Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nová konstrukce.
Mazda letos představila zajímavý koncept RX-Vision, který dal především naději všem fanouškům neobvyklé koncepce motoru s rotačním pístem. Ten vynalezl v 50. letech dvacátého století německý konstruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Ostatní výrobci tuto koncepci postupně opustili.
Mazda Cosmo Sport byl první model s motorem Wankel, na trh přišel v roce 1967. Mazda RX-7 se dočkala hned tří generací, model RX-8 ale z trhu zmizel po roce 2012
Nejen emisní normy, ale především měnící se potřeby zákazníků donutily Mazdu stáhnout poslední model s motorem Wankel z prodeje. Mazda RX-8 je tak už minulostí, ale to neznamená, že se nedočká nástupce. Koncept RX-Vision napovídá, že nový Wankel bude. Jenom trochu jiný.
Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nikoliv jen upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentální prototyp nese označení 16X a to napovídá jeho kubaturu, motor má „zdvihový“ objem 1,6 litru, píše australský Motoring. Opět bude mít dvě spalovací komory.
Sportovní kupé Mazda RX-7 nebyl jediný model s motorem Wankel v nabídce. Dostal se i do poměrně obyčejných aut. Vrcholem bylo luxusní kupé Eunos Cosmo s třírotorovým motorem 20B o výkonu až 220 kW
Mazdě se údajně podařilo vyřešit největší úskalí rotačního motoru. Tím je těsnění pístu a jeho životnost kombinovaná se spotřebou oleje. Navíc spalování probíhá při nižších teplotách, což má sice za následek principielně horší účinnost (vyšší spotřebu), ale zároveň to snižuje emise NOx. A o těch se bude ještě několik let mluvit hodně nahlas.
Nejen z prvního modelu Cosmo Sport, ale pomalu už i z první generace Mazdy RX-7 se stávají velice ceněné sběratelské exponáty. Investiční potenciál je obrovský
Vnitřnosti motoru jsou ještě tajné, ale už víme i něco o jeho periferiích. Vrátí se totiž přeplňování, ale půjde nikoli pouze o turbo poháněné výfukovými plyny, ale také o elektricky ovládaný systém, který bude čerpat elektrickou energii z kondenzátorů. Jde o druhou generaci systému i-ELOOP, který známe třeba z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zabere až ve vyšších otáčkách.
Zajímavé je, že nová Mazda RX, která se představí v roce 2017 při příležitosti 50. výročí uvedení Wankelu na trh, bude mít převodovku umístěnou vzadu u poháněné nápravy, půjde tedy o koncepci transaxle.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5