Chtěli jsme jednoduše ukázat, jak Audi Q7 a Volvo XC90 nové generace zabrzdí před překážkou, kterou jim postavíme do cesty. Místo toho ukázala tato velká prémiová SUV nám, že se sama rozhodují, kdy a před čím zastaví. Účelem totiž je odvrátit hrozbu v reálně rizikových situacích, nikoliv uspokojit zvědavost řidiče schválně najíždějícího na překážku.
Kapitoly článku:
Možná už víte, že jsme proti sobě postavili nové generace luxusních sedmimístných SUV, nového Audi Q7 a nového Volva XC90. Zatím máme za sebou dvě části srovnávacího testu:
Dnešní článek je tak trochu navíc. Vzhledem k tomu, že oba modely jsou vybaveny pokročilými systémy automatického brzdění před překážkou, chtěli jsme je ukázat v akci prostřednictvím krátké videoilustrace. Postavíme měkkou překážku, natočíme, jak před ní obě auta zastaví, a případně porovnáme, jestli některý ze soupeřů zvládne bezpečně zabrdit z výrazně vyšší rychlosti než ten druhý. Ale ouha.
Matraci ignorují
Když se nám konečně povedlo vztyčit a zabezpečit nafukovací matraci tak, aby nám ji vítr na letišti pořád neshazoval, rozjíždím se proti ní nejprve s Audi. Raději bezpečných 40 km/h. S rychlostí nastavenou na tempomatu a nohou vznášející se milimetry nad brzdovým pedálem čekám pronikavý výstražný tón, provázený červenou ikonou v přístrojovém štítu a následovaný utažením pásu a prudkým nástupem brzd. Když mi definitivně dojde, že auto překážku ignoruje, je na včasné brzdění pozdě. Matrace i plastové přepravky (sloužící coby opěrná konstrukce) letí do dáli.
Redakce AutoRevue.cz uplatňuje při zkoušení vozidel technicky vyspělé pomůcky a přísně profesionální postupy
Jakmile vyzkoušíme stejnou situaci s Volvem a dospějeme ke stejnému výsledku, je jasné, že něco je špatně. Zatímco první generace těchto systémů spolehlivě brzdily před čímkoliv, co jste jim postavili do cesty (nafukovací figurína, papírové krabice, křoví – to všechno jsem zažil osobně), dnes se jen tak něčím zastavit nenechají. Doslova.
Proč? Copak tohle je nějaký pokrok? Je. Automobilky totiž usilují o to, aby bezpečnostní systémy zabránily kolizím v reálných rizikových situacích, ale přitom neobtěžovaly řidiče falešnými výstrahami nebo dokonce automatickým brzděním tehdy, když k tomu není důvod. Systémy v novém Audi Q7 i Volvu XC90 proto reagují pouze na konkrétní překážky a konkrétní situace. „S nafukovací matrací po silnici přece obvykle nechodíte,“ říká Martin Mazari, produktový manažer a technický školitel z Volva.
„Funkce City Safety využívá vyspělý detekční algoritmus nové generace na základě informací z nového typu radaru a kamery s vysokým rozlišením integrovaných do modulu ASDM (Active Safety Domain Master), umístěného pod čelním sklem v oblasti zpětného zrcátka,“ vysvětluje.
Soustava bezpečnostních systémů v novém Volvu XC90 „vidí“ i v noci, dokáže rozpoznat cyklisty a zasáhne, pokud při odbočování vlevo nedáte přednost protijedoucímu vozidlu
Modul ASDM podle něj porovnává objekty na obrazu z kamery s naprogramovanými šablonami objektů. Ty ukazují, jak vypadá dopravní značka, vozidlo nebo chodec. Objekt lze detekovat, i když je z něj viditelná jen část. Pokud není nalezena shoda se šablonami objektů nebo nejsou-li objekty dostatečně jasné, systém informace nepoužije, tzn. nebude na překážku reagovat.
Podle čeho se ale elektronika rozhoduje, kdy má zasáhnout a kdy ne?
Rozhoduje analýza obrazu i shoda s radarem
„V denním světle k detekci objektů obvykle slouží silueta nebo vzhled, zatímco ve tmě přichází více ke slovu detekce svítících bodů a noční vidění s cílem detekovat, zda mohou být světelné zdroje součástí jiných vozidel nebo zda se jedná např. o pouliční osvětlení,“ říká školitel Volva.
Audi umí rovněž dát pozor na chodce a zabránit nedání přednosti při odbočování vlevo
Jeho kolega z Audi Pavel Kolařík objasňuje princip fungování systému, který v Ingolstadtu pojmenovali pre sense city (opravdu malými písmeny) a který rovněž spočívá v kombinaci kamery a radaru: „Aby systém zareagoval, musí překážku shodně vyhodnotit oba snímače, kamera i radar.“
To ale není vše. Současně musí být splněno několik dalších podmínek. Překážka se musí nacházet ve stejném jízdním pruhu, systém ji musí vyhodnotit jako stojící objekt a musí být umístěna tak, že ji nelze objet bez přejetí do sousedního pruhu. (Takže například na moped u krajnice senzory nezareagují, pokud je pruh dost široký na to, aby se Q7 vedle mopedu vešla a zůstala přitom ve svém pruhu.)
Proč ale ani Audi nezastavilo před nafouknutou matrací? Ta přece byla stojícím objektem, nacházela se ve směru jízdy a široká byla jako celé auto. Příčina je triviální a zároveň vysvětluje stejné chování Volva: Radarové paprsky se musí odrazit od něčeho kovového. „A to matrace není, pokud se nejedná o retro provedení s ocelovými pery,“ dodává Kolařík s úsměvem.
Doma to raději nezkoušejte
Automobilky tedy cíleně omezují spektrum situací, v nichž systémy automatického brzdění přicházejí ke slovu. Na první pohled se zdá, že by bylo lepší, kdyby auto zastavilo vždy před jakoukoliv překážkou. Pokud ale přijmeme premisu, že skutečným smyslem těchto systémů je nikoliv a priori zastavit i proti vůli řidiče, ale odvrátit nehodu v reálných případech, kdy si řidič rizikové situace nevšimne nebo zareaguje pozdě, dává tento přístup smysl. O airbazích dnes rovněž platí, že pokud při nehodě nevystřelí, neznamená to, že airbag selhal, ale že v daném scénáři nehody nebyla jeho aktivace zapotřebí.
Nemáme důvod pochybovat, že nové Audi Q7 i Volvo XC90 dokážou zabrzdit, pokud auto před vámi náhle zpomalí nebo do cesty vstoupí chodec. Proti pevné překážce se s nimi ale raději úmyslně nerozjíždějte.
Pro zájemce přinášíme v následující kapitole podrobný popis fungování bezpečnostních systémů v obou modelech a také názorné videoanimace:
Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.
V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.
Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40