35
Fotogalerie

Nissan LEAF: elektromobil pro rok 2010 představen

Jedním z prvních prakticky využitelných elektromobilů by měl být včera představený Nissan LEAF. Bude jím skutečně?

Elektřina je mezi motoristy v posledních letech považována za takřka všespasitelné božstvo, ale od slov k činům bývá daleko. Ano, máme zde roadster Tesla a několik tříkolových vozítek, ale skutečný elektromobil, jenž by nabízel prostorný interiér, dostatečný dojezd a přijatelnou pořizovací cenu aby člověk pohledal.

Nissan však oznámil, že koncem příštího roku začne v Evropě, Japonsku a Americe začne prodávat svůj nový model LEAF, s nímž se můžete seznámit i na přiložených snímcích. Nissan tvrdí, že LEAF ujede na jedno nabití 160 km, jedná se přitom o praktický pětidvéřový kompakt nižší střední třídy. Podle výrobce má uvedený akční radius uspokojit denní potřeby 70 % všech automobilistů na světě, s čímž naši obchodní zástupci, v nepřeberných množstvích křižující v bílých Fabiích republiku křížem krážem, zřejmě souhlasit nebudou.

Nissan Leaf 01.jpg Nissan Leaf 02.jpg Nissan Leaf 03.jpg
Nissan Leaf 04.jpg Nissan Leaf 05.jpg Nissan Leaf 06.jpg

„Naše auto je vůbec prvním praktickým vozem na světě, který si motoristé budou moci dovolit a budou jej chtít používat každý den,“ hrdě prohlásil Masato Inoue šéfující u Nissanu designu. „Specifický vzhled jasně označí nejen Nissan LEAF, ale také počátek nové éry bezemisního provozu,“ dodal.

Novinka je osazena sadou Li-Ionových baterií, jež jí zajistí i dostatečné jízdní výkony. Elektromotor dosahuje výkonu 107 koní (80k W) a točivého momentu 280 Nm, což jsou hodnoty pro danou třídu příznivé. Plné dobití akumulátorů proběhne za 8 hodin, tedy během noci, na 80 % však lze baterie dobít již za 30 minut. Daleko zajímavější je však sledovat všechny detaily, jimiž se u Nissanu snažili optimalizovat vlastnosti tohoto elektromobilu.

Nissan Leaf 19.jpg Nissan Leaf 20.jpg Nissan Leaf 21.jpg
Nissan Leaf 22.jpg Nissan Leaf 23.jpg Nissan Leaf 24.jpg

Již hlavní reflektory složené ze sad LED zatěžují elektrickou soustavu Nissanu LEAF pouze minimálně, konstrukce jejich krytů navíc má za úkol rozrážet vzduch a směřovat jej a zpětná zrcátka, čímž by měly klesnout aerodynamický odpor i hluk.

Pro zdůraznění ekologičnosti byl interiér navržen v barevné kombinaci připomínající glóbus. Samozřejmostí je velký displej na středovém panelu, který zobrazuje řadu informací od zábavního infosystému IT přes údaje navigace až po vytyčení jízdně dosažitelných oblastí, zbývající energie a stanovení nejbližších dobíjecích stanic. 

Nissan Leaf 07.jpg Nissan Leaf 08.jpg Nissan Leaf 09.jpg
Nissan Leaf 10.jpg Nissan Leaf 11.jpg Nissan Leaf 12.jpg
Nissan Leaf 13.jpg Nissan Leaf 14.jpg Nissan Leaf 15.jpg
Nissan Leaf 16.jpg Nissan Leaf 17.jpg Nissan Leaf 18.jpg
Nissan Leaf 25.jpg Nissan Leaf 26.jpg Nissan Leaf 27.jpg
Nissan Leaf 28.jpg Nissan Leaf 29.jpg Nissan Leaf 30.jpg
Nissan Leaf 31.jpg Nissan Leaf 32.jpg Nissan Leaf 33.jpg
Nissan Leaf 34.jpg Nissan Leaf 35.jpg
Nissan LEAF

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud