Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček

| Foto: Samuel Mareček

 Foto: Samuel Mareček
 Foto: Samuel Mareček
 Foto: Samuel Mareček
 Foto: Samuel Mareček
44
Fotogalerie

TEST Seat Ibiza FR 1.5 TSI DSG: Skoro hot-hatch stylem, ale hlavně cenou

Diskrétní facelift po čtyřech letech na trhu přináší více novinek, než by se na první pohled zdálo. Ve své nejsilnější verzi umí Seat Ibiza slušně pobavit, ale ne všechny změny oceníte.

Radosti
Elán a pružnost motoru
Stabilita v zatáčkách
Dospělácká výbava verze FR
Starosti
Ovládání hlasitosti ploškami
I bez příplatků celkem vysoká cena
8  /10

S výjimkou podivné éry oblin v době trojkového Seatu Toledo a obskurnosti jménem Altea se na Seaty vždy dalo koukat i po mnoha letech. Současná nabídka značky nemá po stránce designu snad jediné slabé místo, není proto divu, že změny exteriéru jsou v rámci faceliftu Ibizy jen drobné.

Malý hatchback Ibiza má nyní přední LED světla bez příplatku, název modelu vzadu psaný „ručně,“ dva nové laky a pozměněný design 17“ a 18“ kol. Nic dramatického, ale na druhou stranu – nedostatkem stylu ibiza nikdy netrpěla. Zatímco zvenčí tedy jde jen o drobné učísnutí (a díky sportovním nárazníkům verze FR velmi efektní), uvnitř jsou změny vcelku markantní.

Začít se dá hned u volantu, na nějž se přesunulo ovládání tempomatu, které bylo doposud na tykadle vlevo od sloupku řízení. Tlačítka pro jeho komandování najdete na levém rameni, na pravé jsou soustředěny multimediální funkce a ovládání digitálního přístrojového štítu. Výdechy ventilace u A sloupků jsou nyní kruhové a ve zkoušené výbavě FR červeně podsvícené. Zajímavé je, že při aktivaci blinkru podsvícení sníží svůj jas. Změny se dotkly také výdechů na středovém panelu. Před faceliftem se nacházely v horní části palubní desky nad obrazovkou infotainmentu, nyní je pozice opačná: dotykový displej je hezky po ruce a na očích v horní části středového panelu, výdechy se nachází pod ním a ještě níže najdete ovládání klimatizace.

Vnitřek na 1-

Vylepšení interiéru nelze upřít dobrý úmysl – skutečně působí moderněji, elegantněji a přehledněji. Snad jediná výtka směřuje k regulaci hlasitosti u obrazovky infotainmentu. Původně se hned vedle displeje nacházel otočný ovladač, který jste snadno nahmátli, aniž byste spustili oči z dění před sebou. Nyní zde máme dotykové plošky, k nimž musíte vždy obrátit zrak. Jinak je ovládání všeho důležitého zcela v pořádku – klimatizace má klasické otočné čudlíky, stop/start se dá deaktivovat tlačítkem vedle voliče řazení a řízení tempomatu na volantu má také své nesporné výhody. Vnitřek této vrcholné verze FR působí kvalitně, nic zde nevrže ani neskřípe, tvrdší plasty jsou uklizené do míst, kde estéta nedráždí.

Jelikož jde o špičkovou výbavu, po stránce digitálních kouzel má kompaktní Ibiza kompletní výzbroj, srovnatelnou s nemálo „dospělejšími“ auty. Máme zde třeba digitální přístrojový štít (za rozumný příplatek 8900 Kč), jehož zobrazení si můžete konfigurovat v klasickém stylu s kruhovými budíky, nebo v několika moderněji střižených režimech. Umí zobrazit i mapu, informace v segmentech po stranách si pak můžete přizpůsobit skrze tlačítka na volantu nebo menu na obrazovce infotainmentu.

Displej na středovém panelu má nejvyšší dostupnou úhlopříčku 9,2" (a je za rovněž příjemných 15.900 Kč). Jeho ovládání je vcelku snadné, ale hodila by se tlačítka či dotykové plošky pro více sekcí než jen pro navigaci a výchozí zobrazení. Pokud chcete vstoupit do nastavení rádia, telefonu nebo vozu samotného, musíte využít ikony ve spodní části obrazovky. Vcelku neotřelý design má základní obrazovka, kde máte zobrazení několika funkcí ne v hranatých „chlívcích“ jako u mnoha jiných vozů, ale vedle sebe s šikmým rozdělením.

Ruku v ruce s vyšperkovanou palubní deskou jdou sportovně střižená přední sedadla (také specifikum výbavy FR), čalouněná luxusně působící textilií. Představit si v nich dvoumetrového stotřicetikilového hromotluka asi nejde, ale průměrného dospělého pojmou snadno – mají dostatečnou šířku v oblasti sedáků, příjemné vedení díky výstupkům v oblasti stehen a trupu a neunaví ani na delších cestách. Nastavit se dají v dobrém rozsahu (chválíme regulaci sklonu opěradla kolečkem, skokové nastavování páčkou nemusí vyhovět každému) a snadno z nich dosáhnete na všechny důležité ovládací prvky.

Stejně kvalitně působí i zadní sedadla, na která se pohodlně usadí dva dospělí – místa pro nohy je celkem dost, nad hlavou to také není špatné. Do kufru máte snadný přístup, zadní opěradla se nedají sklopit do úplné roviny, ale přepravní kapacita je solidní. Pod podlahu se dokonce vejde i dojezdové rezervní kolo, které ibiza dostává automaticky od druhé nejnižší výbavy (ze čtyř) Style.

Pokračování 2 / 3

Vypadá svižně, jede svižně

Čtyřválec 1.5 TSI EA211 evo je vrcholem nabídky motorů – u předfaceliftové verze byl k dostání pouhý rok (od srpna 2017 do srpna 2018) a s šestistupňovou manuální převodovkou, nyní je zpět výhradně se sedmistupňovým DSG. Dostupný je pouze pro výbavu FR a začíná tak na 579.900 Kč, což tedy není málo. Za tyto peníze ale dostáváte kvazi ostrý hatchback, který zrychlí na stovku za 8,2 sekundy a upaluje rychlostí až 216 km/h.

Motor a dvouspojkový sedmikvalt tvoří sehrané duo, převodovka s autem necuká, řadí inteligentně a rychle. Motor je dobře odhlučněný, pazvuky do kabiny neposílá a chová se velmi kultivovaně i ve chvíli, kdy při nízké zátěži odpojí první a čtvrtý válec skrze zavření ventilů. O této situaci vás informuje malinkatý symbol na přístrojovém štítu a lehká změna ve zvuku. Výkon 110 kW (150 k) a točivý moment 250 N.m nemají s jeden a čtvrt tuny těžkým autem sebemenší problém, a to i ve chvíli, kdy je plné lidí a nákladu v kufru. Nejsilnější Seat Ibiza sebevědomě zrychluje i v rychlostech nad dálničním limitem, spotřeba se dá udržet mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů.

Zatáčkami se Ibiza FR protáhne s lehkostí a elegancí, přední kola nemají tendenci nikam ujíždět a obecně vám nepřijde těžká na čumák. Dobře si poradí i s nerovnostmi, i když ty větší umí přenést rázy do karoserie skrze příplatková 18“ kola. Ta vypadají efektně, ale vzhledem k cestovním schopnostem silné verze s automatem lehce omezují komfort, i když tupé rány odspodu se zde nevedou. Pokud vezmete za pádla pod volantem, čeká vás vcelku akční svezení, k němuž přispívá i přesné řízení, z nějž nemáte v zákrutách z rukou vánočku. Ještě by to chtělo trochu inspirativnější zvuk a máme tu celkem přesvědčivý juniorský kvazi-hot hatch.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Ibiza je v naprostém základu (rozumějte pro rozvoz pizzy nebo sushi) s názvem Reference slušně vybavená – má systémy Front assist a Side assist, centrální zamykání, manuální klimu, přední okna a zrcátka v elektrice, barevný dotykový displej s úhlopříčkou 8,25", už zmíněná přední LED světla, a dokonce i pětiletou záruku, rámovanou nájezdem 100 000 kilometrů – to vše za 399.900 Kč a s plynovým motorem 1.0 TGI.

Zkoušená verze FR z opačného spektra má vše myslitelné: třeba automatickou klimu, bezklíčové odemykání i startování, zadní parkovací senzory, 17“ kola plus kopec stylových doplňků. Jak už jsme konstatovali výše, auto v této vrcholné konfiguraci a s nejsilnějším motorem leze do zelí dobře vybavenému leonu – a to i cenově. A pokud k základní ceně 1.5 TSI začnete přihazovat jinak rozumně naceněné příplatky, celková částka umí vyšplhat do závratných výšin.

Schválně se podívejte do tabulky, na kolik vyšel plně naložený exemplář. Ten tedy bude vyhrazen jen skalním příznivcům značky, kteří nemají hluboko do kapsy. Nicméně jako ukázka toho, co vše jde napěchovat po stránce techniky i stylu na čtyřmetrovou délku, je výkonná Ibiza FR zcela přesvědčivá.

Seat Ibiza: Souhrn cen
Základní cena vozu 399.900 Kč (1.0 TGI Reference/66 kW)
Cena s test. motorem a výbavou 579.900 Kč (1.5 TSI ACT DSG FR/110 kW)
Cena testovaného vozu 682.000Kč (1.5 TSI ACT DSG FR/110 kW)

Technické údaje: Seat Ibiza

Rok • stupeň výbavy
2021 • FR
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 500 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,2 s
Nejvyšší rychlost
216 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
355 l • 1 165 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 257 kg • 1 690 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 564 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 525 mm • 1 505 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 059 × 1 750 × 1 444 mm

Základní výbava: 17“ kola z lehkých slitin, FR sportovní nárazníky vpředu a vzadu, LED světlomety vpředu a vzadu, zadní kotoučové brzdy, automatická dvouzónová klimatizace, digitální příjem rádia, Full Link, ambientní osvětlení interiéru, volič jízdních režimů, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově nastavitelná přední sedadla, zadní parkovací senzory atd.

Příplatková výbava: 18“ kola z lehkých slitin Performance II (+12.500 Kč), akční paket Technology FR (+17.500 Kč; Full LED světlomety Plus, tmavá okna od B sloupku, parkovací senzory vpředu a vzadu), audiosystém Beats (+11.900 Kč), digitální přístrojový štít (+8900 Kč), 9,2“ obrazovka s navigačním systémem (+15.900 Kč), paket Safety Driving XL+ (+10.900 Kč; adaptivní tempomat, Light Assist, Travel Assist, rozpoznávání dopravních značek), vyhřívaná přední sedadla (+8900 Kč), zadní parkovací kamera (+6500 Kč) atd.

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud