Leon Cupra R není jen nejrychlejší Seat historie, ale je též svým způsobem i vlajkovou lodí značky. Je čas jej detailně prozkoumat.
Místem premiéry tohoto poněkud výjimečného automobilu se stal autosalon ve Frankfurtu, ale až nyní Seat přispěchal s detailními specifikacemi a pořádnou sadou snímků.
V prvé řadě je třeba ještě jednou zdůraznit, že se jedná o vůbec nejvýkonnější a nejrychlejší sériový Seat všech dob. O jeho pohon se stará populární zážehový koncernový čtyřválec 2,0 TSI s přímým vstřikováním a přeplňováním, podobný, jakým disponuje stávající Leon Cupra. Modifikací elektronického řízení a zvýšením plnicího tlaku dmychadla se na něm konstruktérům podařilo zvýšit jeho výkon o 25 koní na výsledných 265 koní (195 kW).
Využitelnost v běžném provozu mu má zajistit vysoký točivý moment 350 Nm dosahovaný v rozpětí od 2 500 do 5 000 ot./min. A dynamické parametry tohoto poměrně obyčejně vypadajícího vozu jsou působivé - z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,2 s a dosáhne elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. O přenos točivého momentu se stará šestistupňová převodovka s manuálním řazením upravená s ohledem na rychlejší řazení.
Ačkoli je tento model zaměřen především na výkony, v kombinovaném provozu se má spokojit s průměrnou spotřebou 8,1 l/100 km a vyprodukuje CO2 o hmotnosti 190 g/km. Podle Seatu se jedná o nejekologičtější vůz ve své kategorii, což je dosti odvážné tvrzení, přesto však stačí k dosažení limitu Euro V.
Seat Leon Cupra R na sebe má strhávat pozornost i pokrokovými technologiemi, těmi nejmodernějšími, jaké Volkswagen Seatu svěřil. Nejrychlejší Seat se tak vyznačuje i soustavou XDS (tedy jakýmsi elektronickým samosvorným diferenciálem), kterou disponují i Volkswageny Scirocco R nebo GTI a jež má za úkol omezovat přirozenou nedotáčivost vozu a zvyšovat trakci při průjezdu zatáčkou. V řízení podvozku se pochopitelně setkáme i s ABS, EBA, ESP a TCS, k bezpečnosti přispívají též kompletní sestava airbagů, nasvětlování zatáček, automatické stěrače, varování na pokles tlaku v pneumatikách nebo parkovací asistent vzadu.
Je to vůbec poprvé, co vůz koncernu VW Group s touto platformou stane v sériové výbavě na devatenáctipalcových kolech, jež mohou být za příplatek lakovány bíle, každopádně nazouvají pneumatiky s extrémně nízkým profilem a rozměry 235/35. Pod nimi se nachází mohutné kotouče o rozměrech 345 x 30 mm vpředu a 286 x 12 mm vzadu.
Od ostatních Leonů se tento rekordman vyznačuje sadou stylizovaných písmen „R“ na masce chladiče, výklopné zadní stěně, volantu a opěradlech, zpětnými zrcátky lakovanými černým lesklým povrchem či modifikovanými nárazníky. Na výběr je z devíti odstínů laku včetně specifických barev Lumina Orange a Kiwi Green.
Zvláštní poslání modelu Leon Cupra R je cítit též v jeho interiéru, kde najdeme kromě jiného i přední sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami čalouněnými kombinací Alcantry a šedé látky, případně černou kůží s bílým stehováním. O sportovních ambicích napovídá i tříramenný, vespod bohužel plochý multifunkční volant. V široké výbavě jsou tempomat, palubní počítač, dvouzónová klimatizace i pokrokový audiosystém, nevzhledné, mohutné kusy světlých, plochých plastů na středové konzoli však zůstaly zachovány.
Cenu španělské novinky zatím neznáme, dá se však očekávat cifra blízká úrovni ceny nového VW Scirocco R, tedy přes 800 tisíc Kč.
Seat Leon Cupra R