8. místo: RAM 1500 Longhorn 5.7 HEMI  Foto: Ondřej Kroutil

8. místo: RAM 1500 Longhorn 5.7 HEMI | Foto: Ondřej Kroutil

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

4. RAM - 57,3 %

4. RAM - 57,3 %

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

Volba Vladimíra Kadery: RAM 1500 Longhorn

64
Fotogalerie

TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!

Radosti
Úžasný motor HEMI
Obrovský a luxusní interiér
Prvotřídní jízdní komfort
Lákavá cena
Starosti
Obtížné parkování
Zrcátko u řidiče příliš zvětšuje
Málo místa nad hlavou
Testovaná výbava nemá uzávěrku diferenciálu
10  /10

Šest metrů dlouhý kolos s démonickým apetitem legendárního motoru Hemi, hromada kůže, dřeva a nikdy nekončící pohodlí vzduchového podvozku. To je RAM 1500 Longhorn, který si teď můžete koupit i v České republice. Dováží ho k nám společnost Tucar, která sídlí kousek od Prahy.

Dostal jsem za úkol zjistit, jak se typické americké auto chová v českých podmínkách - jak se s ním jezdí, jak velkou má žízeň a celkově se snažit odpovědět na otázku, zdali má vůbec smysl pořizovat si v dnešní době americký pick-up. Závěry jsou překvapivé.

Okénko do minulosti

Nejdřív ale krátký pohled do historie. První modely RAM Power Wagon vznikly po druhé světové válce na podvozcích armádních náklaďáků. Historie novodobého modelu tak, jak ho známe, se začala psát až v roce 1981. V nabídce značky zastával lehký užitkový pick-up, který vznikl jako konkurence pro Ford F-150 a Chevrolet Silverado. Výrazná změna přišla v roce 1994, kdy vůz prošel kompletní designovou proměnou. Zde poprvé dostal nadměrnou přední masku se čtyřmi velkými nasávacími otvory po vzoru sportovního vozu Viper.

Vzhled masky nebyla náhoda, Dodge ji do svých vozů začal implementovat po průzkumu veřejnosti, která ji označila jako přitažlivý designový prvek. V kategorii nákladních vozů si pak RAM odnesl titul severoamerického auta roku. Současná čtvrtá generace se představila v roce 2008. V roce 2010 se pak, tehdy již pod křídly koncernu FCA, řada RAM osamostatnila a stala se vlajkovou lodí nové značky užitkových vozů.

Vedle modelové řady RAM, která zahrnuje modely 1500, 2500 a 3500, je v nabídce třeba i malý užitkový automobil ProMaster City, což je Fiat Dobló v americkém ošacení. Dodávka ProMaster Van je zase přeznačkovaný Fiat Ducato. Zajímavostí je RAM 1200, který je lehkým užitkovým pick-upem nikoliv v americkém, ale v evropském měřítku. Svůj život totiž začal jako Fiat Fullback.

Bestseller?

Americké statistiky prodejů nových automobilů Goodcarbadcar uvádí, že obliba pick-upů RAM od roku 2011 kontinuálně roste. V roce 2019 se jich v Americe každou hodinu prodalo 72. Na konkurenční Ford F-150 to ale stále nestačilo. Toho se totiž za hodinu prodala stovka. Chevrolet Silverado, další do této pracantské party, drží třetí příčku.

Vysvětlovat obrovský úspěch těchto automobilů by bylo jako vysvětlovat, proč mají Češi rádi pivo. Prostě už tak nějak patří k tamnímu životnímu stylu. Studenti s pick-upy jezdí do školy, na párty do polí nebo honit Forresta Gumpa po lesních cestách. A kdo by nechtěl vzít svou milovanou a lehnout si s ní v létě u rybníka na korbu a koukat na hvězdy?

Když pak kluci vyrostou, potřebují pick-upy k práci. Na stavbu, do lomu, do lesa, prostě kamkoliv. Když pak klasická modelová řada nestačí, dělají výrobci pick-upů i mnohem větší modely na zakázku. Z toho jsou pak plošiny, jeřáby, ale i plnohodnotné tahače. Nesmíme také opomenout, že Američané milují koně, takže pořádný pick-up prostě musí být součástí každého ranče. 

Tváří v tvář

RAM1500 je po všech stránkách obdivuhodné auto a v testované výbavě Longhorn to platí dvojnásob. O tom ale až později. Náš kousek s karosérií Crew Cab a kratší korbou měří 5916 mm na délku, 2084 mm na šířku a 1971 mm na výšku. U standardizovaného místa u nákupního centra tak sedí koly přesně na čarách a půlka korby kouká ven. Nedá se nic dělat, jinak to ani nejde.

RAM je sice obrovský, ale také elegantní. Pomáhá mu k tomu spousta chromu rozlitá po přední masce a moderní LED světlomety. I když je designově uvařený podle osvědčeného receptu, je jeho karoserie překvapivě promyšlená. V přední masce jsou například aktivní klapky, které v závislosti na stylu jízdy hledají kompromis mezi chlazením motoru a aerodynamickým odporem.

S nástupem dovnitř pomáhají elektricky výsuvné nášlapy, které se pak samy schovávají pod auto. Je to praktické a efektní, jenom pozor na nečistoty, protože nášlapy nejsou chráněné. Stalo se mi, že když jsem chtěl po umytí vozu nastoupit, vybafla na mě zpod prahů zablácená příšera. 

Vítejte u nás na ranči

Vnitřek vypadá jako klasický ranč někde v Texasu. Ošklivé plasty, kterými byly americké vozy nechvalně proslulé, jsou pryč. Místo toho nastoupila prvotřídní frajeřina s dýhovaným dřevem a prošíváním kůže s jedním stehem stejným jako druhým. Všelijaké kovbojské přezky a nápisy jsou už sice pod čarou umění a balancují na hranici kýče, ale kde jinde by podobné věci mohli být než právě tady. Skoro bych až čekal, že mezi cestujícími vpředu a vzadu budou klasické lítačky do saloonu.

Nebyly, pokračoval tam gigantický středový tunel, který zcela mění myšlení o úložných prostorech. Tunel je totiž sám o sobě jedna velká přihrádka, která je osazena… další přihrádkou, na které jsou (další!) odkládací prostory a držáky na nápoje. Je to neuvěřitelně variabilní místo, ve kterém můžete, stejně jako já, i pár věcí ztratit. 

Při rozvoru 3569 milimetrů je prostor pro posádku gigantický. Vzadu si dokonce natáhnete nohy. Prostor, zpracování a materiály jdou pak ruku v ruce s výbavou, za kterou by se nemuselo stydět ani prémiové SUV. Najdete tu vyhřívaná sedadla, 12palcový vertikální infotainment, adaptivní i klasický tempomat, klimatizaci, elektricky nastavitelná sedadla a vůbec všechno, co vás jen napadne. A uvědomte si, že se pořád bavíme o „americkém užitkáči“.

Pár výhrad bych samozřejmě měl. Na oko skvělé zpracování se totiž při jízdě nemile prozradí. Tu a tam něco zavrže, hlavně v oblasti dveří a u zpětného zrcátka. Dále, i když si na prostor nemůže stěžovat snad nikdo, mi nad hlavou u řidiče zbývalo jen pár centimetrů místa, takže, pánové a dámy, klobouky dolů. Nezvykl bych si ani na obří boční zrcátka, která šíleně zkreslují. Takhle z toho může i bolet hlava.

Do samotné korby se vejde 1741 litrů nákladu. Měří 1711 x 1687 x 543 mm. Aby vám nákup nepoletoval za jízdy po celé ploše, je prostor šikovně rozdělený posuvnou přepážkou. Na menší věci pak stačí uzamykatelné RAM Boxy po stranách. V případě potřeby lze samozřejmě vše odstrojit a naložit tunu nákladu. Pro zajímavost: evropský Ford Ranger zvládne na korbě uvést 1200 kg.

Pokračování 2 / 3

Yeeehaaaw!

Rama pohání již od roku 2003 osmiválec Hemi o objemu 5,7 litrů. Záměrně se vyhnu jeho úžasnému a historkami protnutému původu, protože bychom tu byli do zítra. Takže jen krátce: V aktuální podobě disponuje výkonem 395 koní při 5600 otáčkách za minutu. Točivý moment 556 N.m pak dorazí těsně před čtyřmi tisíci otáčkami. Špička výkonu ve vysokých otáčkách je daná atmosférickým plněním. Výkon se také musí poprat s hmotností téměř dvě a půl tuny.

Pokud o tomto motoru potřebujete něco vědět, mám pro vás jen dvě věci. Zaprvé, tohle je pan Motor - dokonalá strojařina s charakterem, který je na našich silnicích nevídaný. Zadruhé, musíte si ho alespoň jednou v životě zkusit. Kdo ho zná, určitě mi dá za pravdu. Po nastartování neštěkne jako velké evropské motory, ale jen lehce zahřmí a s každým přidáním plynu - s převodovkou v režimu N - pak celým Gargantuem zachvěje.

V nižších rychlostech si lehce pobublává a ve středním pásmu otáček vrčí plechovým a hutným zvukem. Po čtyřech tisících otáčkách se pak nebudete stačit divit, jak vás s řevem mačká do sedačky. V celém spektru otáček navíc cítíte obrovskou sílu, se kterou nabydete dojmu, že utáhnete celou stodolu. A nebudete daleko od pravdy, vůz utáhne tři a půl tuny, to je ovšem dáno evropskou regulací. V Americe tahají tyto ramy 5100 kg.

Síla mu tedy neschází, dokonce jí má i dostatek pro rychlé přejezdy po dálnicích a bezproblémové předjíždění. Jak je to tedy se spotřebou? Na rovinu: RAM 1500 si řekne o šestnáct litrů na 100 km. Při rozvážné jízdě to umí i za 13 litrů a při plném využívání potenciálu motoru i za 22. Na provoz tedy není z levného kraje, ale oproti evropským osmiválcům na tom vlastně není tak špatně. Třeba takové BMW M850i jezdí za 13 litrů benzínu a to má jen jeden účel.

Ve společnosti Tucar vám dokonce nabídnou originální přestavbu na LPG. Stojí sto tisíc korun a provozní náklady jsou pak o poznání výhodnější. Prodejce nám také prozradil, že pohon na LPG zákazníci většinou žádají u užitkových verzí vozu. Luxusní Longhorn a jemu podobná výbava Limited se většinou prodávají pro požitkáře, kterým spotřeba nevadí. Chtějí se vozit a vůz je pro ně stejnou vášní, jako pro leckoho třeba italský supersport. Prostě nakupují srdcem a peníze na provoz neřeší.

Parník? Ani náhodou!

Nebudu vám nic nalhávat, v pražských ulicích působí ramka jako nosorožec v obchodě s porcelánem. Také se s ním špatně parkuje (i když 360stupňová kamera dost pomáhá) a na některých okresních cestách se budete protijedoucím autům vyhýbat s pravými koly ve strouze. Dejte tomu ale chvíli a zvyknete si. Musíte se s ním sžít a pak vám to přijde normální. Přeci jenom neřídíte Hummer, ale jen rozměrově větší dodávku.

Po prvních pár dnech už jsme si s rozměry opravdu tykali a připadal jsem si přirozeně. Velkou zásluhu na celkovém jízdním komfortu má i vzduchové pérování, za které se připlácí sedmdesát tisíc korun a mají ho obě nápravy. Takový Ford F-150 má možnost vzduchu jenom na té zadní. Funguje skvěle a slušně filtruje i velké díry, před kterými se obyčejné hatchbacky třesou strachy. Komfort na palubě připomíná jízdu v evropském autě vyšší třídy, jen počítejte s občasným uskakováním zadních kol na ostrých příčných nerovnostech.

Dobře funguje i aktivní potlačení hluku, které k posádce pouští jen lehké ševelení, potažmo řev motoru. Největším machrem v celém autě je ale až převodovka. Tady je krásně vidět, kdo na světě dává automatům tu největší váhu a umí si je vyladit do absolutního sametu i v takto obrovském autě. Takhle klidně a suveréně řádí málokteré evropské auto.

Za vše vůz vděčí převodovce Torquefilter 8. Pokud zapátráte, zjistíte, že Torquefilter je americký obchodní název německé převodovky ZF 8HP70, majstrštyku, který se poprvé objevil v BMW 760Li páté generace. Odtud se rozrostl do koncernu FCA a našli byste ho i v Maserati Quattroporte. Svou samotovostí je ale dost dobrý i pro Rolls-Royce Phantom. Od roku 2013 ho pak má i RAM 1500 s motorem HEMI. Srovnání mám pouze s BMW a můžu vám říct, že RAM má převodovku naladěnou lépe. Nikdy necukne ani neváhá. Prostě paráda.

S výjimkou jediné verze mají všechny vozy RAM 1500 elektronickou uzávěrku zadního diferenciálu. Tou jedinou verzí byla právě testovaná Longhorn. Chybí proto, že je ze všech nejvíce reprezentativní a silničně zaměřená. Inteligentní pohon všech kol sice nechybí, ale někomu by mohla absence této vhodné fičury vadit.

Pokračování 3 / 3

Cena a poznatky na závěr

Řekněme, že vás RAM 1500 zaujal. Ve zkoušené výbavě Longhorn bych se tomu ani nedivil. Před jeho koupí ale potřebujete vědět pár věcí. Psal jsem o vysoké spotřebě, tažení maximálně třech a půl tun a obřích rozměrech. To jsou takové ty hlavní aspekty, se kterými musíte počítat.

Pro zajímavost bych rád doplnil, že vůz na objednání do výroby k vám dorazí do půl roku. V centrálním skladu je ale až tisícovka vozů k odběru. Dostanete záruku na 3 roky či 100.000 kilometrů, lze ji ale prodloužit na pět let. A pokud chcete jiný americký pick-up, musíte se spolehnout na individuální dovoz, oficiální cestou u nás koupíte jen RAM 1500.

Ale teď už konečně k té nejsilnější stránce vozu, kterou je cena. Tahle masivní hora plechu, dřeva, kůže a síly stojí 2.316.085 Kč. V ceně jsou příplatky za všechnu níže zmíněnou výbavu, panoramatickou střechu, vzduchový podvozek či hlubokou černou barvu. Napadá mě snad jen srovnání v podobě etalonu prémiových SUV BMW X5, které s osmiválcem M50i vyjde na 2.520.700 Kč, a to je cena bez příplatků. 

Pokud si RAM můžete dovolit, jděte do něj, vážně totiž nenajdete nic lepšího. Kraluje jízdním projevem, všestranností, praktičností i cenou. Původně jsem si o něm myslel, že to bude masa plechu s velkým charakterem, ale mnoha chybami. Mýlil jsem se, je to automobilový masakr s jen drobnými muškami, které ale snadno setřete velkými stěrači. Je to nejlepší auto, do kterého jsem se kdy posadil a řada z vás by možná měla hodně podobný názor.

Ram 1500: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   1.735.648 Kč (5.7 HEMI/291 kW Bighorn)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.959.329 Kč (5.7 HEMI/291 kW Longhorn)
Cena testovaného vozidla           2.316.085 Kč (5.7 HEMI/291 kW Longhorn)

Technické údaje: Dodge Ram

Rok • stupeň výbavy
2019 • Longhorn
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • OHV
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 5 654 cm3
Nejvyšší výkon
291 kW (400 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
556 Nm při 3 950 ot/min
Nejvyšší rychlost
173 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Objem palivové nádrže
87 l
Hmotnost: provozní • celková
2 479 kg • 3 575 kg
Prům. spotřeba: komb.
12,8 l/100 km
Rozvor náprav
3 672 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
5 916 × 2 084 × 1 971 mm

Standardní výbava (Longhorn): 12palcový infotainment, CD přehrávač, parkovací senzory, zadní kamera, LED světlomety, automatická dvouzónová klimatizace, starotvání klíčem na dálku, stěrače se senzorem deště, vyhřívaná zrcátka, volant a přední a zadní sedadla, ventilovaná přední sedadla, paket asistenčních systémů

Volitelná výbava: paket navigace, detekce slepého úhlu a elektricky výsuvných nášlapů (127.413 Kč), pneumatické odpružení (67.954 Kč), chromované disky kol (59.459 Kč), černá barva (8494 Kč), panoramatická střecha (50.965 Kč), RamBox Carbo boxy (42.471 Kč)

Dodge

Americká automobilka Dodge byla založená v roce 1900 coby dodavatel dílů pro jiné výrobce. Vlastní vozy vyrábí od roku 1915. V roce 1928 se Dodge stal součástí skupiny Chrysler, od roku 2021 je součástí skupiny Stellantis. Známá je samostatná značka nákladních automobilů RAM.

Dodge Charger • Dodge Challenger • Dodge Durango • Dodge Journey

Doporučujeme

Články odjinud