Škodovka si pro Ženevu připravila novinky hlavně pro své vlajkové lodi. Zcela nový Superb doplnilo i rozšíření řady GreenLine a podstatné, ač nepříliš viditelné vylepšení stěžejního modelu Octavia RS TDI. Všechny tři velké novinky vám představíme jednu po druhé.
Škoda Octavia RS TDI common rail
Mezi ženevskými novinkami Škody se objevil avizovaný ostrý naftový liftback a kombi Octavia RS TDi s novým agregátem. Pod kapotou této verze bude nyní čtyřválec 2,0 TDI o výkonu 125 kW (170 k) a točivém momentu 350 Nm, ovšem vybaven vstřikováním common-rail.
Dynamické vlastnosti vozu by měly zůstat beze změny, ale motor má nabídnout trochu více využitelných otáček a také hladší a klidnější chod.
Octavia RS TDI Common-Rail
Škoda Superb GreenLine
Řada GreenLine není v nabídce automobilky žádnou žhavou novinkou, ale s představením nového Superbu se ihned dotkla i jeho. Stejně jako v případě Fabie představuje úspornou a ekologicky se tvářící verzi vozu.
Superb GreenLine se od běžného modelu odlišuje použitím doplňků, které ve výsledku sníží spotřebu. Tento model je vybaven naftovým agregátem 1,9 TDI PD DPF o výkonu 77 kW (105 k), který je proti běžnému modelu doplněn převodovkou s delšími převody. Dynamika se tak mírně zhorší, ale při dané rychlosti točí motor méně a spoří se palivo.
GreenLine dostal navíc pneumatiky s nízkým valivým odporem a pár aerodynamických doplňků, které snižují odpor vozu. Kombinovaná spotřeba pak má dosáhnout hodnoty 5,1 l na 100 km a emisí CO2 ve výši 136 g na 1 km.
Škoda Superb GreenLine
Nová Škoda Superb ve světové premiéře
Hlavním trhákem expozice Škody ovšem bezesporu byla nová generace Superbu. Ta svými rozměry již nebude takovým lídrem střední třídy a to i přesto, že na délku porostl o 35 mm na 4 838 mm. Přeci jenom nové generace konkurentů výrazně porostly a Superb se tak bude muset spokojit ve střední třídě s pozicí velkého, ale ne největšího modelu.
Trochu zarážející je pak zmenšení rozvoru o 42 mm na 2 761 mm. Právě skvělý rozvor minulé generace zajišťoval opravdu enormní prostornost a také optickou vyváženost díky menším převisům. Ty není vzrostly o nemalých 77 mm a hlavně na zadní části vozu je to znát. Samotný design vozu jde v duchu současných modelů automobilky Škoda. Vcelku unifikovaná příď příliš nekoresponduje se zadní části, kdy jde cítit jakési násilné naroubování zadní partie vozu.
Liftback nebo sedan
Doslova revolucí je pak skutečnost, že Superb je současně liftback a sedan. Tedy, že víko zavazedelníku lze otevřít samostatně jako u sedanu, nebo i se zadním oknem, jako u liftbacku.
Tato vychytávka má spoustu výhod, mezi které patří např. skutečnost, že design vozu může připomínat líbivější sedan a přesto lze mít praktičnost přístupu do kufru jako u liftbacku.
Motory a převodovky
O pohon nové generace Superbu se budou starat tři benzínové a tři naftové agregáty, z nichž je značná část zcela nových, tedy takových, které u minulé generace nebyly k dispozici.
Základní benzínovou motorizací bude přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI o výkonu 92 kW, který doplní větší přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI. Vrcholem nabídky pak bude přímovstřikový šestiválec 3,6 FSI o výkonu 260 koní a točivém momentu 350 Nm, který bude doplněn pohonem na všechna čtyři kola, což je u Superbu také novinkou.
Naftu pak zastoupí dva původní a jeden nový agregát. Základ bude tvořit starší jednotka 1,9 TDI o výkonu 77 kW, který doplní dvoulitrový naftový motor 2,0 TDI PD o výkonu 103 kW. Vrcholem v nabídce nafty a také novinkou pod kapotou bude čtyřválec 2,0 TDI se vstřikováním common-rail o výkonu 125 kW (170 k) a točivém momentu 350 Nm.
Benzínové motory
| 1,4 TSI | 1,8 TSI | 3,6 FSI 4x4 |
Objem (ccm) | 1 390 | 1 798 | 3 580 |
Výkon (kW/k) | 92/125 | 118/160 | 191/260 |
Toč.momnt (Nm) | 200 | 250 | 350 |
|
Zrychlení 0-100 (s) | 10,5 | 8,6 | 6,5 |
Max.rychlost (km/h) | 201 | 222 | 250 |
|
Komb.spotř.(l/100 km) | 6,6 | 7,6 | 10 |
Naftové motory
| 1,9 TDI | 2,0 TDI PD | 2,0 TDI CR |
Objem (ccm) | 1 896 | 1 968 | 1 968 |
Výkon (kW/k) | 77/105 | 103/140 | 125/170 |
Toč.momnt (Nm) | 250 | 320 | 350 |
|
Zrychlení 0-100 (s) | 12,5 | 10,2 | 8,8 |
Max.rychlost (km/h) | 190 | 207 | 222 |
|
Komb.spotř.(l/100 km) | 5,7 | 5,9 | 6 |
O přenos výkonu na kola se budou u benzínových verzí starat šestistupňové manuály. U modelu 1,8 TSI pak půjde objednat nový sedmistupňový automat DSG, ten je standardem u vrcholné verze 3,6 FSI.
Naftové motory budou mít převodovek více. Základní verze 1,9 TDI dostane pětistupňový manuál, 2,0 TDI PD šestistupňový manuál, který půjde pro obě verze vyměnit za automat DSG.
Výkon bude, mimo model V6 FSI, přenášen na přední kola. Klasický náhon na všechna kola s mezinápravovou spojkou Haldex, bude k dispozici od počátku pro model V6 FSI a později bude dostupný i pro modely s motorem 1,8 TSI a 2,0 TDI CR.
Nové prvky výbavy
Škoda s příchodem nové generace Superbu také výrazně obměnila možnosti výbavy svého vlajkového modelu. Mezi velké novinky v oblasti bezpečnosti bude patřit bezesporu nasazení kolenního airbagu a také zadních bočních airbagů, aktivní parkovací systém, střešní okno se solárním panelem a nebo aktivní světlomety AFS (adaptive Frontlight System).
Ten v závislosti na rychlosti upravuje osvětlení přes vozem, aby byla osvětlena právě ta část silnice, která je pro danou rychlost potřebná. Při nižších rychlostech se kužel rozšíří a osvětluje tak celou vozovku i okraje silnice, při vyšších rychlostech se světelný kužel zúží a prodlouží, aby osvětloval silnici před vozem.
Samozřejmostí je pak aktivní natáčení do zatáček, kde je navíc i Corner funkce, tedy přisvětlování mlhovkami při odbočování.
Živé foto ze Ženevy
Nová Škoda Superb na oficiálních fotografiích