McLaren se postaral o jednu z nejzářivějších premiér letošního autosalonu v Ženevě. Řeč je samozřejmě o modelu P1.
Kapitoly článku:
Jistě i vás obtěžují často až absurdně protahované a fázované úniky k běžným modelům, jež mají jen napínat netrpělivost čtenářů a udržovat jejich zájem o novinku. Postupné uvolňování informací a snímků k takto významnému modelu, který bude jistě budit vášně ještě řadu následujících let, však akceptovat umíme. Jmenuje se McLaren P1, stává se špičkovým modelem značky a první ucelenou fotogalerii jsme vám nabídli na tomto místě.
McLaren P1 ve své plné kráse
Firma z britského Wokingu připravila pro loňský autosalon v Paříži studii McLaren P1, ale od té doby do éteru pronikla již řada podrobností k jejímu sériovému provedení, jež se od konceptu ale nijak výrazně lišit nebude. Podobně jako u konkurence v podobě modelů Porsche 918 Spyder i připravovaného Ferrari F150 jde i v tomto případě o hybrid. Jak se zdá, i ve třídě nejvýkonnějších supersportů je tedy nyní hybridní pohon jedinou možností jak se vypořádat s tuhnoucími emisními limity.
McLaren P1 dostal před zadní nápravou podélně uložený zážehový osmiválec s objemem 3,8 l a dvojicí turbodmychadel (M838T) převzatý ze starší řady McLaren MP4-12C, který má v kombinaci s elektromotorem nabízet výkon 916 koní (674 kW) a točivý moment 900 Nm. Spalovací agregát M838T pro použití v modelu P1 prošel řadou úprav, jež zvýšily jeho výkon na 737 koní (542 kW) při 7 500 ot./min. a točivý moment na 720 Nm při 4 000 ot./min.
Technika nového modelu McLaren P1 nabídne přednosti hybridní soustavy typu plug-in
Vylepšené provedení motoru M838T se má od verze použité ve vozech MP4-12C vyznačovat především účinnějším chlazením, prodlouženou životností klíčových komponent a zvláštním nálitkem pro upevnění elektromotoru. Ten dosahuje výkonu 179 koní (132 kW) a točivého momentu 260 Nm a připevněn je zřejmě na přední části motoru po jeho levé straně. Točivý moment obou agregátů se přenáší na kola zadní nápravy skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.
Detailní pohledy na přístrojový štít
Elektrická energie se shromažďuje v akumulátorech o hmotnosti 96 kg, jež jsou uloženy za prostorem pro posádku tvořeným konstrukcí MonoCage z uhlíkových kompozitů. Jako plug-in hybrid může McLaren P1 dobíjet baterie i z externích zdrojů (kromě rekuperace brzdné energie, jež je u podobných vozů samozřejmostí), takže stanovení průměrné spotřeby paliva nebude jednoznačné. Každopádně prý v režimu E-mode McLaren P1 urazí na čistě elektrickou energii více než 10 km.
Proměnná geometrie přítlačného křídla umožní modelu P1 dočasně snížit odpor vzuduchu
Skrze speciální rychlonabíječku lze údajně zcela „vyšťavenou“ baterii dobít za necelé dvě hodiny, přičemž otázkou samozřejmě zůstává, jak dlouho akumulátory toto budou zvládat. Perličkou bude použití z Formule 1 převzatého systému Drag Reduction System (DRS), který na rovinkách dočasně omezí odpor vzduchu na úkor přítlaku.
U modelu P1 se stiskem tlačítka DRS skloní zadní spoiler o 23 stupňů k podélné rovině vozu a do původní polohy se vrátí buď uvolněním tlačítka, nebo pokynem na brzdový pedál.