Malé sedany nebývají krásné. Jinak na tom nebyla ani Honda City první generace, ta druhá vypadá o dost lépe. Dokáže s ní Honda uspět?
Kapitoly článku:
Trnitá cesta od hatchbacku k sedanu
Hondy City první generace nebyla zrovna šlágrem. Naroubovaný kufr na Jazzu tloukl přímo do očí. A to ještě mohu tvrdit, že v rámci konkurence se jednalo o jeden z nejlepších počinů v segmentu malých sedanů - nejeden konkurent dokázal svým vzhledem vystrašit i velmi otrnulé jedince.
Jelikož automobilky mají napnuté rozpočty, verze sedan většinou vzniká z pětidveřové varianty (a to pak není divu, že malé sedany vypadají tak, jak vypadají). Prostě bída, o vyváženosti proporcí či nějaké harmonii karoserie nemůže být ani řeč. Malým sedanům se možná i proto na starém kontinentu dlouhodobě nedaří a jejich pravým rájem je dálný východ. Dokáže Honda City dosavadní situaci změnit?
Sexy zadek, konečně
Současné City vypadá lépe než předchůdce a dokonce lépe než většina úhlavním konkurentů v podobě Suzuki SX4 sedan, Fiatu Linea, Chevroletu Aveo či Renaultu Thalia. To, že se předchůdce desingově příliš nepovedl můžete vidět z fotografií zachycující obě generace vedle sebe. Doslova naroubovaná záď trhala celkové vnímání vozu.
To nová generace modelu City působí o mnoho lépe. Dynamičtější tvar karoserie a podařené zadní partie mohou konečně oslovovat i mladší zákazníky. Příď s dlouhými světlomety odkazuje na příbuznost k japonské značce. Maska chladiče je masivnější díky čemuž celý vůz působí dospěleji. Nové City je o pouhých 5 mm delší než předchůdce, přičemž rozvor byl prodloužen o 100 mm. Díky tomu profituje posádka (mezi předními a zadními sedadly je o 25 mm více prostoru).
Mezigenerační srovnání | Honda City I. gen | Honda City II. gen |
délka (mm) | 4395 | 4420 |
šířka (mm) | 1690 | 1695 |
výška (mm) | 1485 | 1470 |
rozvor (mm) | 2455 | 2540 |
rozchod předních kol (mm) | 1455 | 1495 |
rozchod zadních kol (mm) | 1455 | 1475 |
světlá výška (mm) | 145 | 135 |
provozní hmotnost (kg) | 1117 | 1171 |
celková hmotnost (kg) | 1510 | 1540 |
objem zavazadelníku (l) | 500 | 506 |
Prostorný interiér vs. hůře využitelný kufr
Kabině vládne relativně jednoduchá palubní deska, která si mé sympatie získala po stránce ergonomické. Potěšil mě výborný volant z modelu Civic seřiditelný ve dvou osách a přehledné provedení přístrojové kapličky. Přední sedadla poskytují pouze podprůměrné boční vedení těla, přičemž je lze výškově nastavit v rozmezí 50 mm. Přesto bych uvítal nejnižší polohu ještě o nějaký ten centimetr blíže k vozovce. Přece jen sedím v Hondě a ne v nějakém „embéčku“ z Francie. Bohužel na tuto myšlenku musím rychle zapomenout. City, stejně jako Jazz má pod předními sedadly umístěnou palivovou nádrž. Nezbývá než se s výše položenými předními sedadly smířit. Volant můžeme seřizovat podélně i výškově v rozmezí 40 mm. Zde nemám připomínek. Nově na místě řidiče přibyla opěrka levé nohy, kterou snad každý ocení při delších jízdách po dálnici.
Kdo touží po variabilním a dobře přístupném zavazadlovém prostoru, měl by se obecně tří-prostorovým automobilům vyhnout. Samotná stavba sedanů totiž omezuje využitelnost zavazadelníku a ruší sebemenší pomyšlení na větší variabilitu interiéru. První generace modelu City však oplývala zvláštností. Sedáky zadních sedadel bylo možné v případě potřeby vztyčit (palivová nádrž našla své místo netradičně již tehdy pod předními sedadly), čímž vznikl solidní přepravní prostor (pohodlně jste tak odvezli kytku v květináči či dětské kolo). Nová generace si umístění palivové nádrže zachovala, ale přišla o možnost sedáky zvedat. Majitelé se musí spokojit pouze s odkládacím prostorem pod sedáky. Opěradla zadních sedadel se dají polohovat a sklápět v poměru 60:40, a tím veškerá variabilita končí.
Samotný zavazadelník pojme nadprůměrných 506 litrů, nepotěší však omezeným přístupem a vzpěry zasahujícími do nákladového prostoru. Přístup do kufru je možný dvěma způsoby - můžete zatáhnout za páčku umístěnou vedle sedadla řidiče nebo musíte použít klíček a víko manuálně odemknout. O co jednodušší by bylo otevírání dálkovým ovladačem či tlačítkem umístěným na víku?
Další výtka spočívá v ovládání audiosoustavy. Honda zjednodušovala a redukovala počet ovládacích prvků na rovných deset kusů. Bohužel právě tato redukce snižuje komfort ovládání. Na druhou stranu cestující potěší audiosystém přehrávající MP3 (nechybí konektory AUX a USB) a velké množství odkládacích přihrádek a různých schránek. Nepochopitelně ovšem chybí funkce RDS.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E