Protikorozní ochranou patří Kolíňáci k průměru. Slabé je zejména ošetření spodní části, v místech, kde byla karoserie uchycena v lakovně. Není to ale žádná hrůza. Pro dlouhodobý bezproblémový provoz bychom ale doporučili ochranný nátěr spodku.

Protikorozní ochranou patří Kolíňáci k průměru. Slabé je zejména ošetření spodní části, v místech, kde byla karoserie uchycena v lakovně. Není to ale žádná hrůza. Pro dlouhodobý bezproblémový provoz bychom ale doporučili ochranný nátěr spodku.

O konstrukci podvozku se postarala Toyota. A nutno dodat, že její vozy v tomto ohledu vynikají nadprůměrnou životností. Beze zbytku to platí i o naší trojce. Pokud se něco začne vpředu ozývat, bytelné rameno pořídíte celé do dvou tisíc, zakoupit ale jdou i samostatné silentbloky.

O konstrukci podvozku se postarala Toyota. A nutno dodat, že její vozy v tomto ohledu vynikají nadprůměrnou životností. Beze zbytku to platí i o naší trojce. Pokud se něco začne vpředu ozývat, bytelné rameno pořídíte celé do dvou tisíc, zakoupit ale jdou i samostatné silentbloky.

Při nákupu vozu se podívejte do prostoru rezervy. Především u vozů z počátku výroby občas zatékalo do kufru. Buď přímo těsněním pátého okna, nebo kolem horní brzdové svítilny.

Při nákupu vozu se podívejte do prostoru rezervy. Především u vozů z počátku výroby občas zatékalo do kufru. Buď přímo těsněním pátého okna, nebo kolem horní brzdové svítilny.

Výfuky kolínských vozů jsou řešeny jednoduše a častěji trpí korozí. Výjimečné nejsou ani případy, kdy lomozí, což je ale jejich výrobní vlastnost.

Výfuky kolínských vozů jsou řešeny jednoduše a častěji trpí korozí. Výjimečné nejsou ani případy, kdy lomozí, což je ale jejich výrobní vlastnost.

U aut, která byla využívána třeba k rozvážce pizzy, se občas ukázaly jako slabé zámky dveří. Spíše výjimečně pak dokonce zatuhne spínací skříňka, která se musí promazat.

U aut, která byla využívána třeba k rozvážce pizzy, se občas ukázaly jako slabé zámky dveří. Spíše výjimečně pak dokonce zatuhne spínací skříňka, která se musí promazat.

Motory byly v nabídce dva. Dražší, a dnes prakticky nevyskytující se, byl diesel 1.4 HDI původem od PSA. Není nejhorší, jenže jednou jej mohou doběhnout klasické vrtochy common-railů. Proto hledejte nejrozšířenější benzinový litrový tříválec. I s ním můžete v klidu jezdit za pět a méně litrů, navíc je prakticky nezničitelný. Rozvody jsou řešeny skutečně bezúdržbovým řetězem a ani seřizování ventilových vůlí většinou nebývá nutné do vysokých nájezdů. Mechanika je přitom opravdu bytelná – najdete i ayga se 400 tisíci kilometry. Zkušení majitelé ale doporučují pravidelně kontrolovat stav lambda sondy – může stát za cukáním motoru, často ji ale stačí vyčistit. U prvních vozů také při vyšších nájezdech selhával katalyzátor. Ten pořídíte v druhovýrobě za ceny od 6000 korun. Při vyšších nájezdech je záhodno prověřit, jestli neuniká voda okolím vodní pumpy. Výměna není obtížná a vyjde asi na 3000 korun.

Motory byly v nabídce dva. Dražší, a dnes prakticky nevyskytující se, byl diesel 1.4 HDI původem od PSA. Není nejhorší, jenže jednou jej mohou doběhnout klasické vrtochy common-railů. Proto hledejte nejrozšířenější benzinový litrový tříválec. I s ním můžete v klidu jezdit za pět a méně litrů, navíc je prakticky nezničitelný. Rozvody jsou řešeny skutečně bezúdržbovým řetězem a ani seřizování ventilových vůlí většinou nebývá nutné do vysokých nájezdů. Mechanika je přitom opravdu bytelná – najdete i ayga se 400 tisíci kilometry. Zkušení majitelé ale doporučují pravidelně kontrolovat stav lambda sondy – může stát za cukáním motoru, často ji ale stačí vyčistit. U prvních vozů také při vyšších nájezdech selhával katalyzátor. Ten pořídíte v druhovýrobě za ceny od 6000 korun. Při vyšších nájezdech je záhodno prověřit, jestli neuniká voda okolím vodní pumpy. Výměna není obtížná a vyjde asi na 3000 korun.

Asi nejtypičtějším bolavým místem kolínských trojčat je spojka. Začalo to tím, že výrobce namontoval špatnou sérii, u které praskaly pružiny lamel. Postupem času pak byl zvětšen průměr, problémy ale zcela neodezněly a životnost je podprůměrná. Možná na tom má svoji vinu i charakter tříválce, který majitele při rozjezdu nutí trochu jej před rozjezdem vytočit. Kvalitní spojkovou sadu pořídíte kolem pěti tisíc, pro poloautomatickou převodovku je cena běžně trojnásobná.

Asi nejtypičtějším bolavým místem kolínských trojčat je spojka. Začalo to tím, že výrobce namontoval špatnou sérii, u které praskaly pružiny lamel. Postupem času pak byl zvětšen průměr, problémy ale zcela neodezněly a životnost je podprůměrná. Možná na tom má svoji vinu i charakter tříválce, který majitele při rozjezdu nutí trochu jej před rozjezdem vytočit. Kvalitní spojkovou sadu pořídíte kolem pěti tisíc, pro poloautomatickou převodovku je cena běžně trojnásobná.

Převodovka je vždy pětistupňová, v nabídce ale byly dvě. Manuální a poloautomatická. S tou první nebývají, kromě stížností na nepřesné řazení, problémy. Druhá je velmi cukavá a objevily se i problémy s její spolehlivostí. Ty mohou vyústit až v nutnost kompletní výměny, která vyjde na desetitisíce.

Převodovka je vždy pětistupňová, v nabídce ale byly dvě. Manuální a poloautomatická. S tou první nebývají, kromě stížností na nepřesné řazení, problémy. Druhá je velmi cukavá a objevily se i problémy s její spolehlivostí. Ty mohou vyústit až v nutnost kompletní výměny, která vyjde na desetitisíce.

Elektrická síť je primitivně jednoduchá. Má to řadu nevýhod – třeba okno u spolujezdce řidič neotevře jinak, než že se natáhne, elektrická zrcátka chyběla zcela. Jenže nic z toho nezlobí. Jedinou vzdáleně související závadou je praskající ovladač výstražných blinkrů. Problém je přitom čistě estetický.

Elektrická síť je primitivně jednoduchá. Má to řadu nevýhod – třeba okno u spolujezdce řidič neotevře jinak, než že se natáhne, elektrická zrcátka chyběla zcela. Jenže nic z toho nezlobí. Jedinou vzdáleně související závadou je praskající ovladač výstražných blinkrů. Problém je přitom čistě estetický.

V roce 2010 vypukl skandál týkající se zasekávajících se pedálů vozidel Toyota. Nevyhnul se ani vozům z TPCA. Ne že by se objevil takový případ přímo u nich, do servisů však musela. Akce se však dotknula pouze aut s automatickou převodovkou.

V roce 2010 vypukl skandál týkající se zasekávajících se pedálů vozidel Toyota. Nevyhnul se ani vozům z TPCA. Ne že by se objevil takový případ přímo u nich, do servisů však musela. Akce se však dotknula pouze aut s automatickou převodovkou.

Jak jezdí Citroën C1 za 90 tisíc se dočtete v následující kapitole.

Jak jezdí Citroën C1 za 90 tisíc se dočtete v následující kapitole.

O konstrukci podvozku se postarala Toyota. A nutno dodat, že její vozy v tomto ohledu vynikají nadprůměrnou životností. Beze zbytku to platí i o naší trojce. Pokud se něco začne vpředu ozývat, bytelné rameno pořídíte celé do dvou tisíc, zakoupit ale jdou i samostatné silentbloky.
Při nákupu vozu se podívejte do prostoru rezervy. Především u vozů z počátku výroby občas zatékalo do kufru. Buď přímo těsněním pátého okna, nebo kolem horní brzdové svítilny.
Výfuky kolínských vozů jsou řešeny jednoduše a častěji trpí korozí. Výjimečné nejsou ani případy, kdy lomozí, což je ale jejich výrobní vlastnost.
U aut, která byla využívána třeba k rozvážce pizzy, se občas ukázaly jako slabé zámky dveří. Spíše výjimečně pak dokonce zatuhne spínací skříňka, která se musí promazat.
59
Fotogalerie

Test ojetiny Citroën C1: Nejlepší ojeté auto pro ženy?

Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 byla první auta zahraničních značek, vyráběná v ČR. Jak fungují jako ojetiny?

Kapitoly článku:


Občas se na nás obracíte s dotazem ohledně dostupného auta pro ženu. Třeba pouze jako dopravní prostředek na nákupy. I když si na stereotypy příliš nepotrpíme, otázka na levné a spolehlivé přibližovalo do města, které by se líbilo i ženám a dívkám, není vůbec špatná.

Dnes se podíváme, jak by ve výběru obstála první generace trojice vyráběné nedaleko středočeského Kolína: jmenovitě Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Plány na společný vývoj minivozu a stavbu továrny zveřejnili Francouzi s Japonci už v roce 2001. Další čtyři roky trvalo, než skutečně z Ovčár začaly vyjíždět minivozy.

Techniku i technologii výroby dodala z větší části Toyota, která své aygo v některých detailech od francouzských bratrů odlišila. Jinak je střižena střecha a záď, liší se však i části interiérů.

V průběhu výroby absolvovala trojčata hned dvě modernizace, změny byly ale více méně designové. Technika, ale i spolehlivost, kterou především Toyota Aygo dlouhodobě dominovala rozličným anketám, zůstaly až do roku 2014 a uvedení druhé generace beze změny.

Vozů z vybrané trojice jsou na trhu spousty. Ceny nejhorších dnes začínají asi na čtyřiceti tisících, zachovalý vůz s klimatizací a rozumným nájezdem pořídíte asi o dvacet tisíc dráž. To je o něco více, než na kolik vyjde asi největší konkurent – Fiat Panda. Naopak třeba Kiu Picanto nebo Hyundai i10 podobného stáří pořídíte nepatrně dráže.

Na co si dát při výběru pozor poradíme v galerii:

1.jpg2.jpg3.jpg

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud