Vypadá dravěji, Praktičtější sourozenec
Popularita crossoverů nebere konce. Své by o tom mohl říct i Peugeot, který s modelem 2008 u zákazníku docela zabodoval. V prvním roce prodeje po něm sáhlo 58 672 zákazníků, předloni prodeje překročily 135 tisíc a loni to bylo dokonce 154 tisíc. Peugeot se proto v rámci faceliftu nepouštěl do žádných větších akcí, které by jeho oblibu mohly jakkoliv narušit.
Vypadá dravěji
Samotný facelift toho na designu příliš nezměnil, ale to ani příliš nevadí, po designové stránce totiž 2008 pořád působí svěžím dojmem. Modernizovaná je grafika světlometů, stejně jako maska chladiče s vystouplými prvky, které svým provedením trochu připomínají chromované masky Mercedesu. Skuteční znalci modelu si všimnou pozměněné střechy či zadního spoileru, bez přímého srovnání ale budete jen obtížně rozeznávat, jestli se díváte na model před či po faceliftu.
Design je silnou stránkou modernizovaného Peugeotu 2008,
obzvlášť pak ve sportovně laděném provedení GT line
To se ovšem netýká sportovního paketu GT Line, který je úplně nový. Oproti standardní verzi se liší sadou exkluzivních sedmnáctipalcových kol v černém provedení, černá ale hraje prim i na ostatních částech auta - je v ní vyvedena maska chladiče, okolí předních světlometů, zrcátka či střešní ližiny. Když si připlatíte za červenou metalízu, je výsledek vážně velmi, velmi povedený.
Mě osobně na designu auta bavilo objevování všech těch detailů, které ho dělají tak nevšedním. Čelní okno je v horní části zajímavě vykrojené, u předních zrcátek najdete zajímavou vlnku a v zadní části zase upoutá pozornost zvýšená střecha, která opticky zvětšuje zadní okna.
Na první pohled hezky tvarovaná koncovka výfuku. U této se ovšem rozhodně nemusíte obávat, že by se začala špinit od zplodin, skutečná koncovka výfuku se nachází za nárazníkem a je to docela obyčejná roura. Ale když stejné řešení může mít i Mercedes...
Za zmínku rozhodně stojí i světelný podpis auta, zamračené čelní světlomety dovedou poměrně snadno pročistit levý pruh, aby si pomalejší řidiči mohli prohlédnout trojici drápů v zadních světlech a výraznou koncovku výfuku v pravé části. Při podrobnějším zkoumání ale zjistíte, že je tu jen pro parádu, ta skutečná se ukrývá za nárazníkem a hezká příliš není.
Praktičtější sourozenec
Dvatisíceosmička s sebou nese nelehkou úlohu, v rámci které musí zastoupit roli kompaktního kombíku, jehož životní etapa skončila s generací modelu 207 SW. V otázce rozvoru je na tom s hodnotou 2537 milimetrů podle oficiální tabulky automobilky dokonce o milimetr hůře než pětidveřový Peugeot 208, celkovou délkou či hodnotou zavazadelníku ji ovšem výrazně převyšuje.
Kufr se svými 360 litry neohromí ani například vedle takové Škody Fabie Combi, ale za malý bych se ho zdráhal označit. Mně v rámci týdenního testování dostačoval ve všech ohledech. Francouzi by se ale v Mladé Boleslavi mohli inspirovat systémem háčků, které náklad udrží na svém místě.
Trochu zarážející je, že plato zavazadlového prostoru nemá klasické provázky, které by ho s otevřením kufru zvedly, nakládání a především vykládání nákupu, který se v průběhu cesty zatoulal až za zadní sedadla, vám i kvůli chybějícím provázkům připraví slušnou lekci tělocviku. Sedadla jdou každopádně sklopit v poměru 60:40 a vytvoří rovinu. Není tak problém do kufru naložit třeba horské kolo a vyrazit do přírody, jak se na pravý crossover sluší a patří.
Zevnějšek zdobí celá řada zajímavých detailů. Zrcátka mají zajímavé vykrojení, velmi nezvyklým prvkem je střecha zvýšená v zadní části auta
Postupně se můžeme přesunout dopředu, ještě předtím si ale neodpustím několik slov k zadním sedadlům, která trochu připomínají trestnou lavici. Sedák ani opěradlo nemají žádné tvarování, na druhou stranu se na ně (díky zvýšené střeše) bez problémů vměstná i dobře živený basketbalista. Pokud byste však hledali například loketní opěrku, hledali byste ji marně. Delší cesty tu tedy nejspíš nebudou příliš pohodlné, ale z hlediska prostoru si není na co stěžovat.
Pružný a úsporný motor
Komfortní podvozek
Odhlučnění interiéru
Netypický design
Absence pohonu všech kol
Drobné ústupky v praktičnosti
Průměrně velký zavazadelník
7 /10
Pokračování 2 / 5
Povedený, ale ne dokonalý interiér, Volant v klíně
Povedený, ale ne dokonalý interiér
Přední sedadla jsou ovšem docela jiná písnička. Svým tvarováním mi dost připomínají ta v Peugeotu 208 GTi, což berte jako dobrou zprávu. Jsou pohodlná i na delších cestách a zároveň mají slušné boční vedení. Z čistokrevného „gétéíčka“ se uvnitř objevuje také perforovaný volant, hliníkové pedály a kovová hlavice řadící páky, která sice vypadá perfektně, ale v zimě studí a v létě nesnesitelně pálí.
Duch sportovních Peugeotů je v interiéru jasně patrný, bohužel to platí i pro kovovou hlavici řadící páky, která v létě pálí a v zimě studí. Malý volant padne příjemně do ruky a ve městě je s ním radost parkovat
Parkovací brzda je řešena netradiční pákou, která je možná po designové stránce zajímavá, ale zbytečně ubírá prostor mezi sedadly. Držák nápojů tak našel své místo před řadící pákou, kam se vměstnají jen plechovky, velký kelímek s kávou nebo limonádou budete muset celou cestu držet v ruce. Podobné zklamání vás čeká i s loketní opěrkou, kterou automobilka nenabízí ani v rámci příplatkové výbavy.
Interiér ale jinak působí skvělým dojmem. Skutečně, je výborně smontovaný a působí bytelně. Uvnitř nic nevrže a veškeré části kabiny mají minimální vůli, zkrátka jako v kvalitním německém autě. Také materiály jsou na danou třídu velmi dobré. Palubní desku kryje zajímavě strukturovaný povrch, výdechy klimatizace jsou orámované dekory v matném chromu a jen v decentní míře se tu objevují leskle černé povrchy. Tady udělal Peugeot v průběhu let skutečně velký krok kupředu.
Zpracování interiéru ani použité materiály si nezaslouží kritiku,
dojem z vnitřku je až prémiový. V praktických ohledech ale trochu ztrácí
Oproti jiným modelům francouzské automobilky zůstává 2008 věrná poctivým tlačítkům klimatizace, která je v případě provedení GT line standardně dvouzónová. Nad ní našel své místo displej multimediálního systému, který má na starosti nastavení vozu, rádio či navigaci. Funguje poměrně intuitivně, ale dokonalý není - při kliknutí na ikonu navigace celý systém spadl a restartoval se. Stalo se mi to ale naštěstí jen jednou.
Volant v klíně
Koncepce interiéru už dnes zdaleka nepůsobí tak neuvěřitelným dojmem jako v dobách příchodu dvěsteosmičky, která poprvé přinesla interiér nazvaný i-Cockpit. Vyznačuje se velmi malým volantem, který je umístěný poměrně nízko. Kouzlo spočívá v tom, že volant máte lehce nad koleny, nad věncem volantu pak máte přímo v zorném poli budíky. Automobilka před nedávnem představila druhou generaci interiéru, který dostane nová generace modelu 3008, menší crossover se musí spokojit s první verzí. I na tu jsem si však v průběhu času docela zvykl.
Koncepce interiéru nazvaná i-Cockpit už v roce 2016 nepřekvapí. Dnes už víme, že si na netypicky umístěný volant lze bez problémů zvyknout. Jestli je to však skutečně lepší než tradiční řešení, to stále zůstává otázkou, na kterou si netroufáme odpovědět
Především ve městě je malý volant velkou výhodou, při parkování vytočíte kola z jedné strany na druhou během chvilky. Mimo město si ale na něj musíte chvíli zvykat, právě díky malému průměru musíte s volantem zacházet o poznání citlivěji než u běžných řešení, protože i malé otočení volantem znamená bleskurychlou změnu směru.
Samotné řízení je hlavně okolo středové polohy nezvykle tuhé a překvapivě nemá příliš tendence vracet se do středové pozice. Po pár hodinách za volantem jsem si na něj ale zvykl a nakonec mi nijak zvlášť nevadilo. Stejně jako u jiných aut dnešní doby nemůžete očekávat, že k vám od předních kol budou proudit jakékoli informace, taková už je ale daň elektromechanických posilovačů.
Pokračování 3 / 5
Vrchol vrcholů, Jak jezdí? Do terénu s rozvahou
Vrchol vrcholů
Do testu přijel Peugeot 2008 nejen v nejvyšší výbavě GT line, ale také s nejsilnějším (a také nejdražším) motorem - čtyřválcovým turbodieselem o objemu 1,6 litru. Pokud si nepotrpíte na maloobjemové tříválce, nezbude vám jiná možnost, než sáhnout právě po dieselu, který se alespoň zatím spoléhá na čtyři válce. V nabídce je ve třech stupních naladění, nám se dostala do rukou nejsilnější verze.
Ani nejsilnější motorizace není žádný trhač asfaltu, na stokilometrovou rychlost dosprintuje těsně pod deset sekund, brzdou provozu ale rozhodně není
Disponuje výkonem 88 kW (120 koní) při 3500 otáčkách a točivým momentem 300 Nm od 1750 otáček. Nejsou to nijak dechberoucí parametry, ale dynamika je pro běžné cestování více než dostatečná. Vlastně bych se nezdráhal říci, že pocitově auto působí o něco rychleji než co slibují tabulky - zrychlení z 0 na 100 km/h podle nich proběhne za 9,6 sekundy, maximální rychlost činí 190 km/h.
Vzhledem k tomu, že auto mělo při přebírání najeto pouhých několik stovek kilometrů, odpustím motoru poněkud hrubší chod. To je vlastnost, která se s najetými kilometry nejspíš vytratí. Ani ve své úvodní fázi však agregát není příliš hlučný a na nízké úrovni byly také jeho vibrace. Motor dokáže překvapit i svým chováním, nečeká vás žádný turbodieselový kopanec do zad, ale příjemný nástup točivého momentu kousek nad volnoběhem, který oceníte při každém předjíždění.
Na okreskách si 2008 nevede vůbec špatně. V zatáčkách se sice výrazněji naklání, ale i díky nízké hmotnosti zatáčí docela ochotně. S letním obutím by to pak bylo ještě lepší
S nejsilnějším turbodieselem se výhradně pojí také šestistupňová manuální převodovka (slabší verze mají pětikvalt), automat je k dispozici jen pro zážehové motorizace. Nabídne přesné, i když dlouhé dráhy a až na zmiňovanou kovovou hlavici řazení si není na co stěžovat. Šest rychlostních stupňů navíc dokáže otáčky motoru stlačit příjemně nízko - při 90 km/h točí motor přesně 1500 otáček, dálniční stotřicítka vyžene otáčky motoru přibližně na 2100 otáček za minutu.
To se pochopitelně odrazí také ve spotřebě. I tady ale musíte brát na vědomí, že spotřeba motoru má s najetými kilometry ambice ještě klesat. Můj týdenní průměr činil 5,7 litrů na sto, nesnažil jsem se přitom jezdit nijak zvlášť ekonomicky a většinu času jsem strávil ve městě. To je, podle mého, velmi slušná hodnota. Jízda po dálnici povolenou stotřicítkou znamená podle palubního počítače spotřebu 5,2 l/100 km.
Do terénu s rozvahou
Přestože je Peugeot 2008 prachobyčejná předokolka, dokáže nabídnout tolik jízdních režimů jako nefalšovaný off-road. Společně se systémem Grip Control se automaticky pojí také celoroční pneumatiky Mud & Snow, které se v letním parnu doslova roztékaly. O tom, že mají negativní vliv na jízdní vlastnosti auta a spotřebu asi nemá cenu hovořit, pokud se tedy pro terénní režim rozhodnete, přidejte si k celkové ceně auta i částku za letní pneumatiky.
V terénu zvládne Peugeot o něco více než běžný hatchback, se světlou výškou necelých 17 centimetrů a pohonem jen předních kol si ale nemůže příliš vyskakovat
Jízdních režimů je celkem pět - standardní, sníh, ztížený terén, písek a vypnutá stabilizace. Poslední režim ovšem není určený pro sportovní jízdu, ale nanejvýš pro vyhrabání ze závěje, při překročení 50 km/h se totiž stabilizace opět aktivuje. Sníh jsem v půlce července hledal marně, takže jsem musel vzít zavděk písečnou hroudou, kde systém fungoval na jedničku. A na sněhu tomu nejspíš nebude jinak.
Musíte ale mít na paměti, že bez pohonu všech kol jsou schopnosti Peugeotu v terénu poměrně omezené. Samozřejmě záleží, co si pod jízdou mimo asfalt představujete - pokud je to polní cesta k chatě, nemusíte mít s Peugeotem sebemenší obavy.
Jeho průchodnost bude samozřejmě limitovat také světlá výška 165 milimetrů, která je jen o něco málo větší než je tomu u klasických hatchbacků. Jinými slovy - ať už má Peugeot 2008 sebelepší offroadové režimy, klasickému SUV se světlou výškou okolo 20 centimetrů a poctivým pohonem všech kol se nevyrovná, není to z logiky věci ani možné.
Pokud si ho ale plánujete pořídit především kvůli jeho líbivé karoserii a vyššímu podvozku, díky kterému se snadněji usedá za jeho volant a zpoza něj vidíte o něco lépe než řidiči běžných hatchbacků, je všechno v nejlepším pořádku. Tady dovede dvatisíceosmička zapůsobit, protože na klasické silnici jezdí velmi slušně.
Rozumná sedmnáctipalcová kola autu sluší, navíc se nijak negativně nepodepsala na komfortu. I s nimi dovede být auto na našich silnicích pohodlné
I se sedmnáctipalcovými koly auto dovede být komfortní, z jistoty podvozek vyvedou nanejvýš propadlé kanály, které auto rozvlní. V zatáčkách se karoserie výrazně naklání a kvůli celoročním pneumatikám vůz velmi rychle přejde do bezpečné nedotáčivosti. Nemám důvod nevěřit, že s letním obutím bude ochota zatáčet o poznání větší. Napovídá to ostatně i slušná pohotovostní hmotnost auta, která činí 1275 kilogramů.
Skutečně perfektní je celkové odhlučnění auta, výborně jsou na tom podběhy i aerodynamický hluk od zrcátek. Pro každodenní použití je tedy Peugeot 2008 připravený více než dobře. Jak je na tom ale s cenami? V následující kapitole se na ně podíváme.
Pokračování 4 / 5
Kolik stojí, Verdikt, Technické údaje
Kolik stojí?
Základní cena startuje na částce 320 tisíc korun v případě zážehové dvanáctistovky s výkonem 60 kW (82 koní) a výbavou Access, která už s sebou nese diodová denní světla, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, regulátor a omezovač rychlost, ocelová patnáctipalcová kola, elektricky ovládaná přední okna, nárazníky a zrcátka v barvě karoserie či přípravu na autorádio.
Mnohem rozumnější volbou se tedy jeví výbava Active, která přidává mlhovky, kožený volant, rádio se šesti reproduktory a dotykovou obrazovkou, kliky v barvě karoserie, manuální klimatizaci a ocelová šestnáctipalcová kola. Vrcholem je verze Allure, která se postaví na šestnáctipalcová litá kola, dostane vnitřní LED osvětlení, mlhovky s přisvěcováním do zatáček, dešťový a světelný senzor, elektrická zadní okna a řadu doplňků, které udělají exteriér i interiér hodnotnějším.
Základní cena startuje na částce 320 tisíc korun, testované provedení vás společně s nejsilnějším turbodieselem přijde nejméně na 510 000 Kč
Trochu stranou je sportovní provedení GT line, které vychází z výbavy Allure a už ve standardní výbavě má všechno potřebné. Připlatit si můžete za drobnosti v podobě zadní parkovací kamery (6500 Kč), systém Active City Brake (6500 Kč), vyhřívaná sedadla (8000 Kč) či navigaci (13 400 Kč). Efektní červený lak, který zdobil i náš kousek, přijde na 17 000 Kč, za standardní metalízu si Peugeot účtuje 12 500 Kč.
Cena modelu GT line s vrcholnou vznětovou šestnáctistovkou činí akčních 510 000 Kč, což už Peugeot zařazuje mezi crossovery s pohonem všech kol, které si v terénu budou počínat o něco lépe.
Verdikt
Peugeot 2008 se oblibě těší po právu, jezdí slušně, má hodnotný interiér a do karet mu hraje také nevšední exteriér a navíc nemá žádný zásadní nedostatek. Na druhou stranu tu ale není ani žádný velký trumf, kterým by zastínil své konkurenty. Jestli se vám líbí (a o to u výbavy GT line půjde především), nebudu vám to rozmlouvat. S turbodieselem už sice překročí půlmilionovou hranici, ale dobrou službu odvede i s některým ze zážehových motorů.
Technické údaje: Peugeot 2008
Rok • stupeň výbavy
2016 • GT line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 560 cm3
Nejvyšší výkon
88 kW (120 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 750 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 1 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,6 s
Nejvyšší rychlost
190 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
360 l • 1 194 l
Objem palivové nádrže
45 l
Hmotnost: provozní • celková
1 275 kg • 1 730 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
4,3 • 3,6 • 3,7 l/100 km
Rozměr pneumatik
205/50 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 159 × 1 739 × 1 570 mm
Pokračování 5 / 5
Peugeot 2008 GT line 1.6 BlueHDi: Fotogalerie