Nová generace Jeepu Compass má ambice stát se nejprodávanějším modelem této americké značky. Na český trh vstupuje se základní cenou 599 990 Kč.
Fanoušci Jeepu sice netrpělivě očekávají příchod nové generace legendy Wrangler, peníze však této značce koncernu Fiat-Chrysler mají vydělat SUV. A teď zejména nový Compass, který svojí velikostí a vlastnostmi spadá do kompaktní třídy, prožívající ze všech segmentů ten úplně největší boom.
V modelové nabídce automobilky je zařazen s chirurgickou přesností. Je totiž přesně o dvacet centimetrů větší než Renegade a o 20 menší než Cherokee.
Compass se nyní začíná prodávat i v České republice. Tuzemské zastoupení stanovilo základní cenu na úrovni 599 990 Kč.
Po designové stránce je podle našeho názoru vše v pořádku. Z čelního pohledu každý pozná, že jde o Jeep, boční linie odpovídá obecné představě o tvarech SUV. Mimochodem, Jeep má dvě základní designové linie. Ta drsnější - offroadová - je v současnosti vyčleněna logicky pro Wrangler a překvapivě také pro maličký Renegade. Compass, stejně jako jeho větší sourozenci patří do té druhé, uhlazenější linie.
Do terénu můžete
Nicméně, i tak má Compass zůstat věrný tradici Jeepu, tedy schopnosti zdolávat terén. V nabídce jsou sice i varianty s pohonem pouze předních kol, avšak systémy pohonu všech kol jsou k dispozici hned dva. Ten méně sofistikovanější je vyčleněn pro verze, které vstupují na trh právě nyní, ten schopnější s redukcí bude montován do varianty Trailhawk. Ta ovšem bude dostupná až na jaře příštího roku.
Kromě jiného systému "čtyřkolky" dostane také o dva a půl centimetru zvětšenou světlou výšku (klasický compass má podvozek nad zemí 19 centimetrů), ochranné kryty podvozku a některé asistenční systémy usnadňující průjezd terénem.
Základní verzi auta pohání zážehový čtyřválcový turbomotor se zdvihovým objemem válců 1,4 litru. Ten dosahuje maximální výkon 140 koní. Spojen je se šestistupňovou manuální převodovku, která točivý moment přenáší pouze na přední kola.
Ve výbavě tohoto vozu s označením Sport je například tempomat, elektrická parkovací brzda, elektricky nastavitelná zrcátka, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, kožený volant, loketní opěrky pro přední i zadní cestující, pětipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému, který obsahuje i digitální rádio. A také systémy, které samočinně udržují auto v jízdním pruhu a varují před hrozícím čelním nárazem. Auto jezdí na šestnáctipalcových ocelových kolech.
Vyšší výbavy nebo za příplatek je možno do auta získat třeba odmrazování předních stěračů, vyhřívaný volant i sedačky, dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém s 8,4 palcovou obrazovkou a navigací, střešní ližiny, elektrické otevírání pátých dveří, kožená ventilovaná sedadla, adaptivní tempomat a samozřejmě pohon všech kol, případně devítistupňový automat.
Nejlevnější vůz s pohonem 4x4 lze aktuálně u tuzemských dealerů Jeepu koupit za 783 990 Kč. Jde o vůz s prostřední výbavou Longitude. Pod kapotou je v takovém případě středně výkonná (140 koní) verze dvoulitrového turbodieselu. Řidič musí řadit manuálně. "Čtyřkolka" s automatem je se shodnou motorizací a výbavou dražší o dalších sedmdesát tisíc korun.
Nejvíce 170 koní
Dalšími motory v nabídce jsou ještě naftová šestnáctistovka (120 koní) a stosedmdesátikoňový dvoulitrový turbodiesel. Stejným počtem koňských sil disponuje také nejvýkonnější zážehová motorizace 1,4 Multiair.
Měli jsme možnost se na necelých třicet kilometrů dlouhé trase projet jak se vznětovou, tak i zážehovou verzí. V obou případech šlo o varianty 4x4 s automatickou převodovkou a v obou autech bylo pod kapotou ukryto sto čtyřicet koní. Hmotnost turbodieselu v přídi se při projíždění ostřejších zatáček na venkovských silničkách okresu Praha-východ přece jen trochu více projevila v nedotáčivosti. Nicméně klapot turbodieselu byl velmi dobře odhlučněn, což se týkalo i valivého hluku. U zážehového motoru se zřejmě malinko ubralo na těsnících hmotách, jelikož motor byl přece jen slyšet trošku více. Má ale docela příjemný, sytý zvuk.
Spotřeba při svižné jízdě u dieselové verze dosáhla podle údajů na palubním počítači průměr na sto kilometrů osm litrů, zážehová si vyžádala o dva a půl litru více.
Podvozek je spíše tvrdý, ale rozhodně ne kamenný a obtěžující. I díky tomu se v zatáčkách auto příliš nenaklání a řidič má tak z jízdy dobrý pocit.
Líbila se nám prostornost v interiéru, kde se sedí i na poměry této třídy docela vysoko. Vpředu se jistojistě dobře usadí majitelé nejrůznějších typů postav. Sedáky i opěradla mají docela velkorysé rozměry. Boční vedení má ale velmi měkké výplně. Inu, je to prostě rodinné SUV. Ovládací prvky jsou rozmístěny logicky. Tlačítek není ani moc ani málo.
Vzadu, jak jsme si vyzkoušeli, se usadí i lidé s postavami nad sto osmdesát pět centimetrů. I v případě, že před nimi je stejně velký řidič. Redaktor s výškou 186 centimetrů měl po nastavení sedačky řidiče do polohy ideální pro řízení před koleny ještě osmicentimetrovou rezervu a nad hlavou 4 centimetry vzduchu.
Kufr není rekordní. Pokud je v něm plnohodnotné rezervní kolo, tak má objem 368 litrů, pokud dojezdové kolo, tak 388 litrů a jestliže si vystačíte s lepící sadou, tak můžete naložit 438 litrů.
Další informace jsou v popiscích fotografií v následující galerii:
Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.
Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.
Jeep Renegade • Jeep Compass • Jeep Cherokee • Jeep Wrangler