Holandská malosériová automobilka Donkervoort představuje špičku svého stávajícího výrobního programu.
Firma Donkervoort patří k těm, jež řadu desetiletí vyrábí někdejší legendární sporťáky Lotus Seven a jejich modernější deriváty. Ale jak už tomu u podobných malých automobilek bývá, vývoj čehokoli nového je během na dlouhou trať. Nyní se však fanoušci Donkervoortu dočkali: po takřka třech letech do výroby nastupuje špičkový roadster D8 GTO.
Nový DOnkervoort D8 GTO zrychlí z 0 na 100 km/h za rovné 3 s
Ve své dlouhé přídi skrývá novinka zážehový pětiválec TFSI s objemem 2,5 l, přímým vstřikováním a přeplňováním z dílen Audi, který najdeme především v modelech Audi TT RS či Audi RS3. Na jeho adaptaci pro nové použití Donkervoort úzce spolupracoval přímo s oddělením Audi Quattro GmbH.
Nízká hmotnost, to je zřejmě nejdůležitější parametr automobilů tohoto druhu. V rámci vývoje proto prošla jednotka odtučňovací kúrou, po níž váží přibližně o 30 kg méně než v původním provedení Audi. Joop Donkervoort, zakladatel značky, uvedl, že většina úspor spočívá v odlehčení příslušenství, na čemž se podíleli také konstruktéři Audi.
Pohonná jednotka 2,5 TFSI byla ve spolupráci s konstruktéry Audi odlehčena a posílena
Nově navržen byl například poněkud narovnaný sací trakt uzpůsobený tvaru motorového prostoru. Díky tomu umožňuje vzduchu snadnější přístup a navíc je lehčí. Díky podobným modifikacím jednotka 2,5 TFSI posílila z 340 koní (250 kW) na 400 koní (294 kW) při 5 400 ot./min., přičemž točivý moment nyní vrcholí hodnotou 450 Nm při 5 300 ot./min.
Aby se do nového roadsteru vešel větší motor (dosud Donkervoort používal především menší čtyřválce VW Group), je také model D8 GTO zhruba o 350 mm delší a o 150 mm širší než dosavadní verze D8 GT Coupe a roadster D8 270RS (s ním novinka sdílí, ačkoli se to na první pohled možná nezdá, jen 5 % dílů).
Základní konstrukce však zůstala věrná původnímu konceptu. D8 GTO tak spočívá na prostorovém trubkovém rámu vyrobeném z kombinace oceli, hliníku a uhlíkových kompozitů. Také povrchové díly karoserie jsou vyrobeny z uhlíkových kompozitů, čímž se konstruktérům podařilo udržet pohotovostní hmotnost tohoto vozu v okolí 700 kg.
Není tedy divu, že se můžeme těšit na skutečně špičkové jízdní výkony. Zrychlení z klidu na 100 km/h má proběhnout během pouhých 3,0 s a rafička tachometru se zastaví na hodnotě 255 km/h. Výroba řady D8 GTO bude zahájena na 25 kusů omezenou sérií již na počátku příštího roku. „Standardní“ Donkervoort D8 GTO pak přijde na trhy během roku 2013, přičemž ceny mají startovat v přepočtu na 2,5 mil. Kč.