo a EQ Forfour, z toho dvoumístná verze je dostupná i jako kabriolet.

Zrovna pro tuhle automobilku je to ale hodně jednoduché, protože má aktuálně jen dva modely - EQ Fortwo a EQ Forfour, z toho dvoumístná verze je dostupná i jako kabriolet.

Stará baterie o kapacitě 17,6 kWh už zřejmě v dnešním světě nemá místo. Třeba podobně velká  Dacia Spring  má baterii o kapacitě 27,4 kWh a dle WLTP vystačí k ujetí 230 kilometrů. 

Stará baterie o kapacitě 17,6 kWh už zřejmě v dnešním světě nemá místo. Třeba podobně velká Dacia Spring má baterii o kapacitě 27,4 kWh a dle WLTP vystačí k ujetí 230 kilometrů. 

Elektrický  Renault Twingo Z.E. , ze kterého tento Smart vychází, se zase nabízel také s 22kWh baterií (dojezd až 250 km).

Elektrický Renault Twingo Z.E., ze kterého tento Smart vychází, se zase nabízel také s 22kWh baterií (dojezd až 250 km).

Model EQ Fortwo v nabídce ještě nějakou chvíli zůstane, automobilka se chce zřejmě nejdřív připravit na příchod zbrusu nového modelu. Do nové éry vstoupí značka Smart s elektrickým SUV.

Model EQ Fortwo v nabídce ještě nějakou chvíli zůstane, automobilka se chce zřejmě nejdřív připravit na příchod zbrusu nového modelu. Do nové éry vstoupí značka Smart s elektrickým SUV.

Společnost Geely má v plánu udělat z ní fabriku na dostupné elektromobily, snad to tedy nebude na úkor tradičních hodnot značky.

Společnost Geely má v plánu udělat z ní fabriku na dostupné elektromobily, snad to tedy nebude na úkor tradičních hodnot značky.

70
Fotogalerie

Test Smart ForFour 1.0 52 kW: Jaký smysl dává drahé Twingo?

Pětidveřový Smart je zpět, ale na trhu to nebude mít lehké. Za prvé se musí vypořádat s konkurencí levnějšího Renaultu Twingo, který je v podstatě stejný, za druhé svou cenou konkuruje automobilům typu Seat Leon, jenže plnohodnotný vůz to není. Jak obstojí v testu?

Kapitoly článku:


Nová generace Smartu se už opět nenabízí pouze jako mikroskopický dvoumístný speciál do města, ale zájemci mohou sáhnout také po čtyřmístné pětidveřové variantě. Koncepce zůstala stejná, motor je umístěný u zadní nápravy, která je také poháněná, přední kola mají díky tomu takový rejd, že i cyklisté pomalu blednou závistí a jak už to tak u Smartu bývá, k dispozici je mnoho různých příplatkových prvků a cena je pak spíše libová než lidová.

A právě cena bude hlavní otázkou tohoto testu, protože čtyřmístný Smart má už od začátku dva docela velké problémy. Ve srovnání se současným Twingem je to téměř identický automobil, jenže je dražší. Když se zamyslíte nad konfigurátorem, rázem vám v součtu svítí cenovka za čtyřmístný vůz s motorem o výkonu 52 kW (71 koní) přesahující 400 tisíc korun, takže se Smart dostává do sfér, kde lze pořídit solidně vybavený Golf, Leon a tak dále, prostě klasický hatchback, se kterým se můžete v pohodě pohybovat ve městě, ale bez problémů zvládnete s menší rodinou i výlet na delší trasy. Dokáže tohle také Smart ForFour?

_DSC0841.jpg_DSC0843.jpg
Nový Smart vypadá pěkně, ale na trhu to bude mít těžké. Z jedné strany mu konkuruje Renault Twingo, z té druhé auta z bohatě zastoupené kategorie klasických hatchbacků

Najdi třicet procent rozdílů

Nejprve se vypořádáme s prvním problémem, a sice s porovnání s Twingem. Technicky jsou obě auta naprosto stejná a vyrábí se také na jedné lince ve Slovinsku. Oficiálně je shodných 70 % dílů, těch zbývajících třicet procent hledejte spíše na karoserii, protože design je nakonec to hlavní, čím se Smart liší. Jenže víte co, to je také problém.

Zatímco Twingo vznikalo jako vzpomínka na Renault 5 a výsledek se opravdu povedl, Smart vypadá, jako kdyby designéři dostali Twingo s úkolem „předělejte to, ať to vypadá jinak“. Výsledek opravdu vypadá jinak, ale já musím říci, že se mi zdaleka nelíbí tolik jako francouzská variace na stejné téma. Ale jde jen o design, který není až tak důležitý.

972548151.JPG_DSC0844.jpg
Levnější Twingo je podle našeho názoru hezčí a stylovější. U Smartu ale dostanete na výběr více variant. Kromě jiného můžete kombinovat různé barvy karoserie s různě barevným ochranným rámem

Výraznější rozdíly se objevují na první pohled v interiéru, kde je znát snaha udělat ze Smartu přece jen prémiovější automobil. Tam, kde dříve testované Twingo mělo tvrdý plast, má Smart výraznou látku. Testujeme Edition 1 s jasnou oranžovou, takže je většina prvků oranžových včetně palubní desky.

Na fotkách to vypadá skvěle, ale asi tušíte, co se stane, když dáte svítivou barvu na palubku. Ano, bude se vám odrážet v čelním skle. Ne nadarmo se většinou palubky dělají šedé nebo černé. Ve Smartu to máte, jako když koukáte přes oranžové brýle.

_DSC0887.jpg_DSC0874.jpg
Interiér je na pohled hodnotnější než v Twingu. Na fotkách je ale docela dobře vidět, co udělá oranžová palubka s výhledem přes čelní sklo. Neustále se koukáte vpřed přes „oranžový filtr“

Za zmínku ovšem stojí výbava, která je nečekaně bohatá. Máme tu vyhřívání sedadel, tempomat, multimediální systém, barevný displej v přístrojovém štítu, klimatizaci, multifunkční volant, variabilní zadní sedadla, prostě všechno. Nejsem si jistý, zda to vše může mít i Twingo. Ale i kdyby ne, pořád to nepovažuji za podstatný rozdíl.

Ten jsem nakonec našel pouze jeden, a sice odhlučnění. Velmi snadno a velmi brzy poznáte, že je Smart o něco tišší. Ukáže se to hlavně na dálnicích, kde se motor dostává přes čtyři tisíce otáček, ale v interiéru stále panuje překvapivý klid. Nedám ruku do ohně za to, že odhlučnění je tou jedinou zásadní odlišností oproti Twingu, ale během týdne jsem nic jiného nenašel.

Takže Smart ForFour, nebo Twingo? 

Upřímně, podle mého názoru tady není moc co řešit. Stejný motor koupíte v Twingu už za 214 900 Kč, což je za městskou nákupní tašku sympatická cena. Je pravda, že půjde o verzi na plechových kolech a třeba i bez klimatizace, jenže Smart na tom není jinak, jen začíná na ceně 289 500 Kč a navíc dostanete motor naladěný na 45 kW (61 k).

_DSC0849.jpg_DSC0850.jpg_DSC0851.jpg_DSC0854.jpg_DSC0855.jpg_DSC0856.jpg
Cena testovaného Smartu byla docela sebevědomá. Za motor naladěný na 52 kW (71 k) zaplatíte 293 500 Kč, výbava Edition 1 představuje příplatek 91 000 Kč. A rázem jsme tam, kde můžete koupit klasický hatchback 

Do karet snad nakonec hraje Smartu pouze lepší image značky a příbuznost k Mercedesu, jenže to je trochu málo. Navíc vám tento dojem bude úspěšně kazit řada ovládacích prvků v interiéru, které mají běžné Renaulty nebo dokonce Dacie

Řečeno stručně a jasně, Smart ForFour se samozřejmě oproti Twingu liší, jenže většinou v nepodstatných věcech. Příplatek oproti francouzskému sourozenci obhájí jen těžko. 

Radosti
Obratnost ve městě
Velmi malý poloměr otáčení
Velké možnosti individualizace
Tichý interiér
Starosti
Nesmyslná cena
Za 400 tisíc lze koupit „dospělý“ hatchback
Podprůměrná dynamika
Vysoká spotřeba malého motoru
Jízdní vlastnosti mimo město
3  /10

Smart

Smart je německý výrobce malých automobilů. Myšlenka na tak malý vůz vznikla koncem osmdesátých let v hlavě šéfa Swatch, který se v roce 1994 spojil se značkou Mercedes-Benz a o čtyři roky později bylo na světě první auto.

Smart fortwo • Smart fortwo kabrio •​ Smart forfour

Doporučujeme

Články odjinud