40
Fotogalerie

Možná ne tak úplně skvělá kombinace: Test BMW 435d xDrive Cabrio

Sportovně střižený kabriolet se vznětovým motorem a pohonem všech kol asi není úplně esencí dynamické jízdy. Jenže na druhou stranu je řeč o BMW.

Kapitoly článku:


Nebývá zvykem, aby se testovací auto BMW doslova nehemžilo „nejsilnějším“ písmenem na světě a modročervenou trikolorou. BMW si z emblému M udělalo výnosný obchod, který je nutno živit. To je pochopitelné.

Pokud se pozorně nedíváte kolem sebe, jeden už ani neví, jak trojka bez M sportovního paketu vlastně vypadá. Proto testované BMW řady 3 s výbavou Luxury Line potěšilo a zároveň překvapilo.

Krása je vždy v oku pozorovatele, ovšem já se nemohu ubránit pocitu, že bez M sportovního paketu trojka vypadá jako ocucaný bonbon. Lesklé lišty v předním a zadním nárazníku přední část vozu opticky zjemňují a zakulacují, a celkově mi tato decentnost a střídmost vzhledem k renomé řady 4 k vozu úplně nesedí. Výbava Luxury cílí na jiné zákazníky a moc bych zato nedal, že hodně z nich žije na asijském kontinentu.

2938 (Kopírovat).JPG2939 (Kopírovat).JPG2941 (Kopírovat).JPG

INDIVIDUALNÍ VÝBAVA

Nicméně tohle není běžná Luxury Line, naše auto pro test je dovybavené prvky z programu BMW Individual. Středobodem exkluzívních výbavových prvků je pastelově šedivá barva Fashion Grey, která by zcela jistě byla naprosto vesmírnou záležitostí, kdyby s podobným tématem dříve nepřišla třeba Škoda u modelu Octavia RS a později ji nezačala nabízet také pro Fabie.

Teď mě nechápejte špatně, já tu nesrovnávám jednotlivé barvy karoserie, Fashion Grey je co se týče hloubky, sytosti a lesku úplně jinde, jen poukazuji na fakt, že přestože sytá krémově šedá barva od BMW Individual vypadá na autě opravdu skvěle, kýženého efektu s ní úplně nedocílíte právě proto, že lidé jsou na tento typ barvy zvyklí odjinud. A pakliže máte za tuhle parádu vysolit 130 tisíc korun, byl by hřích nezvážit některou z dalších individuálních barev karoserie, zejména metalických, kterých BMW nabízí hned několik.

Kromě barvy karoserie jsou na autě vysoce lesklé černé okenní lišty a leskle černé lišty Piano Black, které vozu propůjčují mimořádně elegantní atmosféru. Má to však i druhou stránku věci - musíte se k nim chovat s mimořádnou opatrností, protože interiérové obložení, zejména na středové konzole, je lehce poškrabatelné, například odloženými klíči, prstýnkem, telefonem.

Hnědá kůže Merino s rozšířením „Golden Brown/Black“, kterou jsou čalouněna sportovní sedadla, vypadá v kombinaci s černým obložením Piano Black úchvatně a je poměrně překvapivé, že tahle jemná paráda s kontrastním lemováním a několika opravdu hezkými detaily stojí „pouze“ 31,5 tisíce korun. Zejména v kontextu s šedou barvou, která vyjde na více jak čtyřnásobek.

Posledním prvkem výbavy s puncem Individual jsou 19palcová kola z lehkých slitin s paprsky do písmene V, které u BMW označují kódem 626. Musím říct, že jsou opravdu povedené, decentní, přitom dostatečně sportovní. Ostatně BMW Individual vždy nabízel kola, která upoutají vaší pozornost na první pohled. Za bezmála 30 tisíc korun mi nepřijdou ani bůhvíjak drahá. Co mi však přijde škoda, je fakt, že logo BMW Individual na jednom z paprsků není na kolech hloubkově vyraženo. Nápis je sice elegantně decentní, nicméně připomíná spíše samolepku.

2964 (Kopírovat).JPG2971 (Kopírovat).JPG2969 (Kopírovat).JPG

TUHÉ, ALE DOST TĚŽKÉ

BMW od generace trojkového BMW E90 (konkrétně E93 označující kabriolet) sází na trojdílnou kovovou střechu. Těžký a složitý mechanismus je mimořádně elegantně inkorporován do kupé siluety způsobem, jenž nenarušuje jeho propracované křivky. Pryč je doba, kdy varianty kupé-kabriolet vypadaly s nataženou střechou disproporčně – jako například Peugeot 307, případně Focus.

Tento typ stahovací střechy, a s ním spojené dodatečné výztuhy karoserie, jsou na vině, že kabriolet je o citelných 225 kilogramů těžší, než je kupé se stejným motorem a pohonem. Díky vynikající tuhosti ve zkrutu je 435d xDrive Cabrio ovšem velmi pevné a tuhé - nekroutí se, interiér nevydává žádné pazvuky. Za tohle zaslouží BMW obrovskou pochvalu.

Na druhou stranu, když si člověk uvědomí skutečnou hmotnost konkrétního modelu (bez posádky a jejich zavazadel 1925 kg), vůbec ho nemůže překvapit topornější chování v zatáčkách. Adaptivní M podvozek je výborně vyvážený, a zejména v komfortním režimu příjemně poddajný, ovšem ani on nedokáže úplně zamaskovat hmotnost vozu. A to je nejspíše důvod, že domácím hřištěm tohoto BMW jsou rychlostní silnice a dálnice, než zakroucené okresky. Něco takového však čekám od BMW řady 6 Cabrio, nikoliv od menší trojky, která by měla být volbou nadšených řidičů.

Vznětový třílitr s výkonem 230 kW a točivým momentem 630 Nm je podle mého názoru jedním z nejlepších vznětových motorů na trhu. Když vynecháme výkon, kterého máte kdykoliv naprostý nadbytek, a teď nepřeháním, opravdu není okamžik, kdybyste zatoužili po masivnějším točivém momentu, případně nějakém tom kilowattu navíc, je to neskutečná kultivovanost řadového šestiválce.

Do kabiny se přenášejí jen minimální vibrace, a ani ve vyšších otáčkách o sobě motor nedává téměř vůbec vědět. Navíc jeho zvuk je příjemný. Libozvučnosti zážehového sourozence nedosahuje, jenže ten zase neumí jezdit za méně než šest litrů. A tohle auto ano. Chce to velkou dávku sebezapření, pečivou práci s plynovým pedálem, a také asistenci od jízdního režimu ECO, ale opravdu to jde. Už jen tohle vědomí stačí. S nohou na podlaze se dostanete v klidu přes 10 l/100 km, ale přes 13 litrů už to nejde. A to už mluvím o opravdu ostré jízdě na limitu vozu.

Na BMW řady 4 Cabrio je výborné, že si staženou střechu můžete užívat i v opravdu vysokých rychlostech bez ohledu na venkovní teplotu. Větrný deflektor, který je součástí standardní nabídky, posádku na předních sedadlech účinně chrání před větrnými turbulencemi. K tomu připočtěte vyhřívání volantu (opět ve standardu) a větrnou šálu s trojstupňovou intenzitou a celoroční provoz není vůbec žádný problém.

3009 (Kopírovat).JPG3010 (Kopírovat).JPG3012 (Kopírovat).JPG

ZÁŽEHOVÁ VERZE JE LEPŠÍ VOLBOU

BMW 435d xDrive Cabrio je pro mě zvláštním autem. I přes jeho nezpochybnitelné přednosti bych tuto konfiguraci určitě nevolil. Sportovně střižený kabriolet BMW řady 4, který se lépe cítí na dálnici, je paradox, přes který se nedokážu přenést. Pohon všech kol xDrive sice dovoluje dynamickou jízdu na okreskách, a to i přes vysokou hmotnost vozu, ale čistou zadokolku překonat nedokáže.

A argument že nabízí bezpečnou jízdu i za zhoršených podmínek je lichý, protože s takový autem se počítá spíše jako druhým až třetím, takže jeho potřeba po celých čtyřiadvacet hodin sedm dní v týdnu mi nepřijde nikterak naléhavá. Pokud se rozhodnete pro zážehovou verzi, ušetříte na pohotovostní hmotnosti 80 kilogramů – na přední nápravě – a to už se počítá. Nehledě na to, že BMW 440i Cabrio je o nezanedbatelných 113 tisíc korun levnější. Ty pak můžete utratit třeba za individuální lak Fashion Grey…

Na galerii fotografií pořízených při testování se podívejte zde:

2943 (Kopírovat).JPG2945 (Kopírovat).JPG2947 (Kopírovat).JPG

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud