Volkswagen letos představil úplně nový benzinový čtyřválec s označením 1.5 TSI. Je to součástí strategie sjednocování pohonných jednotek a zjednodušování koncepcí. Zatímco nyní nabízel Volkswagen v kategorii od 1,0 l do 2,0 l objemu několik různých motorů (1.0 MPI, 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI), teď to bude výrazně jednodušší.
Motor 1.5 TSI slibuje zajímavé parametry a především výrazně lepší reálnou spotřebu paliva ve skutečném provozu, nikoli jen v laboratoři
Základní řada znamená tříválce 1.0 MPI a 1.0 TSI. Právě přeplňovaný tříválec nahradí také motor 1.2 TSI. Nový motor 1.5 TSI pak nahradí všechno od základních provedení motoru 1.4 TSI po jednotku 1.8 TSI. A vrchol nabídky vytvoří motory s označením 2.0 TSI.
Motor 1.5 TSI tak zastoupí poměrně široké spektrum výkonů, ale předpoklady k tomu má. Prozatím se představily verze s výkonem 96 kW (130 k) a 110 kW (150 k). Je zde ale prostor ještě pro další zvýšení výkonu k hodnotě 132 kW (180 k).
Motor 1.5 TSI pochází z konstrukční řady EA211. Tu možná znáte z aktuální Octavie, Fabie nebo i malého modelu Citigo. Právě atmosférický tříválec ve Fabii a Citigo patří do této konstrukční řady. Na rozdíl od dřívějších provedení, například od motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI, má patnáctistovka již rozvodový řemen.
Například u příbuzné jednotky 1.0 MPI v Citigo je řemen zapouzdřený a podle automobilky doživotní. No, jak na tom bude s životností u 1.5 TSI, na to si ještě počkáme. Podle všeho má ale řemen lépe snášet torzní kmity vznikající při práci v nízkých otáčkách. Ostatně, právě podtáčení motorů stálo za rychlým vytahováním nešťastných řetězů u motorů TSI, ale to je na jiný článek...
Konstrukční zajímavostí je systém deaktivace dvou válců, který Volkswagen zkoušel už u motoru 1.4 TSI ACT. Tady bude standardně. Novinkou je také práce motoru v tzv. Millerově cyklu, kdy zůstává sací ventil otevřený i při pohybu pístu vzhůru. Má to přínos především pro efektivitu při částečném zatížení. Zatímco podobný upravený Atkinsonův cyklus pracuje s atmosférickým sáním, Millerův cyklus vyžaduje přeplňování.
Motor pracuje s vysokým kompresním poměrem 12,5:1 v tzv. Millerově cyklu. Používá také přímé vstřikování common-rail a turbo s proměnnou geometrií lopatek
Nový motor pracuje s vysokým kompresním poměrem 12,5:1, přesto podle Volkswagenu potřebuje jen benzín s oktanovým číslem 95. Když se teď řeší nové palivo E10, které má během pár let nahradit úplně Natural 95, tak i s tím nový motor počítá a E10 mu vadit nebude.
Velkou novinkou je také přeplňování pomocí turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. Tento systém známe už několik let u dieselů, ale u benzinových aut s ním teprve nedávno přišlo Porsche ve vrcholném modelu Turbo a Turbo S. U konzumního motoru v obyčejném autě se tak objeví vůbec poprvé.
Motor má také proměnné časování ventilů, během jedné sekundy se umí vačka přenastavit až o 300°. I to se podílí na tom, že se podle Volkswagenu nový motor dostane z částečného zatížení k plnému točivému momentu o třetinu rychleji než dříve.
Jednotka 1.5 TSI se rozšíří prakticky celým koncernem. Bude ho mít nová Octavia, Yeti a později ho najdeme také v Superbu nebo Kodiaqu. Do menších aut segmentu A a B se pravděpodobně jen tak nedostane. Malé modely si budou muset vystačit s tříválcem 1.0 TSI.