17
Fotogalerie

Mini John Cooper Works: obě verze v detailech

Přinášíme vám podrobné informace o připravované novince Mini John Cooper Works, a to včetně varianty Clubman.

Na ženevském autosalonu představí Mini své vrcholné provedení s tradičním označením John Cooper Works. Malý Cooper i větší Clubman tak budou nabídnuty v opravdu ostrém provedení, které má dovést jízdní výkony ještě o krok dále. Vznikat bude v továrně British Mini v Oxfordu.  

O pohon této hračky se bude starat přímovstřikový čtyřválec, který je evolucí standardního motoru z modelu Cooper S. Příští rok budou s podobnou jednotkou startovat závodní vozy v připravovaném seriálu Mini Challenge. Blok motoru je hliníkový a čtyři ventily v každém válci jsou ovládány dvojicí vačkových hřídelí v hlavě prostřednictvím hydraulických zdvihátek. Sací ventily mají variabilní časování, ty výfukové jsou plněny sodíkem pro lepší odvod tepla. Z objemu 1,6 l ovšem JCW dostal skvělých 155 kW (211 k) při 6 000 ot./min. a točivý moment 260 N.m v rozmezí 1 850 - 5 700 ot./min., a to především díky přeplňování. V krátkodobém overboostu může točivý moment dosáhnout až 280 N.m. Sací i výfukové trakty včetně filtru a tlumičů byly optimalizovány a maximálně „otevřeny“ pro minimalizaci ztrát a odporů. Z toho těží i akustický projev pohonné jednotky. Přesto s předstihem plní limity Euro V a ULEV II (v USA). Přetlak dmychadla byl zvýšen na 1,3 bar. Přímé vstřikování benzínu se podílí nejen na dobré účinnosti, potřebné k nízké spotřebě paliva, ale také na vysokém měrném výkonu 132 koní na litr objemu. Převodovka je šestistupňová s manuálním řazením, poháněna jsou přední kola. Motory se vyrábí spolu s veškerými jednotkami pro Mini v britském závodě BMW Group v Hams Hallu.

Stovku pak menší z modelů zvládá za 6,5 s a větší za 6,8 a dosáhne přitom maximální rychlosti 238 km/h. To vše při takřka neuvěřitelné kombinované spotřebě 6,9 l, resp. 7,1 l naturalu na 100 km. Poměrně solidní dynamiku je třeba připočítat na vrub i hmotnosti vozu, která činí bez posádky jen 1 130 kg.

Podvozek je nastaven tvrději než u standardních verzí. Aby vůz dokázal dobře využít svůj potenciál, doporučuje se připlatit si za podvozek JCW, který sníží Mini o dalších 10 mm, přitvrdí odpružení a ztuží vůz díky stabilizátorům s větším průměrem. Také brzdy doznaly změn, vpředu tak naleznete 316 mm kotouče a vzadu pak 280 mm kotouče (doplněné červeně lakovanými hliníkovými brzdiči), které jsou schovány za 17" koly, na nichž jsou obuty pneumatiky Run-Flat o rozměru 205/45 W 17. Čerpadlo elektromechanického posilovače řízení EPAS přispívá nejen k přesnosti vedení vozu, ale také ke snížení spotřeby, protože pracuje pouze v případě, že je opravdu potřeba. Spolu s odezvou plynového pedálu jej přitom lze stiskem tlačítka nastavit pro sportovní styl jízdy, kdy poklesne jeho účinek ve prospěch přímého kontaktu s vozovkou. Do standardní výbavy patří elektronické systémy řízení podvozku včetně ABS s EBD, CBC, kontroly stability DSC a regulace trakce DTC. Většinu z nich lze vypnout.

Z pohledu výbavy nabídne JCW Mini to, co standardní model s tím, že v základu toho bude opravdu hodně. Do černé barvy laděnému interiéru dominují kůží potažený tříramenný volant a centrálně uložený kulatý kombinovaný přístroj s tachometrem, jehož stupnice sahá až k 260 km/h. Také uvnitř lze vůz dovybavit širokou škálou prvků z nabídky Mini a John Cooper Works a zcela jej tím přizpůsobit osobním požadavkům a vkusu. Týká se to také sedadel, jež mohou být látková i kožená, k dispozici jsou i speciální sedadla Recaro, černé obkladové materiály mohou být nahrazeny stříbrnými či v imitaci karbonu. Nabízí se samozřejmě i plejáda zábavních či navigačních systémů, kombinovaných s technologiemi iPod, Bluetooth či USB.

Novodobé vozy Mini jsou spíše stylovými auty pro radost, než lidovými vozítky z dob Issigonisových. Teprve s příchodem varianty Mini John Cooper Works a Mini John Cooper Works Clubman ale modelová řada získává ryzí sportovní typ.  

01.jpg 02.jpg 03.jpg
04.jpg 05.jpg 06.jpg
07.jpg 08.jpg 09.jpg 
10.jpg 11.jpg 12.jpg

31829_800x600x75.jpg 31830_800x600x75.jpg 31832_800x600x75.jpg
31833_800x600x75.jpg P0042442.jpg
JCW Mini Cooper a Clubman

Mini

Původní Mini byla britská ikona 60. let. V osmdesátých letech byla výroba originálních Mini ukončena, v roce 1994 se pak značka patřící k Rover Group dostala pod BMW.

V roce 2001 se objevila nová generace  v podobě Mini One a sportovních verzí Cooper.

Mini Cooper • Mini Cabrio • Mini Clubman • Mini Countryman

Doporučujeme

Články odjinud