21
Fotogalerie

Škoda Felicia Combi 1,3: poslední auto pro kutily

Otestovali jsme Škodu Felicia Combi, která kdysi platila za krále kombíků na českém trhu. Jaká je dnes, po více než dvanácti letech?

Kapitoly článku:


Rozhodli jsme se pro vás otestovat zajímavé ojetiny na českém trhu, protože neodmyslitelně patří na automobilový trh. Pokračujeme s ojetinou, která si vydobyla vynikající pozici jak mezi novými tak ojetými vozy. Je jí Škoda Felicia Combi, která v polovině devadesátých let nenašla přemožitele mezi kombíky na českém trhu. Jaká je po více než dvanácti letech jsme zjišťovali u Felicie Combi vyrobené v roce 1995.

Testovanou Felicii Combi nám zapůjčil Autobazar Prachárna z Hradce Králové.

skoda_felicia/P1320025.JPG skoda_felicia/P1320036.JPG

Poslední auto pro kutily

Škoda Felicia je ukázkou toho, jak by vypadal Favorit v tržním prostředí bez omezení vyplývajících z plánovaného hospodářství. I když si uvedení Felicie často připisuje koncern Volkswagen, práce na faceliftu Favoritu a Formanu započaly již v roce 1990. Felicia by se tak stala realitou bez existence Volkswagenu. Lze ji tak oprávněně nazvat posledním českým autem, protože od časů Felicie už žádné velkosériové ryze české osobní auto nevzniklo (Tatra mezitím zkrachovala).

Zatímco krátká Felicia se představila již v roce 1994, verze kombi přišla na svět až v roce 1995 jako náhrada za hranatější Forman. Klady byly jednoznačné. Karosérie je o poznání tužší než karosérie Formanu, jízdní vlastnosti se zlepšily přidáním stabilizátorů a pod kapotou se usadil škodovácký motor s nepřímým vstřikováním Bosch Monomotronic z posledních verzí Favoritu.

Na druhé straně byla Felicia Combi v době představení značně zastaralým vozem, což jsme měli možnost porovnat při testu Fordu Escort z roku 1994. Jízdní vlastnosti i spotřeba Felicia tak patřily spíše na východ, což vyvažovaly levné náhradní díly a možnost domácího servisu rukama zručných garážových kutilů. To, co je dnes mimo realitu, tak činilo Felicii Combi dostupným a vysněným vozem českých motoristů. Jejím symbolickým nástupcem je dnes Dacia Logan MCV, nejlevnější kombi na českém trhu.

V roce 1998 se Felicia dočkala nepříliš povedeného faceliftu, kdy obdržela „masku z Octavie” a detaily v podobě pryžové lišty na bocích a náraznících. Felicii to však paradoxně pomohlo k dalšímu životu a zařízl ji až konec emisní normy Euro III, kvůli které ji plně nahradila technologicky vyspělejší a také dražší Fabia.

Motorizace pod kapotou Felicie

Nabídku motorů zpočátku jistila škodovácká třináctistovka o výkonu 40 a 50 kW OHV s třícestným katalyzátorem s centrálním vstřikováním Bosch Monomotronic.

Od roku 1997 je nahradil čtyřválec 1.3 MPI stejného objemu a výkonů s vícebodovým vstřikováním Siemens Simos 2P a třícestným katalyzátorem bez rozdělovače. Motor byl poměrně tichý a pružný, spotřebu s velkým kombíkem lze udržet kolem 7,5 l/100 km.Od léta 1995 byl v nabídce řadový zážehový čtyřválec 1.6 MPI o objemu 1598 cm3 a výkonu 55 kW konstrukce OHC s vícebodovým vstřikováním Magneti Marelli, třícestným katalyzátorem, pro rok 1998 bez rozdělovače. Letitý litinový agregát byl velkou slávou a zdobil i akční model Laurin & Klement s koženým čalouněním, klimatizací, ABS a airbagem řidiče.

V roce 1996 se pak objevil klasický atmosférický diesel 1.9 D o objemu 1896 cm3 a výkonu 47 kW, konstrukce OHC s jednoduchým nepřímým vstřikováním Lucas DPC. Již ve své době patřil spíše do muzea, ale pro potřeby „východního výrobce“ podle Volkswagenu stačil. Kdo jej koupil, řádně prohloupil. Auto sice jelo za pět, ale častější výměna brzdových destiček, velmi rychlé opotřebení přední nápravy a mizerná dynamika vyrovnaly předtím získanou úsporu na nulu oproti klasické škodovácké třináctistovce.

Z výše uvedených agregátů lze s klidem doporučit právě silnější třináctistovku o výkonu 50 kW, která si velmi dobře rozumí s LPG při přestavbě. Silnější šestnáctistovka měla s LPG problémy kvůli sání, naopak naftová devatenáctistovka posloužila díky archaické konstrukci řadě podnikatelů k přestavbě na pohon rostlinným olejem (klasický fritovací olej).

skoda_felicia/P1320053.JPG skoda_felicia/P1320057.JPG

Přednosti a nedostatky Felicie Combi

Cenu nelze označit za přednost ojetých Felicií Combi. Ty se totiž dodnes drží kolem 70 000,- Kč, což je vzhledem k zastaralé technice příliš. Pokud však zájemce narazí na zachovalý kousek, nejlépe s alternativním pohonem na LPG, měl by jeho koupi zvážit. Zvláště proti Favoritu se jedná o posun o třídu výše.

Nejstarší Felicie s jednobodovým vstřikováním se vyznačovaly klidnějším chodem, ale postrádaly zátah od nejnižších otáček. To se změnilo s příchodem vícebodového vstřikování v červnu 1996, které výrazně snížilo spotřebu, zlepšilo zátah motoru od nízkých otáček, ale na druhou stranu způsobilo silnější vibrace, které se přenášejí do pružící karosérie.

Karosérie je vůbec slabinou Felicie. Tedy ne prostorem, protože ten patří v nižší třídě automobilů dodnes k prvotřídním. Problém je v nedostatečné tuhosti karosérie, která se zejména v kombinaci se silnějšími motory ráda kroutí. K notorickým problémům patří vyreznutí pátých dveří a zadních blatníků v prostoru u dveří. Před koupí je třeba rovněž zkontrolovat stav podlahy, která je bez antikorozní ochrany rovněž náchylná k rychlé korozi.

Budete-li mít však štěstí, narazíte na jedno z tisíce opečovaných vozidel, o které se staral domácí kutil. Takové auto se pozná podle silné antikorozní ochrany a řady vylepšení. Majitel šťastnější Felicie ji po zakoupení odvezl na dutiny, nebo si je doma vystříkal sám. Takové auto přežije další desetiletí.

Pokud půjde řazení ztuha, na vině bude nedostatečné promazání řadicího mechanismu, který je nekrytý umístěn pod podlahou.

Již zmiňovanou tuhost karosérie znatelně vylepší rozpěra mezi předními podběhy, která se standardně dodávala u silnějších motorizací.

Jízdní vlastnosti Felicie Combi nejsou nijak špatné. Auto se sice nadměrně naklání, ale vcelku ochotně drží stopu. To trochu v případě námi doporučovaných verzí se základní motorizací kalí absence stabilizátoru, ale i tak patří Felicia k vozům s předvídatelnými jízdními vlastnostmi. Zjednodušeně na sport to skutečně není a houpání podobné Wartburgu 353 vás také nečeká.

Zaměříme-li se na motor a elektroniku, pak nás nečeká žádná velká past. Motory s náběhem kolem 150 000 km ještě nepatří do šrotu a rády skousnou dalších 50 000 km. Jen je třeba zkontrolovat chod na volnoběh. Pokud otáčky kolísají, může být na vině vadná řídící jednotka a pak se investice do ojetiny rozhodně nevyplatí.

Elektronika ve Felicii je vzorná díky své jednoduchosti. Opravit ji dokáže i elektrikář-amatér. Často zlobí alternátor, který lze vyměnit na nejbližším vrakovišti. Nejsnáze to poznáte, když se vám během pár týdnů vybije baterie. V tu chvíli je čas na kontrolu alternátoru.

U novějších Felicií s oboustranným klíčkem je třeba dát pozor na vůli v zapalovací skříňce. Jakmile se vyskytne, měl by si majitel pospíšit do autorizovaného servisu na výměnu, protože pak už následuje jen zoufalý výraz ve tváři, když nelze klíčkem ve skříňce otočit.

Drobné úkony jako výměna brzdového obložení, odvzdušnění brzd a výměna brzdové kapaliny, výměna motorového a převodového oleje, případně i výměnu tlumičů zvládne zdatnější motorista i sám doma. To je důvod, proč dnes ještě Felicii Combi koupit.

Existuje ještě jeden důvod – škodovácký motor si velmi dobře rozumí s alternativním pohonem na LPG, který lze díky typové homologaci sehnat kolem 10 – 15 000 Kč. Seženete-li tedy zachovalou Felicii, vyplatí se zvážit právě tuto přestavbu.

 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud