Nástupce modelu Porsche 924 byl obchodně velmi úspěšný a patří dodnes mezi nejlépe ovladatelné vozy s klasickou koncepcí.
Kapitoly článku:
O projektu cenově dostupného kupé s motorem vpředu a pohonem zadních kol jsme si psali nedávno. Porsche 924 totiž mělo být původně modelem automobilky VW, nakonec z něj ale Porsche udělalo vlastní vůz po té, co Volkswagen projekt zahodil. Porsche 944 je druhá generace a pokračovatel sice levného, ale obchodně velmi úspěšného modelu.
Porsche 944 vycházelo z modelu 924. Dostalo ale lepší výbavu, nový podvozek, účinnější brzdy a lepší odhlučnění. Poprvé také přišel kabriolet
Porsche 944 využívá stejný technický základ jako předchůdce 924. Platforma je tak totožná a Porsche se vlastně jen zaměřilo na zdokonalení existující koncepce a techniky. Stávající platforma si vynutila technické ústupky, takže například Porsche proti původním plánům nemohlo nasadit jiný motor než řadový čtyřválec.
Ten se totiž na montážní lince v Neckarsulmu v Německu dával do auta zespodu. Tento postup sice urychloval montáž, ale znemožňoval použití jiného motoru. Například šestiválec do V by si vyžádal nákladné přestavění platformy. Navíc původní dvoulitr Audi skončil a Porsche už nemělo bloky motoru. Takže co s tím?
Kde vzít motor? Rozpůlíme osmiválec
Automobilka měla svůj pětilitrový vidlicový osmiválec pro model Porsche 928. Porsche vlastně vzalo jednu řadu čtyř válců a mělo motor pro model 944. I když měl motor stejné vrtání 100 mm a zdvih 78,9 mm, jen velmi málo dílů bylo ve skutečnosti zaměnitelných s 928. Představení Porsche 944 veřejnosti proběhlo na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981.
Kabriolet se prodával jen po omezenou dobu, oblíbený byl především v USA ve verzi S2 a Turbo. Porsche 944 bylo první auto se standardně dodávaným airbagem spolujezdce
Protože Porsche původně zvažovalo použití šestiválce, bylo potřeba motor uklidnit a vyvážit. Automobilka do motoru zakomponovala hned dva proti sobě běžící vyvažovací hřídele, které se otáčely dvojnásobnou rychlostí než samotný motor. To pomohlo dosáhnout stejně nízkých vibrací jako u řadového šestiválce.
Porsche 944 mělo být komfortnější, lépe vybavené a také kultivovanější než 924. To se podílelo na nárůstu hmotnosti a kupodivu byl základní model 944 i kvůli horší aerodynamice trochu pomalejší než poslední verze Porsche 924 se stejným motorem 2,5 l. U Porsche 944 byla opět zachována koncepce transaxle s pětistupňovou manuální převodovkou u zadní nápravy. Dokonce i třístupňový automat byl u zadní nápravy.
Nejlépe ovladatelné auto všech dob
Proti Porsche 924 měl model 944 účinnější kotoučové brzdy vpředu i vzadu s kotouči s vnitřním chlazením, vpředu s plovoucími brzdovými třmeny. Přeladění se dočkal podvozek a i s lepšími a širšími pneumatikami byl model 944 výrazně lépe ovladatelný než 924. Změnilo se také řízení s posilovačem. Porsche 944 jezdilo tak dobře, že ho magazín Car & Driver v roce 1984 prohlásil za nejlépe ovladatelné sériové auto všech dob.
Od roku 1982 do roku 1987 jste pod kapotou našli jen atmosférický čtyřválec 2,5 l s dvěma ventily na válec a rozvodem SOHC. Evropská verze bez katalyzátorů měla výkon 120 kW (163 k) v 5800 ot./min a točivý moment 205 Nm v 3000 ot./min. Motor měl kompresi 10,6:1. Porsche 944 zrychlilo na 100 km/h za 8,4 sekundy a upalovalo až 220 km/h (Porsche nejprve uvádělo 9 sekund a 210 km/h).
Zatímco běžný model dostal později upravený dvouvačkový třílitr, model Turbo se držel rozvodu SOHC a dvou ventilů na válec. Nejsilnější provedení mělo 250 koní
Americká verze s katalyzátory měla sníženou kompresi 9,7:1 i kvůli potřebě běžet na horší benzín a především kvůli přísným emisním předpisům. Výkon byl 110 kW (150 k) a točivý moment 195 Nm ve stejných jmenovitých otáčkách jako u euro verze. Teprve až v roce 1988 přišel motor s vyšší kompresí 10,2:1, výkon povyrostl na 118 kW (160 k) a točivý moment byl 210 Nm.
Poslední verze dvouventilového jednovačkového motoru přišla s katalyzátory v roce 1989. Měla objem 2,7 l, dostala kompresní poměr 10,9:1, výkon 121 kW (165 k) a točivý moment 225 Nm v 4500 ot./min.