Panamera je velká, těžká a nově také dieselová. Je to vůbec pořád ještě Porsche?
Kapitoly článku:
U automobilky Porsche se v posledních letech dějí opravdu zajímavé věci. Nejprve přijde na trh SUV Cayenne, pak stejný model dostane naftový motor, následuje velké čtyřdveřové kupé, které taktéž zpočátku budí rozpaky, ale posléze ho vezmou stejně jako Cayenne zákazníci útokem. Než se všichni stačí rozkoukat, přichází na trh první hybridní Porsche a aby toho nebylo málo, stěhuje se naftový motor pod kapotu dalšího modelu této značky. Tentokrát jde o Panameru. Na trhu se tak objevuje Porsche Diesel s pořadovým číslem 2.
Musím upřímně říci, že jsem s přítomností naftového agregátu v nabídce automobilky Porsche tak trochu bojoval. Ale dobře, dokud byl diesel pod kapotou SUV Cayenne, dalo se to relativně úspěšně odůvodnit tím, že jde přece o velké SUV a k těm naftový agregát odjakživa patří. Nedělejte si ale iluze o jízdní dynamice. První generace Cayennu byla v tomto ohledu na poměry Porsche pomalá a na dálnici si na vás došlápla kdejaká silnější Octavia TDI. U druhého vydání je situace o něco lepší, mimo jiné také díky tomu, že je Cayenne citelně lehčí, ale pořád to není tak úplně ono.
Čtěte také:
Porsche Panamera Turbo S: nový král má 550 koní
Porsche Panamera Diesel: prodej zahájen
Porsche Panamera Hybrid S: "nejčistší" Porsche
U Panamery Diesel je situace trochu odlišná. I když jde o velké, opravdu hodně velké auto, pořád mluvíme o kupé, které, ač se to na první pohled nemusí zdát, jezdí velmi dobře. Pozor, nejen na dálnici. Panamera je výborně vyvážená, na okreskách jede jako po kolejích a když na to přijde, dá se za jejím volantem užít docela hodně zábavy. Potřebujete k tomu pouze trochu širší silnice. I když jde o vůz dlouhý téměř pět metrů se šířkou dva metry, pořád si tak nějak zachovává charakter automobilů značky Porsche. Otázkou je, zda toto platí také pro Panameru Diesel.
"Koukej, támhle je Panamera!“
Panamera je na trhu už relativně dlouho a na její design se snesla z různých míst nemalá vlna kritiky, jenže v praxi tohle auto funguje jako magnet. Nezáleží na tom, že už to zdaleka není žádná novinka ani na tom, že se na českém trhu prodává až nečekaně dobře a třeba v pražských ulicích není problém ji každou chvíli potkat. Pořád mě nepřestává udivovat, jak moc tohle auto i přes zmíněné důvody dokáže neustále poutat pozornost svého okolí. Osobně jsem si vyzkoušel Turbo, 4S, základní šestiválec i diesel. Bez ohledu na to, o kterou verzi zrovna šlo, se lidi za mnou neustále otáčeli, zaparkované auto obcházeli a se slovy „koukej, támhle je Panamera“ na něj ukazovali. Zřejmě i tohle bude jedním z důvodů, proč se trochu kontroverzní model značky Porsche tak dobře prodává.
Jak už jsem napsal, Panamera není žádná žhavá novinka a každý už určitě dobře ví, jak vypadá. Ve stručnosti tak pouze zopakuji základní rozměry. Na délku tento model měří 4970 mm, široký je 1931 mm a vysoký 1418 mm. Rozvor náprav činí 2920 mm. Především délka a šířka auta jsou skoro až úctyhodné a určitě také přispívají velkou měrou k tolik majestátnímu vzhledu budícímu pozornost. Testovaný exemplář se dostavil s pěknou stříbrnou metalízou a povedenými dvacetipalcovými koly. Ani jedno samozřejmě není součást standardní výbavy. Za metalízu si připlatíte přesně 34 224,84 Kč, disky Panamera Sport wheel R20 vás vyjdou na 73 611,11 Kč.