Policie by mohla zastavovat auta neukázněných řidičů rádiovými vlnami

Britská společnost E2V pracuje na systému, jenž by umožnil policistům na dálku znehybnit vozidlo hřešícího řidiče.

Jak zastavit vůz nebo motocykl, na němž před policejním pronásledováním ujíždí řidič podezřelý ze spáchání trestného činu nebo přestupku? V praxi se nyní používá celá řada donucovacích prostředků, ovšem je třeba podotknout, že obvykle jeden je horší než druhý. Pronásledování, blokování, střelba, umělé překážky na vozovce, to vše s sebou vždy nese nižší či vyšší riziko ohrožení nejen pronásledovaného vozidla, jeho řidiče a zasahujících policistů, ale také okolních účastníků dopravního provozu.

A že nejde o žádná „teoretická rizika“, o tom svědčí celá řada nešťastných incidentů, mezi nimiž zřejmě nejvýrazněji ční loňská tragická nehoda na D1. Soukromé i vládní subjekty však pracují na dalších, poněkud šetrnějších a pro okolí méně nebezpečných způsobech, jak vozidlo případného hříšníka znehybnit. Zřejmě nejznámějším systémem je vysílání elektromagnetických impulzů (EMP), jež na dálku paralyzují elektronické soustavy ve voze.

Zastavovani 1.jpgZastavovani 2.jpgZastavovani 3.jpg
Praktické ukázky funkce systému RF Safe-Stop na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru

Britská společnost E2V nyní podle BBC pracuje na systému RF Safe-Stop, jehož princip je ve své podstatě velmi podobný, ale měl by být šetrnější a přesnější než EMP. Zařízení údajně pracuje na vzdálenost až 50 metrů a pulzy rádiových vln mají blíže neupřesněným způsobem pouze zastavit motor, nikoli paralyzovat další elektronické palubní soustavy nutné pro bezpečné řízení vozidla. Po zásahu touto „zbraní“ tak automobil či motocykl zkrátka zastaví, jako by došlo třeba k zastavení přísunu paliva.

Soustava RF Safe-Stop by mohla být obzvláště užitečná při zastavování jednostopých vozidel, u nichž mají strážci zákona při stíhání s ohledem na bezpečnost jezdce jen omezenou škálu prostředků. Tento systém byl na sklonku loňského roku úspěšně předveden při prezentaci firmy E2V na letišti Throckmorton v britském Worcestershiru.

Otázek při vývoji podobných soustav a jejich případném zavádění do praxe ale zůstává celá řada. Jak třeba zabránit, aby se nedostaly do nesprávných rukou? A jak se po zásahu budou chovat moderní automobily, u nichž se elektronika ve stále rozsáhlejší míře podílí na samotném řízení vozidla…?


 

Doporučujeme

Články odjinud