59
Fotogalerie

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu

Přemístěná výroba, nižší cena a lepší vlastnosti, tak lze stručně popsat nový Nissan Leaf. Jenže o tom, zda jde o vynikající automobil, nebo naopak naprostý nesmysl, nakonec ve velké míře rozhoduje úhel pohledu. Pro jedny to je jasná budoucnost, jiní najdou řadu argumentů, proč považovat nákup Nissanu Leaf za zbytečně vyhozené peníze.

Kapitoly článku:


Nissan Leaf se začátkem letošního roku představil v nové podobě. Dříve se japonský elektromobil vyráběl v domácí fabrice, aktuálně se pro evropské trhy vyrábí v anglickém Sunderlandu. Oficiální informace uvádějí, že devadesát procent dílů pochází od dodavatelů z Evropy, a to včetně lithium-iontových akumulátorů.

Díky převedení produkce do Evropy a několika dalším úpravám je Leaf levnější. V roce 2011 jsme psali o tom, že cena startuje na 750 000 Kč, v současnosti to je 715 000 Kč. Co si budeme povídat, stále to je poměrně dost peněz. Za podobnou částku lze koupit třeba Octavii s dieselovým motorem, pohonem všech kol, karoserií kombi a téměř plnou výbavou. Octavia přitom není zrovna příklad podbízivě levného automobilu.

leaf_01.JPGleaf_02.JPG 
Loňské prodeje v Evropě zaostaly za očekáváním. Nový Leaf by měl být pro zákazníky zajímavější.

Je to ve velké míře právě cena, která brání větším prodejům, obzvlášť na trzích podobných těm v České republice, kdy elektromobily nejsou dotovány státem. V loňském roce se v Evropě prodalo 5210 kusů, Nissan očekával devět tisíc. Nový Leaf by to ale mohl změnit.

Leaf má upravený design, což zapříčinilo pokles součinitele odporu vzduchu z původních 0,29 na 0,28. Přemístil se konektor pro dobíjení. Nově jej najdete vpředu (lze v něm také uzamknout dobíjecí kabel a má i diodové osvětlení pro snaží manipulaci v noci), což v praxi znamená o 40 litrů větší zavazadlový prostor. Zrychlení se zlepšilo o čtyři desetiny sekundy (aby vůz lépe vyhovoval rychlému evropskému provozu), zároveň výrobce udává vyšší dojezd.

Ten stoupl z původních 175 na 199 km. Především tento údaj ale berte s velkou rezervou. Co je určitě také zajímavé, to je nižší hmotnost. Například dobíjecí soustava je lehčí o třicet kilogramů. Zároveň se ale na druhou stranu v zájmu snížení ceny vyměnily dveře. Dříve k jejich výrobě Nissan používal hliník, dnes to je levnější ocel.

Nissan Leaf je určitě velmi zajímavé auto. O tom, zda dokáže obhájit svou vysokou cenovku (na oficiálních stránkách se mi mimochodem nepodařilo najít kompletní ceník), rozhodne ve velké míře úhel pohledu.

leaf_03.JPGleaf_04.JPG 
Auto využívající výhradně elektrickou energii je stále v českém prostředí velkou raritou. Do města ovšem lepší dopravní prostředek nenajdete.

Nissan Leaf je výborný

Z toho pro Nissan správného úhlu pohledu má Leaf jen velmi málo chyb a ty vám zcela určitě dokáže vynahradit svými přednostmi. Design auta přeskočíme, to je ta poslední věc, která u Leafu hraje nějakou roli. Zajímavější je interiér. Nissan totiž prezentuje (a během předání auta mě na to také několikrát upozornil) Leaf jako zcela normální automobil. V dnešní době jsou už omezení v důsledku instalace součástí elektrického pohonu překonaná, takže Leaf opravdu bez problémů zvládne odvézt pět dospělých osob.

Člověk je z toho až překvapen. Vpředu nehledejte žádná omezení, dozadu se pak s rezervou usadí i dlouhání. Sedadla jsou měkká a pohodlná, potěší také rovná podlaha vzadu nebo třeba drobnost v podobě vyhřívání zadních sedaček. Jednoduše řečeno, Leaf je regulérně prostorným automobilem, což podtrhuje objemem zavazadelníku.

V základu má 370 litrů. Pro porovnání: To je pouze o deset litrů méně, než co nabídne model považovaný za etalon nižší střední třídy – Volkswagen Golf. Nicméně Leaf si v kufru veze (a bylo by odvážné tuto situaci měnit) tašku s dobíjecím kabelem, která přeci jen nějaký ten litřík ubere.

leaf_35.JPGleaf_36.JPG 
Zavazadelník zvládne 370 litrů. Pravda, vstupní otvor není největší, ale jinak co do praktických vlastností je Leaf skutečně klasický automobil.

Elektricky zaměřeným uživatelům se pak určitě bude líbit pracoviště řidiče. Futuristicky ztvárněná palubní deska rozdělená do několika částí, sledování kuliček symbolizujících aktuální intenzitu dobíjení, barevné displeje, rostoucí stromečky a tak dále. Informací dává Leaf k dispozici opravdu hodně. Není to náhoda, jak zjistíte později. K tomu, abyste dokázali ujet větší vzdálenost, tyto informace opravdu potřebujete.

Takže: interiér je praktický, prostorný a pohodlný. Pokud Leaf srovnáte třeba s Peugeotem iOn, který vyjde na podobné peníze, je elektromobil značky Nissan tisíciprocentním vítězem. Vůbec se nedivím tomu, že Peugeot pro letošní rok eviduje pěknou kulatou nulu v kolonce prodaných iOnů, zatímco Nissan se chlubí vyčerpanou kapacitou 25 kusů určených pro letošní rok do České republiky.

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud